وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سطح بندی دانشگاه‌های کشور نهایی شده است و به زودی اعلام می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومي وزارت علوم، محمد فرهادی در ديدار با رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي استان قم که با حضور استاندار قم در محل استانداری برگزار شد، با بيان دانشگاه‌ها در 10 منطقه تقسيم بندي شده اند گفت: آمايش آموزش عالي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است و با ابلاغ آن، ساماندهي آموزش عالي در قالب آن پيگيري خواهد شد البته مقدمات عمليات اجرايي آن فراهم شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه هدفمندي آموزش عالي در قالب طرح آمايش آموزش عالي عملياتي خواهد شد گفت: توجه به دانشگاه‌های کارآفرین ، نسل سوم و بازنگري رشته ها از محورهاي اين طرح است.

وي افزود: آيين نامه ارتقاي اعضاي هيئت علمي نيز در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده است و از سال تحصيلي جديد اجرا مي شود كه نحوه مشاركت اعضاي هيئت علمي در تاسيس شركت هاي دانش بنيان در اين آيين نامه پيش بيني شده است. برای هم‌افزایی میان مراکز آموزشی و پژوهشی مانعی وجود ندارد و با توجه به اینکه این امر می‌تواند دستاوردهای مختلفی بسیاری برای عرصه‌های علمی کشور به دنبال داشته باشد مسؤولان اجرایی باید برنامه مشخصی را برای تحقق این هدف در دستور کار خود قرار دهند.

فرهادی با اشاره به فعالیت 38 پارک علم و فناوری در کشور گفت: 30 هزار فارغ‌التحصیل در پارک‌های علم و فناوری شاغل هستند و برخي از آنها مانند شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان و پرديس در كشور الگو هستند.

وزير علوم اظهار داشت: 4000 شركت فناورانه در كشور فعال هستند كه 800 شركت در پارك هاي علم و فناوري داير هستند و گردش مالي شركت هاي مستقر در پارك هاي علم و فناوري در سال گذشته 1800ميليارد تومان بوده است.

وي اظهار داشت: دهها مركز كار آفريني در دانشگاه‌ها وجود دارد و مراكز انتقال فناوري نيز در دانشگاههاي سطح يك و قديمي ايجاد شده است كه بسيار كار آيي دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاكيد كرد بايد پژوهش هاي دانشگاهي كيفيت داشته باشد تا كارفرما و مشتري داشته باشد.

وي در خصوص مشكل مالي دانشگاهها در سال گذشته گفت: سال گذشته كشور مشكل مالي داشت ولي اداره شد و به دليل مشكلات درآمدي دولت، يك ششم بودجه دانشگاهها پرداخت نشد ولي در سال جديد جبران خواهد شد.

فرهادی در خصوص پذيرش دانشجوي خارجي توسط دانشگاههاي غير دولتي گفت: دانشگاه‌هاي غير دولتي در پذیرش متقاضیان خارجی مشکل خاصی ندارند اما دانشگاه‌ها باید بر اساس آیین‌نامه‌ها عمل کنند و با هماهنگي وزارت علوم اقدام كنند و وزارت علوم از اين اقدام حمايت مي كند.

وی، حمایت از موسسات دانشگاهی غیر دولتی را از برنامه‌های دولت تدبیر و امید در دانست و گفت : در برنامه ششم توسعه و آمايش آموزش عالي به اين نكته توجه شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های استان قم باید با یکدیگر مشارکت مناسبی داشته باشند، اظهار کرد: سرمایه‌های مناسبی در این استان وجود دارد که دانشگاه‌ها باید نسبت به استفاده از آنها اهتمام ویژه داشته باشند.

۴۷۴۷​

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =