فیل‌ها برای همه حیوانی عجیب و خارق‌العاده به حساب می‌آیند اما به گزارش دویچه وله کاهش شدید جمعیت این حیوان در جهان باعث نگرانی جدید درباره احتمال انقراض نسل آنها شده است. شمار فیل‌ها در دهه‌های اخیر بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

دلیل این امر نابودی زیستگاه و منابع غذایی آنهاست. روزانه حدود ۱۰۰ فیل آفریقایی به خاطر عاج و گوشت کشته می‌شوند.

یک قرن پیش ده میلیون رأس فیل در آفریقا وجود داشت اما در حال حاضر (بر اساس آمار سال ۲۰۱۵) تنها ۴۵۰ تا ۷۰۰ هزار رأس از این حیوان در جنگل‌های آفریقا و بین ۳۵ تا ۴۰ هزار رأس دیگر در جنگل‌های آسیا زندگی می‌کنند. جمعیت فیل‌ها در دهه‌های اخیر تا ۶۲ درصد کاهش یافته است. حامیان محیط زیست هراس دارند که در ده سال آینده نسل این حیوان کلا نابود شود.

بنا بر آمار سال ۲۰۱۵، روزانه حدود ۱۰۰ فیل آفریقایی برای عاج‌شان کشته می‌شوند. عاج این حیوانات غالباً در بازارهای آسیایی فروخته می‌شود. در پنج سال اخیر تقاضا برای عاجل فیل افزایش یافته است. در ماه ژوئیه ۲۰۱۵ در جست‌وجوی موردی پلیس در فرودگاه زوریخ ۲۶۲ کیلوگرم عاج فیل نزد تنها سه مسافر چینی پیدا شد.

بر اساس برآوردها، کشتن فیل‌ها بخاطر عاج‌شان پس از قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، سومین تجارت غیرقانونی سودآور است. این مسئله باعث ایجاد منازعه‌های زیادی در تمام قاره آفریقا می‌شود. به طور مثال گروه‌های تروریستی الشباب و بوکو حرام با تجارت عاج فیل به پول مورد نیاز برای خرید تسلیحات دست می‌یابند: نیم کیلو عاج فیل در بازار سیاه چین حدود ۹۰۰ یورو قیمت دارد.

در کنار شکار، فیل‌ها با خطر فزاینده نابودی محل زیست‌شان نیز مواجه هستند. جمعیت در آفریقا در قرن جدید چهار برابر شده است؛ جنگل‌های بسیاری نابود شدند و زمین‌شان به کشتزار یا محل نگهداری حیوانات اهلی تغییر یافت. همچنین برخی فیل‌ها برای قطع غیرقانونی درختان جنگلی به کار گرفته شدند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    3 0
    سلام ،نگرانی عمده دیگزی که نسل فیلها را تهدید می کند کاهش ذخیره ژنتیکی فیلها است که بقای این حیوانات را تهدید می کند.کاش آنروزی که همه انسانها به اهمیت وجود حیوانات برای ادامه حیات بشر پی ببرند هرچه زودتر فرا برسد تا همه انسانها دست در دست همدیگر از حیوانات وجانوران حمایت کنند ودر حفظ وبقای آنها بکوشند.لذت دیدن این حیوانات بسیاز لذتبخش از شکار کردن ویا خوردن آنهاست پس بیاییداز شکار کردن وخوردن حیوانات دست برداریم.بیایید باور کنیم که کره زمین وحیات در کره زمین فقط با وجود حیوانات زیبا زیباست.
    • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
      2 1
      كامنتي كه گذاشتي طولاني تر از خود خبر بود