نقد اعلامیه حقوق بشر از سوی علی لاریجانی/تحریم ایران با حقوق بشر سازگار نبود

رییس مجلس شورای اسلامی خشونت سازمان‌یافته را یکی از نمونه‌های افزایش تنش در دوران جدید عنوان کرد.

به گزارش خبرآنلاين، علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی که از صبح امروز در حال برگزاری است٬ گفت: امروز روز تدوین مواد حقوق بشر اسلامی است که دارای مفاد خوبی است و این جلسات آینده بهتر و بیشتری برای تحقیق در این رابطه را پیدا می‌کند. بیش از 70 سال از تاریخ اعلام اعلامیه حقوق بشر می‌گذرد. 

رئيس مجلس در ادامه سخنان خود به بررسي نقاط قوت و ضعف اعلاميه حقوق بشر پرداخت که در ادامه به نقل از ايلنا مي خوانيد:
*در اعلامیه حقوق بشر نقایص عمده‌ای وجود دارد که درباره آنها خیلی بحث شده است؛ مانند مبانی نظری تدوین آن، اما همان اعلامیه نیز مواد قوی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد که چقدر از آنها محقق شده و باید بررسی شود که نقایص آن را چگونه رفع کنند.

*امروزه نمی‌توان گفت خشونت و جنگ کمتر شده و مخصوصا در دهه اخیر در منطقه ما خشونت‌های بسیاری صورت گرفته است؛ در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه و ... لشگرکشی‌های بسیاری صورت گرفته و بسیاری از اصول حقوق بشر رعایت نشده است.
*در اعلامیه حقوق بشر اسلامی آمده است کسانی که در جنگ نیستند باید جان و مال‌شان از جنگ حفظ شود٬ اما در جنگ یمن، زنان و کودکان از این تیغ ستم در امان هستند؟ چندی پیش شنیدم که در چند روز پیش هواپیماهای سعودی 400 بار به یمن حمله کرده‌اند. آیا آنها مناطق نظامی را زده‌اند؟ نه آنها مساجد و بازار و خانه‌ها را زده‌اند و کسانی که در تدوین آن اعلامیه نقش داشته‌اند٬ آیا آنها را نیز رعایت می‌کنند؟

*بدتر از این امور٬ شنودهایی است که امروز در اروپا صورت می گیرد. وقتی از صدراعظم یک کشور شنود می کنند٬ آیا به مردم معمولی رحم خواهند کرد.
*خشونت سازمان‌یافته یکی از نمونه‌های افزایش تنش در دوران جدید است. خشنونت‌های فردی امروز در قالب گروهی مانند داعش به وحشی‌گری عجیب و غریب دست می‌زند و مشکلات دیگری که تحت عنوان امنیت برای رفتار خود تجویز می‌کنند.

*همین که در 12 سال گذشته در مورد مسئله هسته‌ای به ایران اجازه استفاده از حقوق خود را نمی‌دادند و با وجود پذیرش NPT ایران اجازه غنی‌سازی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را نداشت٬ يکي از موارد نقض اعلاميه حقوق بش است. آنها برای ایران مشکلات فراوانی درست کرد.  همین مشکلاتی که تا امروز در کشور داشتیم و ایران از سوی غرب تحریم شد٬ همگی ناشی از این مسائل است. آنها می‌گویند چون ما نگرانیم٬ شما نباید از حق خود بهره ببرید و این رفتار با حقوق بشر سازگار نیست.

*{با اشاره به حمله ایالات متحده به عراق} در گزارشی که از سوی آقای پاول تهیه شده بود مناطقی در کشور عراق به عنوان مکان‌هایی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای نام برده می‌شد و بنا بر همین گزارش آمریکا علیرغم حمایت بین‌المللی و حتی پذیرش شورای امنیت به عراق حمله کرد و در کمتر از 20 روز حکومت را ثابت کرد. این در حالی بود که در تمام طول این مدت تنها جمهوری اسلامی از مردم عراق حمایت می‌کرد و کشورهای آمریکایی و اروپایی سکوت می‌کردند. در زمان آقای طالبانی یک‌بار از ایشان پرسیدم آیا هیچ‌وقت آ‌درس‌های آقای پاول را بررسی کردید و ایشان گفت بنا بر بررسی‌های ما مدعیات آمریکا‌یی‌ها صحت نداشته و یکی از مواردی که مورد تاکید قرار گرفته بود که ما در آنجا فعالیت هسته‌ای می‌کنیم یک طویله بود.
*سند حقوق بشر اسلامی با توجه به تلاش‌هایی که برای تهیه آن صورت گرفته و کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد باید مورد استفاده قرار بگیرد. باید با وفاق میان کشورهای اسلامی این مهم را تحقق بخشیم که البته علیرغم تلاش‌هایی که در این راستا صورت می‌گیرد٬ هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم. باید به درجه‌ای برسیم که دولت‌ها بپذیرند که در بحث حقوق بشر با همکاری با یکدیگر کار را پیش ببرند؛ بماند که هنوز ما چیزی در این خصوص نمی‌بینیم.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =