۰ نفر
۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۴:۳۵

ایران نوشت: ناآرامی‌های چندساله در عراق و سوریه سبب شد موج عظیمی از مردم این کشورها که روح و جسمی خسته از جنگ دارند راهی مرزهای کشورهای اروپایی شوند و حالا با وجود وقایع خونین پاریس، شرایط برای آنها سخت‌تر از گذشته شده و گاه مجبورند تا مدت‌ها بیرون از مرزها یا درون اردوگاه‌ها و کمپ‌ها زندگی کنند.

این پناهجویان در کنار نیازهای اساسی همچون غذا، مسکن و... همگی به دنبال ارتباط گرفتن با محیط بیرون از طریق گوشی‌های هوشمند، شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری معتبر و... هستند و به همین دلیل می‌توان گفت فناوری می‌تواند مرهمی بر زخم‌های متعدد آنان باشد.


کمک غول‌های فناوری
اروپا با بدترین بحران پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون مواجه است و هر روز حداقل 8 هزار پناهجو به این قاره می‌رسند. مشکلات شهروندان دیروز و پناهجویان امروز، غول‌های فناوری را به عرصه کمک‌رسانی به این قشر وارد کرد. گوگل همکاری با سازمان ملل متحد را آغاز و در 15سپتامبر سال‌جاری(24شهریور) اعلام کرد که به دنبال جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای پناهجویان اروپاست و با این فراخوان، بعد از 48ساعت 5/5 میلیون دلار جمع‌آوری شد. این کمپانی با تلاش برای جذب کمک شرکت‌های بزرگ، هدف 11میلیون دلاری را چشم‌انداز خود قرار داد که حالا گفته می‌شود این هدف محقق شده است. بخشی از این پول صرف طرح‌های مرتبط با پناهجویان می‌شود و بقیه، برای کمک به این افراد در اردن و لبنان ارسال می‌شود.


گوگل چندی پیش نیز امکانات تازه‌ای از جمله زبان عربی را به ابزار ترجمه‌اش افزود و حالا آوارگان سوری و عراق با استفاده از یک اپ می‌توانند با گوشی هوشمند خود از متن‌ها به زبان انگلیسی یا آلمانی عکس بگیرند و بلافاصله ترجمه آن را به زبان عربی در اختیار داشته باشند. Google. org نیز با گروهی به نامNetHope همکاری دارد و تلاش می‌کند اینترنت را به محل‌های اضطراری از جمله کمپ پناهندگان برساند.


فیس‌بوک نیز یکی دیگر از غول‌های فناوری است که علاوه بر همکاری با توئیتر و راه‌اندازیTechfugees برای کمک به پناهجویان، تلاش دارد با همکاری سازمان ملل متحد، اینترنت را به کمپ‌ها برساند. پایه‌گذار فیس‌بوک با توجه به مشکلات پناهجویان، از فراخوان دسترسی مطمئن به اینترنت تا سال 2020 رونمایی کرد که این فراخوان به امضای بیل و ملیندا گیتس هم رسید تا شاهد دسترسی 4میلیارد فرد محروم از اینترنت در سراسر جهان به این شاهراه ارتباطی باشیم و در این میان کمپ‌های پناهجویان در اولویت قرار می‌گیرد. مارک زوکربرگ در سخنرانی 26 سپتامبر(4مهر) در سازمان ملل متحد گفت: اینترنت، فقط یک شبکه نیست بلکه کلید اصلی رشد اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود. شاید یک لایک یا یک پست نتواند تانک یا گلوله‌ای را متوقف کند ولی وقتی مردم با هم ارتباط دارند می‌توان جامعه‌ای با فهم مشترک ساخت. وی ادامه داد: از نگاه من اینترنت نه تنها یک راه ارتباطی که راهی بالقوه به سوی ثروت و صلح است.


اینترنت می‌تواند با انتشار خبرها، جهان را متوجه پناهجویانی کند که خسته و ناامید از جنگ گریزانند و تنها برای زندگی آرام و بدون تنش راهی مرزهای اروپا شده‌اند. زوکربرگ از کشته شدن کودک سوری در ساحل ترکیه به عنوان نماد پناهجویان یاد کرد و آن را ناشی از قدرت شبکه‌های اجتماعی دانست که نه تنها نگاه مردم بلکه سیاست کشورها را در قبال پناهجویان تا حد زیادی تغییر داد.


علاوه بر فیس‌بوک، شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توئیتر، اسکایپ و واتس اپ نیز تاکنون به پناهجویان کمک شایانی کرده اند. به عنوان مثال انتشار عکس یک پناهجوی سوری با نام «عبدالعلیم الکادر» که در حال فروش خودکار در بیروت است در حالی که دخترش روی دستش به خواب رفته، مردم را تکان داد و هشتگ#BuyPens برای کمک به وی فعال شد. در فراخوانی که با هدف جمع‌آوری 5 هزار دلار کمک مالی به وی راه‌اندازی شده بود، بیش از 190هزار دلار برای این خانواده جمع‌آوری شد تا زندگی راحت تری برای فرزندانش در لبنان ایجاد کند.


کمک‌های فناورانه به پناهجویان

آلمان یکی از کشورهای مورد توجه آوارگان جنگ‌های اخیر است، هر چند بعد از وقایع خونین فرانسه و تهدیدهای گروه داعش، پناهجویانی که خواستار زندگی در آلمان هستند با مشکلات فراوانی دست به گریبان شده‌اند، ولی به هرحال واقعیت این است که تابستان امسال آلمان‌ها، با بازکردن مرزهای خود به روی جمع کثیری از پناهجویان، مردم جهان را شگفت‌زده کردند. حالا با بیش از 800 هزار پناهجو که در این کشور سکنی گزیده‌اند، جامعه‌ آی تی این کشور به دنبال ارائه راه‌هایی کاربردی و ابداعی برای کمک به پناهجویان برای تطبیق دادن خود با شرایط، قوانین و... آلمان است. بسیاری از پناهجویان به دلیل ناآشنایی با زبان و قوانین و بوروکراسی کشورهای میزبان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و همین موضوع دستمایه کمک‌های فناورانه در این کشور شده است. به عنوان مثال یک زوج آلمانی در وب ســــایــتa roommate matching website به فکر پناهجویانی هستند که در آلمان و اتریش می‌خواهند ساکن شوند. این آوارگان با شعار اینکه «پناهجویان از شرایط یکسان با سایر ساکنان آپارتمان برخوردارند.»حداقل 3ماه دارای یک اتاق می‌شوند


«آنه برگ» یکی از مدیران پیشین مایکروسافت در آلمان دراین باره گفت: ما تعداد بی‌سابقه‌ای پناهجو در مدتی کوتاه داشته‌ایم و نتوانسته‌ایم به آنها پاسخی مناسب بدهیم، حقیقت این است که آلمان در این زمینه، همچون یک کشور مصیبت زده عمل کرده است، نه چهارمین اقتصاد برتر جهان، پس باید فکری تازه کرد. وی افزود: پناهجویان ساعت‌های زیادی در اداره‌های دولتی در صف می‌ایستند و ندانستن زبان و امکانات کم، از دیگر دردسرهای آنهاست که فناوری تصمیم گرفت در این زمینه به آنها کمک کند.


