یک عضو انجمن هیأت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران گفت: متخصصین پوست ایران با کلیات کتاب جدید تعرفه گذاری نسبی خدمات سلامت موافق است اما در خصوص جزئیات باید اتفاق نظر حاصل شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی انجمن متخصصین پوست ایران؛ دکتر محمد گلشنی دراین باره گفت: کلیات و اصل کتاب جدید تعرفه گذاری نسبی خدمات سلامت که چندی پیش توسط وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی ترجمه شده است مورد موافقت این انجمن قرار دارد ولی در خصوص جزئیات می توان اتفاق نظر حاصل کرد.

وی گفت: متاسفانه در اغلب موارد از کلیات کتاب تعرفه مذکور استفاده شده ولی جزئیات آن که مربوط به ضرایب K در خدمات پوست، لیزر و زیبایی است، مورد توجه قرار نگرفته.

در همین راستا دکتر امیر هوشنگ احسانی معاون آموزشی بیمارستان رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز معتقد است: اصل قضیه خوب و مورد تائید است ولی نابسامانی هایی در تعرفه گذاری رشته تخصصی پوست وجود دارد به همین خاطر در بیمارستان رازی و انجمن پوست روی این کتاب بررسی و بازنگری صورت گرفت و نتایج آن به وزارت بهداشت اعلام شده است.

وی گفت: تفاوت های فراوانی در خدمات و اقدامات درمانی تخصص پوست، مو و زیبایی در عدد و رقم وجود دارد که این مساله در مواردی از جمله لیزر و زیبایی بیشتر است و باید در کتاب تعرفه های جدید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر احسانی با بیان اینکه این کتاب با سرعت ترجمه و با دقت کمی نوشته شده است، گفت: برخی آیتم ها را کپی کرده اند ولی جزئیات مرتبط با آن موارد را مورد توجه قرارنداده­ اند.

معاون آموزشی بیمارستان پوست رازی گفت: بازنگری لازم در این کتاب توسط همکارانم در انجمن پوست و بیمارستان رازی صورت گرفته و نتایج به وزرات بهداشت ارسال شده است.

همچنین دکتر بهروز باریک بین متخصص پوست، مو زیبایی و عضو انجمن متخصص پوست ایران نیز، کپی برداری از کتاب تعرفه های آمریکا (کالیفرنیا یا نیویورک یا...) را اقدامی غیر منطقی و ناعادلانه خواند و گفت: بسیاری از خدماتی که ما به صورت بومی در کشور و براساس ویژگی های سرشتی و اقلیمی ارائه می کنیم در این کتاب تعرفه گذاری نشده و بلاتکلیف می ماند.

وی گفت: از سوی دیگر ضریب K و تعرفه ای که یک متخصص با تجربه چندین ساله دریافت خواهد کرد با تعرفه ای که یک متخصص تازه فارغ التحصیل شده دریافت می کند برابر خواهد بود و این عین بی عدالتی است و پیامد خواهد داشت.

باریک بین گفت: در خصوص اقدامات زیبایی، دیکته کردن این ادبیات و الفبا به ضرر جامعه است چرا که موجب روی آوردن مردم به اقدامات غیر ضروری و زیبایی می شود زیرا تعرفه ها پائین و غیر منطقی است از این رو مردم به انجام اقدامات زیبایی ارزان قیمت ترقیب می شوند.

وی گفت: وجود کتاب تعرفه گذاری آن هم براساس نظر مساعد خبرگان و رؤسای هر انجمن تخصصی، مناسب است. پیامدهای آن برای سلامت جامعه و اقدامات پزشکی ضروری در مجموع خوب است ولی در خصوص درمان های غیر ضروری و لوکس یا زیبایی، پیامدهای خوبی به همراه نخواهد داشت. بدین ترتیب به دلیل تعرفه گذاری نادرست و غیر معقول عملها و درمانهای سخت و پُر دردسر در مراکز درمانی و کلینیکهای خصوصی انجام نخواهد شد و سیل اینگونه اقدامات به مراکز درمانی دولتی و بر دوش رزیدنت ها روان می شود که عوارض خاص خود را در پی دارد و حتی شاید منجربه تخلف های جدید و نو پدید گردد.

دکتر باریک بین گفت: با وجود استادان با سابقه و پیشکسوت و نیازهای درمانی بومی و ملی، بهتر است کتاب تعرفه ها براساس نیاز و با دیدگاه کلان داخلی و ملی تدوین شود.

همچنین دکتر رضا رباطی متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به ناعادلانه بودن تعرفه ها در کتاب ترجمه شده اخیر گفت: متاسفانه تعرفه اقدامات درمانی و پزشکی نقاط مختلف بدن در این کتاب ادغام شده و تعرفه ها بر اساس دشواری و زمان صرف شده جهت درمان ضایعات تنظیم نگردیده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از نقاط دنیا از جمله آمریکا در اقدامات زیبایی، تعرفه ای دقیق و منطقی ندارند و اغلب جنبه درمانی و حیاتی در نظر گرفته می شود افزود: روال معمول در اقدامات زیبایی بر اساس توافق پزشک و بیمار است و از تعرفه خاصی تبعیت نمی کند.

دکتر رباطی گفت: این مشکلات اساسی ترین مسائل بودند که از سوی انجمن متخصصین پوست ایران به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به صورت مکتوب اعلام شده است اما تاکنون نتیجه آن به انجمن پوست نرسیده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =