مهرداد سوداگر : رسالت فردوسی نجات تاریخ ایران بود

مراسم " فیروزه های شعر" به مناسبت بزرگداشت فردوسی و خیام نیشابوری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت برگزار شد.

مهندس مهرداد سوداگر شاهنامه پژوه و محقق ادبی در این مراسم گفت :
 کار اصلی فردوسی فقط احیاء زبان فارسی نبود، آن گونه که از خود شاهنامه برمی‌آید رسالت اصلی فردوسی نجات تاریخ ما بود. او روایتی نو از تاریخ کهن ما ارایه داده است و روح آگاهی تاریخی جدیدی را بر پیکر فرهنگ و تمدن ایرانی دمیده است بطوری که می توان گفت فردوسی هنر "خوب دوست داشتن ایران" را به هر ایرانی وطن پرستی می آموزد .


به گزارش خبرجنوب،این پژوهشگر در ادامه به  بیان ویژگی‌های شخصیتی فردوسی پرداخت و گفت: شخصیت فردوسی از بعضی جهات منحصر به  فرد و برجسته است. او به تمام معنی کلمه، از اندیشه‌های عقلانی و فکری سرشار از درنگ و اعتدال در مباحث برخوردار است. در شخصیت او جمع میان معنویت و ملیت به چشم می آید. مسئولیت پذیری بسیار نادر و عجیب او و شناخت و هوشیاری اش نسبت به مردم ایران، همت مثال زدنی اش همراه با صلابت و در عین حال سادگی کلامش او را از سایر حماسه پردازان ممتاز کرده است  به طوری که اگر بزرگان ادبی ما چون باغ  و بوستان باشند و سعدی را چون هوای جاری بدانیم، فردوسی قطعا چون کوهی بزرگ در دشت فرهنگی ما قد برافراشته است و سایه اش بر تمام این دشت گسترده است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:
بر خلاف نظر عده ای از افراد که شاهنامه را اثری نژاد پرستانه و ضد عرب و ترک می دانند باید گفت: این کتاب نه تنها اثری نژاد پرستانه نیست بلکه کاملا برعکس است . بسیاری از قهرمانان شاهنامه، ایرانی -عرب، ایرانی-تورانی و حتی ایرانی - رومی هستند . بطور مثال رستم ، قهرمان اصلی شاهنامه و اسطوره ملی ایرانیان از نوادگان مهراب کابلی است که نسبش به ضحاک می رسد و سیاوش، کیخسرو و... هیچکدام ایرانی خالص نیستتد و فرزندان فریدون با دختران پادشاه یمن ازدواج می کنند و آنچه در نظر او ارزشمند است خرد ورزی و هوشیاری ملتهاست نه نژاد و مرز جغرافیایی.

سوداگر در ادامه به دیدگاه فردوسی به زنان نیزاشاره کرد و گفت: نگاه هیچکدام از شاعران ایرانی نسبت به زن به زیبایی نگاه فردوسی نیست . زنان در شاهنامه طرف مشاوره مردان در امور مهم مملکتی اند و اکثر آنان جنگاور ، خردمند و فرمانروا هستند .
.
 در ادامه این مراسم دکتر سید ابراهیم حسینی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، برگزاری چنین برنامه هایی با هدف پاسداشت  مفاخر ادبی را ضروری دانست و گفت : دربزرگداشت فردوسی و خیام در دانشگاه ها رسالتی دو چندان است که تلاش نمایند این فرهنگ غنی به مرور مورد هجوم وتاخت وتاز بیگانگان قرار نگیرد».
وی در ادامه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت نیز بر خود واجب می داندکه در جهت اعتلای هرچه بیشتر فرهنگ وتمدن ایران زمین تلاش نماید که در کنار فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی ، تمدن این مرز وبوم را به جهان نشان دهد.

 دکتر فریبا رئیسی عضو هیات علمی و دبیر اجرایی مراسم " فیروزه های شعر"   نیز  طی سخنانی گفت: بزرگداشت مفاخر ادبی به عنوان یک فعالیت فرهنگی و علمی باید مورد توجه جدی بخشهای فرهنگی دانشگاهها باشد و با توجه به غنای ادبی این سرزمین  یکی از مهم ترین وظایف استادان گروه ادبیات معرفی بزرگان علم و ادب به نسل جوان خصوصا دانشجویان می باشد.
رئیسی
رئیسی ضمن بیان این نکته که شاعران ما محدود به جغرافیای خاصی از کشور نیستند گفت:  ما افتخار می‌کنیم که امروز مراسم بزرگداشت فردوسی  وخیام را در سرزمین فارس و مهد تمدن ایران برگزار کرده ایم و امیدوارم آیین بزرگداشت مفاخر ادبی ما در سراسر شهرهای ایران، بدور از نگاه های تعصب آمیز  قومی و به عنوان یک رسم فرهنگی برگزار شود.

در ادامه ایرج زبر دست رباعی سرای معاصر  اشعاری را قرائت نمود
اجرای نقالی و سرود توسط گروه هنرمندان ناشنوا (فریاد بی صدا)از دیگر برنامه های این مراسم بود.

 

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =