تسنیم نوشت:

پس از انتشار خبر مرگ ملا عمر رهب طالبان قدرت رسانه‌ای غرب با حمایت کامل در پشت گروهی به نام محاذ فدایی قرار گرفته است، جریانی که از آن بوی ظهور داعش در افغانستان به مشام می‌رسد.

پس از انتشار خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر سابق طالبان افغانستان موجی از آغاز اختلافات گسترده میان برخی از رهبران این گروه در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت.

اینکه ادعا می‌شود ملا عمر دو سال پیش مرده است و اکنون این خبر منتشر می‌شود و همچنین منابع انتشار این خبر خود جای سوال دارد اما در این بین نکته‌ای که با طراحی فوق‌العاده از سوی رسانه‌های غربی و رسانه‌های پاکستانی دنبال می‌شود بحث پرداختن به اختلافات گسترده میان رهبان طالبان و معرفی گروه‌های جدید برای پیوستن شبه‌نظامیان به آن‌هاست.

در زیر نگاهی کوتاه بر این تلاش رسانه‌ای خواهیم داشت:

ظهور محاذ فدایی با پشتوانه قدرتمند رسانه‌ای

حدود دو هفته پیش بود که رسانه‌های غربی از جمله بی‌بی‌سی فارسی و رسانه‌های نزدیک به ژنرال‌های ارتش پاکستان خبر مرگ ملا عمر رهبر سابق طالبان افغانستان را به نقل از گروهی به نام محاذ فدایی منتشر کردند.

این سرآغاز انتشار خبر مرگ ملا عمر آن هم در آستانه برگزاری دور دوم مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان این کشور بود.

اکنون نیز این گروه بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام نموده است که ملا عمر بر اثر بیماری نمرده بلکه ملا اختر محمد منصور رهبر جدید طالبان وی را به وسیله داروهایی مسموم کرده است.

جالب اینجاست که خبر استعفای طیب آغا رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز از سوی همین گروه و حدود هشت روز پیش منتشر شده بود.

گروه محاذ فدایی ظاهراً یک گروه انشعاب یافته از طالبان است؛ وقتی مذاکرات سال 2013 طالبان و آمریکایی‌ها در قطر علنی شد، محاذ فدایی اعلام موجودیت کرد.

کسی‌ که خود را سخنگوی این محاذ می‌خواند، اعلام کرد: آنان با مذاکرات قطر مخالف هستند.

به این ترتیب راه این گروه از شورای کویته جدا شد؛ از بیانیه‌های محاذ فدایی بر می‌آید که این دسته، بیشتر از شورای کویته به سازمان اطلاعات نظامی ‌پاکستان (آی اس آی) نزدیک است.

این سازمان مسئولیت قتل «ارسلا جمال»، والی پیشین ولایت لوگر را به عهده گرفت؛ ارسلا جمال کسی بود که با طالبان پاکستانی از جمله «لطیف‌الله محسود»، تماس نزدیک داشت.

گفته می‌شود لطیف‌الله محسود، پس از ملاقات با ارسلا جمال در راه بازگشت به پایگاهش توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد و مدتی بعد از

اعلام بازداشت لطیف‌الله محسود، حادثه ترور ارسلا جمال به وقوع پیوست.

محاذ فدایی یک اعلامیه شدید‌الحن علیه هند و حضور دیپلماتیک این کشور در افغانستان نیز صادر کرد.

در آن اعلامیه آمده بود: اکثریت جمعیت هند مسلمان نیستند و به همین دلیل مجاز نیست که این کشور به مردم افغانستان کمک کند؛ این موضع‌گیری شبیه موضع‌گیری‌های مقام‌های ارتش پاکستان است.

آنچه از سرگذشت محاذ فدایی برمی‌آید این است که این گروه به رهبری ملا منصور دادالله از دو سال پیش تشکیل شده است و تاکنون مواضع گسترده‌ای علیه طالبان افغانستان داشته اما تا امروز این گروه تا این حد مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته است.

«ملا منصور دادالله» خود نیز در اختیار ارتش پاکستان و در بازداشت به سر می‌برده است که پس از چندی از زندان رها می‌شود.

به نظر می‌رسد اکنون زمان استفاده از محاذ فدایی است. استراتژیست‌های پاکستانی و انگلیسی با توان رسانه‌ای خود در منطقه و با صبر رسانه‌ای که تاکنون از خود نشان داده‌اند اکنون تصمیم بر نمایاندن محاذ فدایی دارند.

کارشناسان بر این باورند اکنون این محاذ فدایی است که می‌تواند مواضع پاکستان را در افغانستان تأمین کند اما این گروه دارای چنان اسم و رسمی نیست که بتواند شبه‌نظامیانی را به استخدام خود در آورده و کار خود در افغانستان را آغاز کند.

آنچه که مهم به نظر می‌رسد این است که محاذ فدایی و رهبر آن در این روزها در کانون توجهات رسانه‌های غربی از جمله بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفته است.

در حالی که وی و گروهش حدود دو سال پیش از طالبان افغانستان جدا شده‌اند امروز در کانون توجه این رسانه‌ها قرار گرفته و به نظر می‌رسد بنا دارند از وی به عنوان بازوی نظامی جریان مخالف ملا اختر منصور استفاده کنند. جریانی که به خواسته پاکستانی‌ها و انگلیسی‌ها می‌تواند موجبات تضعیف طالبان افغانستان و پیدایش گروه جدید مطابق میل آن‌ها در افغانستان را فراهم کند.

داعش برند مناسب برای جایابی محاذ فدایی در افغانستان

محاذ فدایی خود دارای سابقه طولانی نیست که بتواند افراد زیادی را به دور خود جمع کند  اما به نظر می‌رسد این گروه با حمایت از داعش شاید بتواند تحرکاتی را انجام دهد.

محاذ فدایی با پشتوانه رسانه‌ای که به آن اشاره شد اکنون به دنبال آن است تا خود را گروهی صادق نشان دهد و برخلاف آن‌چه ذات و مفکوره اصلی آن است و با توجه به علاقه مردم افغانستان خود را از وابستگی به پاکستان و ارتش این کشور مبرا سازد.

با توجه به برخی بیانیه‌های این گروه و برخی عناصر وابسته به داعش در افغانستان نوعی همبستگی میان آن‌ها مشاهده می‌شود. این‌ها با توجه به نوع نگاه مردم افغانستان سعی بر این دارند تا ملا اختر منصور را فردی وابسته به پاکستان نشان داده و به‌عکس خود را از این موضوع دور سازند تا از این طریق علاوه بر بدنامی رهبری جدید طالبان از نوعی استقلال خود خبر دهند.

بحث اختلاف میان رهبران جدید طالبان امروز نیز از سوی همین گروه محاذ فدایی دنبال می‌شود زیرا این گروه به خوبی می‌داند که این اختلاف است که می‌تواند راه را برای گسترش فعالیت آن در افغانستان باز کند.

محاذ فدایی و چندین گروه کوچک مانند آن چندی پیش ضمن اعلام جدایی از طالبان و پیوستن به گروه تروریستی داعش خواستار نمایان شدن چهره ملا عمر شده و می‌گفتند اگر رهبر طالبان چهره خود را نشان ندهد بیشتر شبه‌نظامیان به داعش خواهند پیوست.

حال با اعلام خبر مرگ ملا عمر و پدیدار شدن چهره رهبر جدید طالبان این نظریه آن‌ها منسوخ شده و اکنون خط ایجاد اختلاف را دنبال می‌کنند و در حالی که در شورای رهبری طالبان حضور نداشته و از این گروه اعلام جدایی کرده، اکنون در خط مقدم مخالفت با ملا اختر منصور قرار گرفته و اعلام می‌کند که در صف افراد مخالف با منصور مانند مولوی عیدالرزاق خواهند بود.

برخی کارشناسان با توجه به تلاش رسانه‌ای انگلیسی – پاکستانی بر این اعتقادند که محاذ فدایی اکنون به دنبال تشکیل هسته اصلی داعش در افغانستان بوده و حمایت‌های پشت پرده برای انجام این کار را نیز جذب خواهد کرد.

ایجاد خط اختلاف میان رهبران جدید طالبان در دستور کار گروهی مانند محاذ فدایی و رسانه‌هایی است که امروز تریبون این گروه شده‌اند پس لزوم آگاهی سیاستمداران افغان را می‌طلبد تا نگذارند راه برای فعالیت داعش‌گونه در کشورشان باز شود.

بی شک محاذ فدایی ارتباطات گسترده‌ای با سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد و اطلاعات به روز این سازمان‌ها امروز از حنجره محاذ فدایی بیرون می‌آید و قدرت‌های رسانه‌ای غرب نیز با تمام توان همانطور که از ظهور داعش در عراق و سوریه حمایت کردند امروز پشت سر محاذ فدایی‌ها قرار گرفته‌اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =