ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه سابق ترکیه پس از آنکه آنکارا از مسکو برای سرنگونی جنگنده‌اش عذرخواهی کرد، گفت که استعفای احمد داووداوغلو فرصتی طلایی برای ترکیه فراهم آورده تا روابط با روسیه و سایر کشورها را بهبود ببخشد.

یاشار یاکیش، وزیر امور خارجه سابق ترکیه در مصاحبه با راشاتودی گفت: تغییر در پست نخست‌وزیری و جانشین شدن بنعالی ییلدیریم به جای احمد داووداوغلو فرصتی طلایی است تا ابتکار عملی جدید در سیاست خارجی ایجاد شود.

داووداوغلو اوایل ما مه پس از دو سال نخست‌وزیری به دلیل وخامت روابط با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه از این سمت کناره‌گیری کرد. داووداوغلو سابقا وزیر امور خارجه بود و به گفته یاکیش که خودش هم بین سال‌های 2002 تا 2003 این سمت را در دست داشت، "تغییر سیاست‌های خارجی برای داووداغلو مشکل بود چرا که خودش آن را ایجاد کرده بود."

 وزیر امور خارجه سابق ترکیه تاکید کرد: با روی کار آمدن نخست‌وزیری جدید فرصتی طلایی برای ترکیه فراهم شد تا سیاست‌ خارجه خود را با واقعیت‌ها متعادل کند و این کاری است که اکنون ترکیه انجام می‌دهد؛ هم در قبال روسیه و هم اسرائیل.

این دیپلمات ترکیه‌ای از تصمیم رهبری کشورش برای عذرخواهی بابت ساقط کردن جنگنده روسی به دست نیروی هوایی ترکیه در نوامبر گذشته حمایت کرد. او گفت: گرچه این عذرخواهی دیرهنگام بود اما خوب بود. آرزو می‌کردم که این کار در همان زمان وقوع حادثه انجام می‌شد و ما به این همه دردسر نمی‌افتادیم. به هر حال رویکرد روسیه هم به ابتکارات ما مثبت است و ما به آهستگی از بحران خارج می‌شویم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =