۰ نفر
۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴

خبرجنوب نوشت:

حاجیه جعفرزاده :اشتباه نگيريد به حافظيه آمده ايد اين بازار هفتگي شيراز نيست! همان زيارتگاه رندان جهان كه اين روزها شباهت بسياري به بازار هفتگي و مكاره پيدا كرده! محوطه اي تاريخي و گردشگري كه مملو از دستفروشان و فال فروشان و متكديان فرهنگي شده حال بگذريم از پارك خودروها و ويراژ موتور سواران و نبود راه دسترسي آسان براي گردشگران.
به گزارش خبرنگار سرويس گردشگري «خبرجنوب»، با اين كه حافظيه همواره مورد توجه گردشگران داخلي و خارجي است و طي سال هاي گذشته رتبه نخست آمار بازديد كنندگان نوروزي كشور را به خود اختصاص داده است اما اين روزها حال خوشي ندارد.
وجود متكديان، فال فروشان، دستفروشان از يك سو و تبديل شدن اطراف اين مجموعه فرهنگي به پاركينگ از سوي ديگر حافظيه را به بازار مكاره اي تبديل كرده كه كمتر كسي با نزديك شدن به اين محل احساس مي كند در محيطي فرهنگي قرار گرفته چرا كه فقط كافي است به نزديكي درب ورودي آرامگاه برسي تا فال فروشان احاطه ات كنند و آن قدر اصرار كه مجبور شوي فال حافظ بخري سپس نوبت دستفروشان مي شود، فروشندگان جواني كه به نظر مي رسد اتباع بيگانه هستند و البته مي توان در ميان آن ها كودكان كار را هم ديد كه با چه سماجتي قصد فروش اجناسشان را دارند اما در اين ميان دستفروشاني هم پيدا مي شوند كه بساطشان را درست در جلوي درب ورودي آرامگاه پهن كرده اند و مرتب فرياد مي زنند حراج شد حراج ... .
با اين كه حافظيه عنوان مجموعه فرهنگي و گردشگري را يدك مي كشد و طي سال هاي اخير پروژه هاي متعدد عمراني و فرهنگي در اطراف آن در حال اجراست اما تا رسيدن به نقطه مطلوب فاصله دارد شاهد اين ادعا هم سنگ فرش شدن خيابان هاي جلوي محوطه آرامگاه است كه به جاي آن كه محلي براي عبور و مرور پياده گردشگران شود به پاركينگ خودروها بدل شده است به طوري كه در مقابل آرامگاه خودروهاي شخصي، ‌ون و تاكسي هاي متعددي را مي توان به وضوح ديد و جالب اين جاست كه موتور سواران در اين خيابان هاي سنگ فرش شده با سرعت نسبتاً زيادي عبور مي كنند بي آن كه توجهي به اطراف و عبور گردشگران داشته باشند. مصائب و مشكلات حافظيه كم نيست و قابل حل است چرا كه مدير مجموعه فرهنگي حافظ بر اين باور است كه تنها با يك سري هماهنگي ها و همكاري هاي ساده بين دستگاه هاي متولي مي توان اين معضلات را مرتفع كرد.
اميري در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اين كه رسيدگي و ساماندهي به وضعيت پيرامون آرامگاه بر عهده شهرداري منطقه است مي گويد: پاكسازي اين محوطه از متكديان و دستفروشان از وظايف شهرداري محسوب مي شود و جا دارد هر چه سريع تر وضعيت فعلي تغيير يابد.
وي به حضور گردشگران در اين محوطه تاريخي اشاره مي كند و مي افزايد: در حال حاضر شهر مملو از گردشگران داخلي و خارجي است و مجموعه فرهنگي حافظ نيز يكي از شاخص ترين آثار ديدني كشور است كه هر گردشگري در مدت اقامت خود در شيراز دو يا سه بار از اين مجموعه ديدن مي كند.
وي ادامه مي دهد: بي ترديد وضعيت كنوني اطراف حافظيه در شأن اين اثر جهاني نيست.
مدير مجموعه فرهنگي حافظ ادامه مي دهد: با اين كه بارها نگهبانان اين مجموعه با فال فروشان و دستفروشان برخورد كرده اند اما باز هم اين افراد جلوي درب ورودي بساط خود را پهن مي كنند و مدعي هستند كه خيابان رو به روي حافظيه مانند ديگر خيابان هاي سطح شهر است و منعي براي فروش اجناس شان در اين محل وجود ندارد.
اميري در پايان خواستار رسيدگي هر چه سريع تر مسئولين شهري و اجرايي در خصوص پاكسازي منطقه از وجود دستفروشان و متكديان شد.
در ادامه اين گفت و گو حسام قلعه دار شهردار منطقه 3 شيراز با تاكيد بر اين كه به زودي محوطه اطراف مجموعه فرهنگي حافظ ساماندهي مي شود مي گويد: ازدحام جمعيت يكي از دلايلي است كه فروشندگان سيار را به طرف مجموعه هاي تاريخي و گردشگري مي كشاند و اين پديده را مي توان در كنار تمامي آثار در جهان ديد.
وي مي افزايد: نبود پاركينگ نيز موجب شده كه قسمت هايي از خيابان رو به روي حافظيه كه سنگ فرش شده و مسدود هم مي باشد به محل پارك خودرو تبديل شود كه موقتي است و اين مشكل با ساخت و تكميل پاركينگ باغ موزه مشاهير مرتفع خواهد شد.
قلعه دار همچنين اضافه مي كند: در حال حاضر تنها در ساعت هايي از روز دستفروشان و فال فروشان را مي توان در جلوي درب ورودي حافظيه ديد كه چهره اين مجمومه فرهنگي را مخدوش مي كنند از اين رو طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته گروهي از بازرسين شهرداري به محل اعزام مي شوند و نسبت به پاكسازي محل اقدامات لازم را به انجام خواهند رساند

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 374797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    13 0
    کلاً شیراز که روزی گل سر سبد شهرهای کشور بود وضع اسفباری دارد. باید فکری به حال گسترش شهرها کرد اکثر شهرهای بزرگ ما بجای بزرگ شدن منفجر شده اند. من اینجا به مردم همدان تبریک میگویم که در این بین یک استثنا هستند و هنوز در همدان که قدم میزنید متوجه میشوید اینجا همدان است ولی در هیچیک از شهرهای دیگرمان اصالت شهرها حفظ نشده خودمانی بگویم مهاجرت بومیها به دیگر شهرها و حضور غیر بومیها پدر همه شهرها را درآورده در واقع شهرها دست اهالی آنها نیست.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    10 0
    کاملا درسته خونه ما چهارراه حافظیه هست هفته قبل داشتم از چهارراه ادبیات به سمت چهارراه حافظیه که مثلا تبدیل به پیاده راه شده و از جلوی حافظیه میگذره میومدم که نزدیک بود یه موتور بهم بزنه از بس که سریع ویراژ می داد تعداد زیادی ماشین هم توی همین پیاده راه پارک شده بود بعلاوه تعداد زیادی دستفروش و خلاصه بازار شامی بود برا خودش واقعا خجالت آوره این وضع برای مقصد اول گردشگری ایران