ایسنا نوشت: دولت ترکیه بازدید وزیر دفاع آلمان از پایگاه هوایی اینجرلیک را تایید کرده است. بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا گفت، وزیر دفاع آلمان می‌تواند بدون هیچ گونه مشکلی از پایگاه اینجرلیک بازدید کند.

به گزارش دویچه وله، چند روز پس از رد درخواست یک هیات پارلمانی آلمان برای سفر به ترکیه و بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در آنکارا اعلام کرد که مانعی بر سر راه سفر برنامه‌ریزی شده اورسولا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان، به ترکیه و بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک وجود ندارد.

بنعالی ییلدیریم که ظهر روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در آنکارا شرکت کرده بود، گفت: «وزیر دفاع آلمان می‌تواند بدون هیچ گونه مشکلی از پایگاه اینجرلیک بازدید کند و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.»

رسانه‌های آلمان چهارشنبه گذشته خبر دادند که دولت ترکیه اجازه دیدار هیاتی از نمایندگان پارلمان آلمان به ریاست "رالف براوک‌سیپه" (Ralf Brauksiepe) کمیسر امور دفاعی دولت، با سربازان این کشور در پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه را نداده است.

اورسولا فون در لاین روز یکشنبه از قصد خود برای سفر به ترکیه و بازدید از اینجرلیک خبر داد.

او در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "بیلد ام زونتاگ" از اقدام آنکارا در جلوگیری از سفر هیات پارلمانی به اینجرلیک به شدت انتقاد کرد و گفت، تاکنون چنین چیزی را تجربه نکرده است.

وزیر دفاع آلمان گفت، ارتش آلمان، ارتش پارلمان آلمان نیز هست، زیرا همین نمایندگان پارلمان بودند که تایید کردند سیستم دفاع موشکی پاتریوت برای حفاظت از ترکیه در برابر موشک‌های سوریه در جنوب ترکیه مستقر شود.

پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب غربی ترکیه و در نزدیکی شهر آدانا قرار دارد. واحدهایی از سربازان ارتش آلمان به همراه هواپیماهای شناسایی آواکس و هواپیماهای سوخت‌رسانی نیز در این پایگاه مستقر هستند. آنکارا گفته است ورود نمایندگان پارلمان آلمان به این پایگاه مجاز نیست.

دلیل رد درخواست هیات پارلمانی آلمان برای بازدید از پایگاه هوایی اینجرلیک واکنش ترکیه به قطعنامه پارلمان آلمان درباره ارامنه بود. پارلمان آلمان روز دوم ژوئن در قطعنامه‌ای کشتار و کوچاندن اجباری ارامنه در آناتولی در جریان جنگ جهانی اول را "نسل‌کشی" خواند.

تصویب این قطعنامه در پارلمان آلمان با واکنش منفی ترکیه مواجه شد و سفیر ترکیه بلافاصله به آنکارا فراخوانده شد.

اردوغان پیشتر هشدار داده بود که با تصویب این قطعنامه آلمان ممکن است یک دوست مهم را از دست بدهد.

دولت ارمنستان می‌گوید، حدود یک و نیم میلیون نفر از ارامنه ساکن آناتولی (مناطق شرقی امپراتوری عثمانی) در جریان جنگ جهانی اول توسط نیروهای عثمانی کشته شدند. ترکیه اما با کاربرد عبارت "نسل‌کشی" در مورد این وقایع موافق نیست.

اغلب رهبران سیاسی ترکیه بر این باورند که در سال‌های جنگ اول جهانی،‌ نه تنها ارمنی‌ها، بلکه ترک‌ها نیز قربانی ‌ناآرامی‌ها و درگیری‌های خونین آن دوران شده‌اند. ترک‌ها به‌ویژه منکر "اجرای برنامه‌ریزی‌شده‌ی کشتار گروهی ارامنه" هستند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
    4 0
    همون بار اول که نزاشتن برن براشون کافیه تا بفهمن دنیا دست کیه.