هفته‌ای که «هاوکینگ» و «ابرماه» ساختند/ مرور خبرهای علمی در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت خبرهای علمی مختلفی منتشر شدند اما بخشی از آن‌ها بیشتر مورد توجه‌ قرار گرفتند. اگر خبری را از دست داده‌اید حالا می‌توانید مروری سریع بر خبرهای مهم علمی هفته داشته باشید.

هاوکینگ و حل معمای ۴۰ ساله

استیون هاوکینگ بار دیگر در یک سخنرانی، خودش پاسخ ابهام‌های نظریه خودش را داده است. ۴۰ سال است که معمای پارادوکس اطلاعات وجود دارد و هاوکینگ حالا می‌گوید پاسخی برای آن دارد.

پیش از این تصور می‌شد که وقتی چیزی توسط یک سیاهچاله بلعیده می‌شود اطلاعات مربوط به آن از بین می‌رود. این مسئله اما ناقض قوانین فیزیک کوانتوم بود. در مقابل اما براساس نظریه نسبیت عام اینشتین، این اطلاعات باید نابود شود. نظریه اینشتین می گوید که ماده به درون سیاهچاله بلعیده می شود، و در آن سوی افق رویداد می افتد. هر چند نظریه هاوکینگ هنوز ثابت نشده اما در صورت درست بودن نشان می دهد که تصویر اینشتین از سیاهچاله درست نیست. به ویژه اینکه، اصلا معلوم نیست که سیاهچاله ها دارای «بخش درونی» باشند. ماده ای که بلعیده می شود ممکن است در افق رویداد گیر کند و به عنوان هولوگرام آنجا حفظ شود.

بیشتر از ۴۰ سال است که این مسئله به معمایی به نام پارادوکس اطلاعات تبدیل شده بود. هاوکینگ اما در سخنرانی ۸ دقیقه‌ای خود در کنفرانسی در سوئد خودش وارد کارزار شد و اعلام کرد که سیاهچاله ها اطلاعات مربوط به چیزهایی که در درون آنها سقوط می کند را ذخیره می کنند. از سال ۱۹۷۵ که هاوکینگ مقاله جنجالی خو را منتشر کرد این پارادوکس همیشه وجود داشته و ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود.

پرتاب سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی

یک موشک روسی سایوز روز چهارنشسه فضانورد را به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی برد. بر روی موشک سایوز، سه فضانورد به نام‌های «سرجی ولکوف» از آژانس فضایی روسیه، «آندریاس موگنسن» از آژانس فضایی اروپا و «آیدین آیمبتوف» از آژانس فضایی قزاقستان حضور دارند. قرار است موگنسن و آیمبتوف به همراه گنادی پادالکای روسی در تاریخ 12 سپتامبر (21 شهریور) به زمین بازگردند. فضاپیمای سایوز روز جمعه (13 شهریور) به ماژول Poisk واقع در ایستگاه فضایی الحاق می‌شود.

احتمال غرق شدن توکیو و سنگاپور

گرم شدن کره زمین پیامدهای ویرانگری دارد. سطح آب‌های آزاد یک تا سه متر افزایش خواهد یافت. زمین‌شناسان و زیست‌شناسان هشدار می‌دهند که احتمال دارد شهرهای بزرگی مانند توکیو و سنگاپور ناپدید شوند.

با توجه به تحقیقات اخیر، افزایش بیش از یک متر سطح آب‌های آزاد در فاصله ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال آینده اجتناب‌ناپذیر است. میشائل فرایلیش، رئیس بخش تحقیقاتی زمین‌شناسی در آژانس فضایی ناسا ادامه این روند را تهدیدی می‌داند برای زیر آب رفتن مناطق کم‌ارتفاعی مانند ایالت فلوریدای آمریکا، شهرهای جزیره‌ای و بزرگی مانند توکیو و سنگاپور.

داشمندان بر اساس داده‌های جدید ماهواره‌ای از توسعه سطح آب‌های آزاد می‌گویند: «بیش از ۱۵۰ میلیون انسان که بخش بزرگی از آنها در آسیا هستند، هم اکنون در ارتفاعی کمتر از یک متر بالای سطح آب‌های آزاد زندگی می کنند».

مشخصات فنی هواپیماهایی که ایران می‌خواهد از روسیه بخرد

ايران و روسيه مذاكراتي براي فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو سو-30 و همچنين هواپيماي مسافربري سوپرجت 100 را همزمان با برگزاري نمايشگاه بين المللی هوافضای «ماکس 2015» در اين كشور داشته اند. دکتر سورنا ستاری که به مسکو سفر کرده با وزیر صنایع روسیه در زمینه فناوری های فضایی گفت‌و‌گو داشته که یکی از بحث های مهمی آنها همکاری در تولید و خرید هواپیمای سوپرجت 100 بوده است. همچنين گزراشي‌هايي از تمايل ايران براي خريد سوخو-30 منتشر شده است.

جنگنده سو-30 كه مذاكراتي درباره خريد آنها صورت گرفته یک هواپیمای جنگنده مدرن و بسیار چابک نظامی است که توسط شرکت سوخو ساخته شده است. شركت سوخو كه بزرگترین تشکیلات هواپیماسازی روسیه است اين جنگنده را با هدف برتري هوايي طراحي كرده اما اين جنگنده قابليت حمله به اهداف زميني را هم دارد. برد عمليات سوخو 30 كه نمونه ارتقاء يافته سوخو-27 به حساب مي‌آيد 1500 كيلومتر است اما با سوخت‌گيري هوايي مي‌تواند به بيشتر از 2 هزار كيلومتر برسد. در جدول فروش جهاني سو-30 مدل‌هاي Su-30MK و Su-3-K فروش خوبي داشته‌اند. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه مثلا هند تا آگوست سال 2014 ،200فروند سو-30 را در ارتش خود به خدمت گرفته است. هندي‌ها ابتدا نمونه اوليه را از روسيه خريداري كردند اما نمونه‌هاي جديدتري را خودشان تحت ليسانس سوخو توليد كردند كه سوخو-۳۰ ام‌کاآی نامگذاري شده و مخصوص نيروي هوايي اين كشور است.

سوخو سوپرجت 100 يک هواپیمای مسافربری جت منطقه‌ای در دسته ۷۵ تا ۹۵ صندلی است. توسعه طرح ساخت هواپیما از سال ۲۰۰۰ در بخش هواپیماهای مسافربری شرکت روسی سوخو با همکاری بوئینگ به عنوان همکار اصلی شروع شد. اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ مي ۲۰۰۸ و اولین پرواز مسافربری تجاری آن توسط خط هوایی آرماویا از ایروان به مسکو در سال 2011 صورت گرفت. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور اعلام كرده كه اگر روسیه شرایط مالی خوبی را پیشنهاد دهد بسیاری از ایرلاین‌های ايران مایل به خرید سوپرجت 100 خواهند بود. روس‌ها در سالهاي گذشته بارها گفته‌اند كه اين هواپيما از لحاظ فني تمامي دانش صنعت هواپيمايي شرق و غرب را به صورت يك‌جا دارد و سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، ارابه های فرود، سیستم های الکترونیکی و دیگر قطعات شرکت‌های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich و Sutton هستند. علاوه بر اين سوخوی سوپر جت 100 اولین هواپیمای صد نفره دنیاست که به با ناوبري «Fly by Wire»(سامانه‌ الكترونيكي هدايت هواپيما) هدایت می شود.

 

نسل جدید هواپیماهای مسافربری بدون نیاز به باند و فرودگاه

محققان در حال طراحی نسل جدید هواپیماهای مسافربری هستند؛ هواپیماهایی که بتوانند عمودپرواز باشند و بدون نیاز به باند فرودگاه، از 

مونه‌های مختلفی از هواپیماهای عمودپرواز که مانند بالگردها باشند طراحی شده‌اند اما برای اولین بار یک شرکت در تلاش برای ساخت هواپیماهای مسافربری بدون نیاز به باند فرودگاه است.

شرکت هواپیمایی XTI که مقرش در کلرادو است از طرح هواپیمای خود به نام TriFan 600 رونمایی کرده که اولین قدم در این راه به حساب می‌آید. این هواپیما همه خصوصیات هواپیماهای مسافربری مدرن را دارد اما برای استفاده خصوصی با ظرفیت ۵ مسافر طراحی شده است. سرعت این هواپیما می‌تواند به ۶۴۴ کیلومتر بر ساعت برسد و تا ۹ هزار متر اوج بگیرد. موتورهای پیشرفته این هواپیماامکان طی مسافت تا ۱۹۰۰ کیلومتر را به این هواپیما می‌دهند.

پدافند لیزری بوئینگ برای هدف‌گیری پهپادها

شرکت بوئینگ با انتشار یک فیلم از سیستم تسلیحات لیزری خود رونمایی کرده که می‌تواند در عرض چند ثانیه پهپادهای مشکوک را هدف قرار دهد. اين سامانه مانند تسليحات ليزري ديگر از هدفمند كردن انرژي و تمركز آن روي هدف استفاده مي كند كه آتش گرفتن هواپيماهاي بدون سرنشين را به دنبال دارد. در فيلمي كه شركت بوئينگ منتشر كرده ليزر براي هدف قرار دادن پهپاد روي دم آن تمركز مي‌كند.

ابرماهی که همه را مجذوب کرد

هفته گذشته یک ماه فوق العاده بزرگ و درخشان که مشهور به ابرماه است نظر همه دنیا را به خود جلب کرد. پدیده ابرماه باعث شد تا شنبه شب،ماه از دید ساکنان زمین ۱۴ درصد بزرگ‌ تر و ۳۰ درصد درخشان‌ تر از دورترین حالتش به نظر بیاید. وقتی ماه در حالت بدر به نزدیک ترین فاصله خود از زمین می‌رسد و درخشان تر و بزرگتر از همیشه دیده می‌شود و پدیده ماه افروختگی یا ابرماه رخ می‌دهد. این اتفاق هر ۴۱۲ روز یکبار پیش می‌آید و به همین خاطر خیلی‌ها روزها منتظر دیدن این ماه درخشان باقی می‌مانند.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    1 1
    "پیش از این تصور می‌شد که وقتی چیزی توسط یک سیاهچاله بلعیده می‌شود اطلاعات مربوط به آن از بین می‌رود. این مسئله اما ناقض قوانین فیزیک کوانتوم بود. در مقابل اما براساس نظریه نسبیت عام اینشتین، این اطلاعات باید نابود شود. نظریه اینشتین می گوید که ماده به درون سیاهچاله بلعیده می شود، و در آن سوی افق رویداد می افتد. هر چند نظریه هاوکینگ هنوز ثابت نشده اما در صورت درست بودن نشان می دهد که تصویر اینشتین از سیاهچاله درست نیست. به ویژه اینکه، اصلا معلوم نیست که سیاهچاله ها دارای «بخش درونی» باشند. ماده ای که بلعیده می شود ممکن است در افق رویداد گیر کند و به عنوان هولوگرام آنجا حفظ شود.".... جااااااااان؟ :/ اونوخ افق رویداد کجاش میشه؟