به گفته«برگ»، برگزاری «هکاتون»، یک مسابقه فناورانه یکی از راهکارهای فعالان عرصه فناوری بود. قبل از برگزاری این مسابقه، 23 اکتبر(اول آبان) افرادی که از نزدیک مشکلات آوارگی و بی‌خانمان بودن را تجربه کرده یا با این افراد در ارتباط هستند مانند کسانی که در سازمان‌های مرتبط با پناهندگان فعالیت دارند، ابتکارهای مردمی و همچنین مقام‌های دولتی، فهرست آرزوهایی را که می‌خواهند ازطریق اپلیکیشن‌ها برطرف شود اعلام کردند و در هکاتون دو روزه 24 و 25 اکتبر(2 و 3 آبان)، تلاش شد تا در قالب اپلیکیشن، این نیازها برطرف شود. این هکاتون با شرکت حدود 300 نفر که در میان آنها 40 پناهجو هم دیده می‌شد برگزار و اکنون 18 طرح در حال ساخت است. در حال حاضر بسیاری از پناهجویان در چادر یا فضاهای بزرگی مانند دفاتر و بازارهای خالی و حتی فرودگاه بلااستفاده Tempelhof سکنی گزیده‌اند. به همین دلیلHome4Refugees یکی از مهم‌ترین طرح‌ها است که انتظار می‌رود در اواسط ژانویه 2016 راه‌اندازی شود؛پلتفرمی که پناهجویان را به داوطلبانی که می‌خواهند خانه‌ای را در اختیار آنها قرار دهند معرفی می‌کند.


طرح دیگر هکاتون، Interpreteer برای کمک به پناهجویان در زمینه آموزش زبان آلمانی و کمک به آنها برای ترجمه اسناد و... است، البته اپ EinsteigDeutsch یا «دریچه‌ای به زبان آلمانی» برای آموزش پایه زبان آلمانی هم موجود است. اپلیکیشنWelcome to Germany نیز به 3 زبان انگلیسی، عربی و آلمانی طراحی شده و پناهجویان علاوه بر رفع نیازهای حیاتی خود می‌توانند با قوانین آلمان، جایی برای خرید غذا و... هم آشنا شوند. همچنین ابزار آنلاین MapFix طراحی شد که با استفاده از نمادهایی روی نقشه جهانی کار می‌کند و پناهجویان می‌توانند به آسانی مکان‌های کلیدی مثل سوپرمارکت‌ها، مراکز درمانی، ایستگاه‌های اتوبوس، تاکسی و مترو را پیدا کنند حتی اگر چندان زبان بلد نباشند. البته تلاش این گروه بر این است که این ابزار را نه تنها در آلمان، بلکه برای پناهجویان در سراسر جهان تهیه کنند.


در استرالیا نیز Shelli Trung که در کمپی در هنگ کنگ به دنیا آمده و معنای زندگی در کمپ را بخوبی می‌داند و چشیده است به دنبال برگزاری هکاتون برای بهبود شرایط و تأمین نیازهای فناورانه پناهجویان در این کشور است.


به هرحال با وجود همه این تلاش‌ها یک مشکل در آلمان همچنان پابرجاست و آن هم نبود دسترسی به اینترنت است. بیشتر پناهگاه‌هایی که آوارگان و پناهجویان در آن سکونت دارند اینترنت ندارند و به دلیل قوانین سختگیرانه رگولاتوری آلمان با عنوان Störerhaftung برای استفاده از وای فای رایگان، کمتر کسی حاضر به کمک به پناهجویان در این زمینه می‌شود. به موجب این قانون، تأمین‌کننده اینترنت رایگان مسئول هرگونه فعالیت غیرقانونی کسانی است که به آن دسترسی دارند و دانلود آهنگ و ویدئو بدون رعایت قانون کپی رایت را نیز شامل می‌شود.


البته هنوز هم داوطلبانی برای رساندن اینترنت به این کمپ‌ها تلاش می‌کنند از جمله مجمع خیریه Refugees Online در مونیخ، که با هدف تأمین دسترسی پناهجویان به رایانه و اینترنت رایگان، از سال 2014 آغاز به کار کرده است. این مجمع خیریه تلاش فراوانی برای متقاعد کردن دولت آلمان داشته تا باور کند اینترنت برای پناهجویان یک نیاز ضروری است نه یک کالای لوکس و تجملی. این مجمع پس از گرفتن تعهد از همه پناهجویان برای توجه به معنای محدودیت‌های اینترنت رایگان، به آنها یک کد می‌دهد که ورود و خروج هر پناهجو ثبت شود.

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 483892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =