رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مشکلات فرهنگیان با روش وصله و پینه حل نمی‌شود، از وزیر آموزش و پرورش خواست طی لایحه‌ای شفاف، برنامه‌های وزارتخانه برای حل مشکلات معیشتی فرهنگیان را ارائه دهد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با معلمان نمونه کشور اظهار داشت: برای من افتخار است که در این ساعات مقدس که ساعات تقرب به حق‌تعالی است، در محضر شما باشم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: زیربنای فکری تحول اقتصادی کشور باید در آموزش و پرورش رقم بخورد. از این جهت کار شما معلمان، کاری عظیم و تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: شاید در کلام اولیاء‌الدین کمتر واژه ای وجود داشته باشد که مانند تعلیم و تعلم به آن تاکید شده باشد.

لاریجانی، آموزش و پرورش را موضوع رکنی در تمدن‌سازی خواند و تصریح کرد: کشورهایی که به این موضوع توجه کردند، پیشرفت کرده و کشورهایی که متناسب با شرایط روز در این زمینه حرکت نکرده اند، از پیشرفت بازمانده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز آموزش و پرورش از نظر شیوه های کار متفاوت با گذشته است. عصر اطلاعات، تغییرات بنیادین در حوزه های آموزش بوجود آورده و وظیفه آموزش و پرورش هم متفاوت شده است.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: اگر در گذشته دغدغه نمایندگان انتقال بسته های اطلاعاتی به دانش آموزان بود، امروز دغدغه اصلی باید رشد خلاقیت و توانمندی ها باشد. مدرسه فقط می تواند توانمندی ها را افزایش دهد.

وی با اشاره به اهتمام وزیر آموزش و پرورش به اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: بر اساس این سند ایجاد توانمندی، خلاقیت و کارآفرینی امری بسیار مهم است.

لاریجانی در بخش دیگری از این سخنرانی مشکلات معلمان را بررسی و تصریح کرد: امروز برخی مشکلات معلمان مربوط به معیشت و عدم تطبیق است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه اش با نماینده معلمان خاطر نشان کرد: توقعات معلمان، توقعات حداقلی است که باید تامین شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خطاب به معلمان عنوان کرد: پیام شما فهم و دریافت شده است و باید برای حل آن ساز و کاری تعریف شود.

وی افزود: مفاهیمی که معلمان می خواستند منتقل کنند، منتقل شده و همه به این فکر هستند که با چه مکانیزمی مشکلات را حل کنند.

لاریجانی خطاب به وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: پیشنهادی برای شما دارم، قانون برنامه ششم توسعه در مجمع تشخیص در حال بررسی است. دولت باید قانون برنامه را هر چه زودتر به مجلس ارائه دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی از وزیر آموزش و پرورش خواست کار دو جانبه‌ای را سامان داده و در قانون برنامه بگنجاند.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: نقص معیشتی معلمان باید رفع شود، اما اینکه چگونه باید رفع شود، اول اقداماتی بر عهده آموزش و پرورش است و یکسری اقدامات نیز مربوط به دولت و مجلس است که باید این موضوعات در قالب بسته‌ای تحول‌آمیز به مجلس ارائه شود.

وی تصریح کرد: نقشه راه روشنی را برای ۵ سال گذشته به ما بدهید که در وزارت آموزش و پرورش در طول ۵ سال آینده چه تحولاتی ایجاد شد.

لاریجانی اضافه کرد: به عبارت دیگر چطور بخش های غیردولتی را برای فعالیت در آموزش و پرورش کمک می کنیم. علاوه بر این، باید تحولات کمی در آموزش و پرورش کاهش یابد. برنامه به ما بدهید که در طول این ۵ سال چطور وزارتخانه را چابک‌سازی می‌کنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار تحولات کیفی، باید تحول معیشتی و آینده‌نگری در زندگی معلمان را مورد توجه قرار داد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این موارد را به صورت بسته‌ای تهیه کنیم که زندگی معلمان از نظر معیشتی روشن باشد، همچنین آینده روشنی داشته باشد، بسیار خوب است.

وی تصریح کرد: اهداف و برنامه‌های خود را به‌صورت شفاف بیان کنید و از بیان الفاظ گرد و کلی خودداری کنید. لایحه روشنی با عدد و رقم بیاورید که ما در قانون برنامه علاج روشنی کنیم که در طول ۵ سال آینده حرکت آموزش و پرورش از آرامش برخوردار باشد.

لاریجانی اظهار داشت: بهترین زمان ارائه این لایحه، امروز است. معلمان علاقه‌مندند مساله آموزش و پرورش به نحو مطلوبی حل شود. در مجلس نیز از پشتوانه خوبی برخوردار هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با روش وصله پینه مشکل معلمان حل نمی شود، باید برنامه روشنی برای آموزش و پرورش ارائه داد.

لاریجانی در بخش دیگری از این سخنرانی اظهار داشت: یکی از مسائل مهمی که در آموزش و پرورش شکل می گیرد، احساس مسئولیت نسبت به توسعه کشور است.

وی با انتقاد از روحیه فردگرایی در کشور افزود: توسعه کشور امری جمعی است و تا زمانی که وفاقی در کل ملت برای توسعه و پیشرفت به وجود نیاید، پیشرفت حاصل نمی شود.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه اعتلای ایران به همبستگی ملی و کار زیاد و تلاش نیاز دارد، گفت: متاسفانه در کشور ما به جای اینکه محصول داخل مورد توجه باشد به محصولات خارجی توجه می شود.

وی با اشاره به نقایصی که در توسعه و پیشرفت کشور وجود دارد، تصریح کرد: ذهن همگرا برای آبادانی و پیشرفت کشور باید از دوره دبستان در میان افراد شکل گیرد. روحیه کار و تلاش نیاز به فرهنگسازی دارد. انگیزه پیشرفت جمعی، احساس مسئولیت و پیشرفت باید از دوران دبستان میان ملت تقویت شود.

لاریجانی، پیشگیری از برخی آسیب های اجتماعی را وظیفه آموزش و پرورش خواند و گفت: از موضوعاتی که باید در دوره های پایین آموزش و پرورش شکل بگیرد، فرهنگ اجتماعی است.

وی ادامه داد: ما کشوری دارای جمعیت ۷۰ تا ۸۰ میلیونی هستیم که سالی ۷ تا ۸ میلیون پرونده در قوه قضائیه وجود دارد که بدین معناست که تقریبا همه افراد جامعه درگیر موضوعات قضایی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این همه مشکل که در محیط زیست داریم برمی گردد به رفتار خودمان با محیط زیست. خیلی از مشکلات اجتماعی جنبه پیشگیرانه داشته و نیاز به آموزش دارند.

لاریجانی تصریح کرد: ایجاد روحیه همبستگی ملی برای پیشرفت و توسعه کشور و پیشگیری از برخی آسیب های اجتماعی دو نقطه آسیب پذیر کشورمان است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا با توجه به این دو نقطه هزینه ها کاهش می یابد.

وی ادامه داد: ما مجبوریم دائما هزینه های نیروی انتظامی و قوه قضائیه را افزایش دهیم، در حالیکه این هزینه ها فقط مسکن هستند و دوای درد در آموزش و پرورش است.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 413688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =