۰ نفر
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۶

ایسنا نوشت: رئیس موسسه اصلاح بذر و تهیه نهال کشور گفت: میزان تولید حبوبات در جهان 60 میلیون تن است.

گودرز نجفیان روز چهارشنبه در ششمین همایش ملی حبوبات بیان کرد: بخش کشاورزی محروم واقع شده و باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در کشاورزی تمام محصولات مانند زنجیره به هم متصل هستند، افزود: ششمین همایش می‌تواند کانون همگرایی برای پژوهش‌های کاربردی و سایر بخش‌ها با هم باشد.

نجفیان ادامه داد: در حال حاضر در جهان حدود 60 میلیون تن حبوبات تولید می‌شود که نشان‎دهنده اهمیت آن به عنوان منبع غذایی، تولید کالری و اسیدهای آمینه در رژیم غذایی مردم است.

رئیس موسسه اصلاح بذر و تهیه نهال کشور خاطرنشان کرد: هر سال FAO یک محصول را مورد توجه قرار می‌دهد و با نامگذاری امسال به عنوان سال حبوبات توجه متخصصان و محققین کشاورزی را به این محصولات جلب کرده است.

وی با بیان اینکه ایران خاستگاه ژنتیکی بعضی گونه‌ها از جمله نخود است، افزود: از قدیم‌الایام در ایران تناوب زراعی گندم - نخود صورت می‌گرفت که با توجه به شرایط آب و هوایی و پتانسیل‌های خوب نخود ایرانی باعث افزایش عملکرد گندم می‌شد.

نجفیان گفت: متاسفانه در حال حاضر عملکرد گندم به علت کشت مستمر آن در سال‌های متمادی کاهش یافته است. این موضوع به علت پایین آمدن عملکرد و محصول‌آوری خاک بوده است. در همین راستا باید حمایت‌های بیشتری از حبوبات شود.

او یادآور شد: همچنین مسائلی که برای آب اتفاق افتاده بی‌تأثیر نبود، چراکه آب بیشترین تأثیر را بر روی عملکرد دارد.

وی با اشاره به برگزاری همایش‌ها اظهار کرد: برگزاری این همایش‌ها باعث ایجاد توفان فکری در پژوهش‌ها می‌شود.

نجفیان با بیان اینکه بخش کشاورزی نیازمند حمایت‌های دولتی است، بیان کرد: در بودجه تولید ناخالص ملی سهم پژوهش از 0.5 به یک رسیده و سهم قابل توجهی برای پژوهش دیده شده است.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =