ایسنا نوشت:

یک منبع در اقلیم کردستان عراق از موافقت احزاب سیاسی کرد برای تمدید مجدد دوره ریاست مسعود بارزانی به شرط اعمال تغییراتی در نظام حاکم در کردستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شفق نیوز، این منبع سیاسی که خواست نامش فاش نشود گفت: حزب اتحاد میهنی کردستان، جنبش التغییر و اتحاد اسلامی با تمدید دوره ریاست مسعودبارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق برای دو سال دیگر و تا پایان دوره پارلمان کنونی توافق کردند.

وی افزود: احزاب کرد شرط کرده‌اند که باید حزب دموکرات کردستان به ریاست بارزانی که بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد نیز موافقت کند با تصویب قانونی نظام حاکم را از ریاستی به پارلمانی تغییر دهند.

به گفته این منبع قرار است رهبران حزب دموکرات کردستان نشستی را برای تصمیم گیری در خصوص شرط احزاب کرد برگزار کنند.

ابوبکر علی، یکی از اعضای جنبش اتحاد اسلامی در این خصوص در صفحه شخصی‌اش در فیس بوک نوشت، چهار حزب اصلی کرد با باقی ماندن مسعود بارزانی در سمت ریاست کردستان عراق به مدت دو سال دیگر موافقت کرده‌اند.

وی افزود: این موافقت باید با موافقت رهبران حزب دموکرات کردستان با تغییر نظام سیاسی در اقلیم کردستان به نظام پارلمانی به شکل کامل و از طریق اصلاح قانون اساسی همراه شود.

احزاب اصلی در کردستان عراق روز یکشنبه نشستی طولانی و شش ساعته را در شهر سلیمانیه برگزار کردند که این نشست بدون هیچ نتیجه ملموسی درباره مساله ریاست منطقه کردستان عراق به پایان رسید. حاضران در این نشست برای برگزاری نشستی دیگر بدون تعیین زمان توافق کردند.

در این نشست سه موضوع اصلی یعنی توافق درباره ساختار نظام سیاسی حاکم در اقلیم کردستان، نحوه انتخاب رئیس اقلیم کردستان در نظام جدید و درخواست حزب دموکرات کردستان برای تمدید دوره ریاست بارزانی به مدت دو سال دیگر مورد بررسی قرار گرفت.

بارزانی که شش سال پیش دوره چهارساله ریاستش بر اقلیم کردستان به پایان رسید، به دلیل تحولات داخلی عراق و سپس جنگ علیه داعش برای یک دوره چهارساله دیگر و تا سال 2013 همچنان رئیس اقلیم باقی ماند و دو سال دیگر نیز این دوره تمدید شد که اکنون این مدت 2 ساله نیز به پایان رسیده است. وی خواهان تمدید مجدد دو ساله ریاست خود بر اقلیم است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =