دیگر خبری از سازه‌های آبی پر از نخاله و زباله در شوشتر نیست/ شوشتر تا نوروز جان تازه می‌گیرد

اگر تا کنون به شوشتر سفر کرده‌اید و سازه‌های آبی تاریخی این شهر را دیده‌اید، سفر دوباره در بهار 94 به این شهر، یک سفر تکراری نخواهد بود. این خبری است که مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر اعلام می کند.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين؛ اگر گردشگران سال‌های اخیر پس از بازگشت از سفر خوزستان و دیدن میراث جهانی شوشتر از بوی تعفن اردک‌ها، وضعیت شبیه مرغدانی کارخانه برق تاریخی، پوشش گیاهی مخرب و انباشت نخاله‌ها و زباله‌ها در مسیر میراث جهانی، ترک‌های مشهود در بدنه آثار، بناهای ناقض حریم اثر، مسیر دسترسی نه‌چندان کارشناسی برای گردشگران و ... خاطره می‌گفتند، نوروز 94 بايد انتظار داشته باشند صحنه هاي متفاوتي را ببينند.

بیژن حیدری‌زاده مدیر جدید پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با تشریح برخی از اقدامات انجام‌شده در اين مجموعه گفت: فقط در بخش جمع‌آوری نخاله‌ها و زباله‌های انباشته‌شده در دو سه سال اخیر، تا کنون بیش از 600 وانت نیسان زباله از محوطه بیرون برده‌ایم.

او همچنین از اصلاح مسیر گردشگری در میان آسیاب‌ها و ساماندهی آن‌ها و ایجاد امکانات رفاهی و مکان‌های استراحت در این مسیر خبر داد و گفت: دسترسی گردشگران به جاهای بیشتری آسیاب‌ها فراهم شده است و چنان که قبلا بازدید از بخشی از قسمت‌ها برای گردشگران وی‌آی‌پی بود، باید بگویم که از امروز همه گردشگران برای ما وی‌آی‌پی هستند.

حیدری‌زاده در ادامه از اصلاح جان‌پناه‌های حاشیه آسیاب ها و همچنین ارتفاعات جنبی رودخانه خبر داد و گفت: نرده‌ها تعویض یا اصلاح شده‌اند و جان‌پناه‌ها طوری طراح شده‌اند که علاوه بر جلوگیری از سقوط، چشم نواز هم باشند و حریم بصری آثار را مخدوش نکنند.

مدیر جدید پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشترهمچنین از تخریب بناهایی خبر داد که به عرصه محوطه میراث جهانی تعرض کرده بودند و با وجود تملک چند ساله، رها شده و خود مشکلات تاز‌ه‌ای برای سازه‌های آبی شوشتر به همراه داشتند.

پاکسازی و مرمت آسیاب‌ها و سازهای آبشارهای شوشتر، پاکسازی بند شرابدر و برج عیار، پاکسازی، ساماندهی و مرمت پل‌های شادروان، لشکر و شاه‌علی از دیگر اقدامات ضربتی ماه‌های اخیر در سازه‌های آبی شوشتر بوده‌اند.

به گفته حیدری‌زاده این اقدامات با حضور گردشگران نورورزی متوقف نمی‌شود: فقط به احترام گردشگران قدری کند می‌شود تا هم میزبانی از گردشگران خللی نداشته باشد و هم امور حفاظتی و کارهای عقب‌افتاده در سازه‌های آبی بیش از این زمین نماند.

گفتني است شدت تخریب‌ها و بی‌توجهی‌ها در این میراث جهانی احتمال خروج این سازه‌ها را از فهرست میراث جهانی یونسکو به خبرها کشانده بود.

پیش از این نیز مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر درباره وضعیت اردک‌های این سازه‌های آبی گفته بود: اردک‌هایی که یک دوستدار میراث فرهنگی برای رهاسازی در سازه‌های آبی شوشتر اهدا کرده بود، اقدام زیبایی بود که می‌توانست قابلیت حفاظتی هم داشته باشد اما در ماه‌های اخیر نقش تخریبی ایفا کرد.

به گفته حیدری‌زاده، این اردک‌ها که از اوایل پاییز در محوطه سازه‌های آبی شوشتر رها شدند، می‌توانند از آسیب‌های بیولوژیک مانند افزایش جلبک و گیاهان خودرو جلوگیری کنند اما تبدیل بخشی از محوطه به مرغدانی این پرندگان و نبود مدیریت صحیح در تغذیه و دفع فضولات آنها میراث جهانی یونسکو را هم به لحاظ حفاظتی و هم به لحاظ گردشگری به تهدید تبدیل شده بودند که هم‌اکنون ساماندهی شده‌اند.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوشتر تاکید کرد: میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر کار زمین‌مانده و مساله اضطراری زیاد دارد که در دو ماه گذشته با راه‌اندازی چندین کارگاه، برگزاری جلسات متعدد با سازمان‌های مردم‌نهاد و اقدامات مدیریتی و فرادستی تا عید نوروز چهره جدیدی از شوشتر برای بازدید گردشگران آماده خواهد شد.

سازه‌های آبی تاریخی شوشتر متشکل از 13 اثر باستانی در نظام آب و مهندسی هیدرولیک است که در نشست سالانه اعضای این کمیته در تیرماه 1388 در شهر سویل اسپانیا، در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید. ژان دیولافوآ باستان‌شناس فرانسوی قرن 19 و اوایل قرن 20 فرانسه از سازه‌های آبی تاریخی شوشتر به عنوان به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد کرده است.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دوستدار میراث کشور A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    7 0
    اینجوری هم که ایشون میگه نیست چرا که هنوز قسمت های ورودی آب به محوطه آبشارهاتونل سه کوره و د هانه بلیتی و گرگر که در معرض دید مسافران نوروزی و توریستهای خارجی است بیش از 4 ساله که بدلیل مرمت پل گرگر که هنوز تکمیل نشده و خاکریزی و قرار دادن لوله های بتنی، به همان حال رها شده و باعث جمع شدن زباله در جلوی این تونلهای باستانی شده و منظره بسیار زشتی پدید آورده است. حال چگونه ایشان اینچنین از عملکرد خود تعریف میکند جای تعجب دارد چرا که ایشان نیز حدود 2ماه است که این پست را تحویل گرفته است؟؟ امید است وضعیت آثار جهانی شوشتر همچون بندمیزان که مرمت آن نیمه کاره رها شده و فاقد نورپردازی در شب و محل تجمع موادفروشان است ساماندهی شود و طرح احداث پل بر روی نهر تاریخی جهانی گرگر نیز منتفی شود.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۵
    2 0
    مردم هم باید از محیط زیست بومی و ملی خودشان دفاع و حمایت کنند
  • علی IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
    4 0
    با سلام و تشکر از جناب حیدری زاده مدیریت جدید سازه های ملی و جهانی شوشتر، خطراتی جدی این سازه های بی نظیر را در خطر خارج شدن از لیست یونسکو قرار داده است که لازم است ایشان نسبت به مرتفع نمودن انها اقدام نماید: 1 طرح احداث پل بر روی رودخانه دستکند و باستانی گرگرجنب اداره اموزش و پرورش که متأسفانه وعده آن توسط شخصی مغرض بعنوان شعار انتخاباتی قرار گرفته و یدنبال ان ساکنین یک خیابان را جهت اعمال فشار به شهرداری شوشتر جهت اجرایی نمودن آن تحریک نموده است. 2 مرمت نیمه کاره بندمیزانقیصر که باعث گردیده آب در بدنه آن نفوذ نموده و فرسودگی ان را تسریع بخشد. 3 عدم حمع آوری لوله های سیمانی و سد بتنی احداث شده در جلوی تونل سه کوره که منجر به انباشت زباله در جلوی تونلهای ورودی آب گردیده. یاحق