موعد زلزله تهران گذشته است؟ نرسیده است؟ مهم نیست، مهم این است که تخریب در زلزله تهران احتمالا بالاست. یک امدادگر می گوید آواربرداری پس از زلزله تهران کار ساده ای نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ اوضاع ساخت و ساز در تهران چندان مناسب نیست. باوجود انواع و اقسام آیین نامه ها و مقررات ساخت و ساز، اما خانه های تهران مقاومت چندانی دربرابر زلزله بزرگتر از ۶.۵-۷ ریشتر ندارند. چندسال پیش یکی از اعضای شورای شهر تهران گفته بود خانه های نوساز تهران از همین حالا، فرسوده هستند.

اما از زلزله خانمان برانداز تهران، زمین لرزه ای که در محدوده تهران فعلی اتفاق افتاده است، حدود ۳ هزار سال می گذرد که تمدن قیطریه را نابود کرده است. اگر آن زلزله که ظاهرا هر ۳ هزار سال یا ۳هزار و ۵۰۰ سال یکبار اتفاق می افتد، دوباره در تهران تجربه شود،‌ چه می شود؟ پیش بینی ها مبنی بر حجم خسارت بسیار بالاست.

دکتر بهروز مقدسی، عضو گروه امدادگران بین المللی بدون مرز و عضو جمعیت هلال احمر ایران که جریان امدادرسانی در زلزله های زیادی در ایران و کشورهای دیگر بوده است، می گوید اوضاع پس از زلزله تهران چندان مناسب نیست.

او در بخشی از میزگرد خبرآنلاین که با موضوع بررسی توانایی های ایران برای مقابله با زلزله و البته به مناسبت ۲۵ سال پس از زلزله منجیل در کافه خبر برگزار شد، گفت: بستگی به این دارد که آن ساختمان از نظر مهندسی چطور ساخته شده باشد. هر جایی که تراکم باشد، امکان امدادرسانی کم می شود. در تهران تراکم ساختمان زیاد می شود و حتی جای پارک ماشین پیدا نمی شود؛ در نظر بگیرید یک حادثه کوچک اتفاق بیفتد، تردد نیروهای امدادی غیرممکن است. دسترسی هوایی هم که همیشه امکان پذیر نیست. ما نه لجستیکش را در کشور داریم یعنی اگر ارتش و سپاه و هر چه بالگرد در اختیار دارند که زیاد نیست و همه هم غیر از یک تعداد محدود فرسوده هستند و بالگردهای تخصصی نجات نیستند، آن هم در محوطه های آپارتمانی که نیاز به بالگردهای کوچک و پر سرعت دارد، ما هیچ کاری نمی توانیم بکنیم.

مقدسی گفت: یکی از معضلاتی که تهران دارد رشد بی حد و حساب ساختمان هاست. درست است که ساختمان هایش ایمن تر شده اند، اما رشد عمودی مان بسیار زیاده بوده است. وقتی یک ساختمان راه را ببندد دیگر تمام است، هیچ کاری نمی شود کرد. نه نیروی امدادی می تواند به شما برسد و نه می شود ساختمان را تخلیه کرد. این یک معضل بسیار جدی در تهران است.

او در پاسخ به این سوال که «تیم های آواربردار متخصص در ایران که واقعا آوار بردار هستند؛ چند نفر هستند که اگر در تهران این اتفاق بیفتد می توانیم به آنها امید داشته باشیم؟» گفت: تعداد کسانی که واقعا آوار برداری بلد هستند را از کل کشور جمع کنید به هزار نفر نمی رسد. ما ۲۰۰ تا تیم ۵ نفره آواربردار، نداریم.

این امدادگر همچنین درپاسخ به سال دیگری زمان مورد نیاز برای آواربرداری پس از زلزله گفت: ما با یک گروه ژاپنی منطقه ۱۹ تهران را بررسی کردیم که اگر دچار حادثه جدی شود و ما تیم های آواربردار خوبی داشته باشیم، چقدر زمان می برد؛ گفتند ۳۶۵ تیم آوار بردار کاملا مجهز نیاز دارید که ۳۶۵ روزه اینجا را پاکسازی کند. یعنی یک سال طول می کشد که منطقه ۱۹ را پاکسازی کنیم.

مشروح این کافه خبر را که به موضوعات مختلفی درباره توانایی های نرم افزاری و سخت افزاری و آمادگی های شخصی برای مقابله با زلزله پرداخته شده است، اینجا بخوانید.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    7 11
    زلزله بیاد کل طهران خراب شه
    • بی نام IR ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
      5 6
      شما مشکلی داری با تهرانی ها؟ حقتو خوردن؟ جاتو تنگ کردن؟ چند چندی؟ ۸۹ میلیون انسان زندگی میکنه اینجا عمو
  • بی نام A1 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    2 2
    تمدن قیطریه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
  • بی نام A1 ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    8 0
    اگر این اتفاق بیافته فقط باید بازمانده ها از اونجا کوچ کنن و بقایاش رو بذارن واسه عبرت سایرین.آوار برداری کجا بود.اگر خدایی نکرده این اتفاق افتاد حجم ویرانی به حدی هست که آوار برداری و حتی نجات مجروحین هم امکان پذیر نیست
  • بی نام IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    6 0
    بهتره بیخیال باشید و با ارامش زندگی کنید زلزله هم که اومد اگر زنده موندید می ایید کنار تهران اونجا برا اون 200 هزار نفری که زنده مونده اند یه کمپ میزنیم و بقیه شهر هم میفته دست افرادی که به دنبال پول و سکه و..اونجا رو کاوش خواهند کرد دیگه قابل اوار برداری هم نیست. این بحثها هم خودتون میدونید بی فایدس است و ره به جایی نمی بره فقط باید منتظر اومدن زلزله باشیم این بحثها هیچ اثری نداره.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    6 1
    اقا شنیدین میگن قوم ازتک تو پرو تمدنی بزرگ وقدرتمند وصاحب قدرت بود که ناگهان به دلیل یک زلزله قوی از روی زمین ناپدید شدن من این احساس رو در مورد زلزله اینده در تهران واحتمالا نواحی شمالی ایران دارم مطمئنا اگربقیه دنیا کمک نکنن مملکت ایران فقط روی نقشه خواهد بود
  • بی نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    5 1
    اين پايتخت رو منتقل كنين مسوولين خودخواه
  • بی نام A1 ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    5 0
    دکتر احمد نادرزاده استاد زلزله و مهندسی زلزله است که تمامی مطالعات زلزله تهران را با آژانس بین المللی ژاپن جایکا انجام داده اند و از صفر تا صد خطرات و مخاطرات اطلاع دارند۰۰۰ با حضور در سمینار ایشان به خودم بالیدم که چنین اساتیدی در کشور داریم۰
  • بی نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    10 2
    وقوع زلزله در تهران قطعیه ... عدم امکان کمک رسانی قطعیه ... زنده به گور شدنهاو طعمه موشها شدن قطعیه ... بی فکری مسوولان قطعیه... و بروز فاجعه انسانی ...
  • az IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    9 0
    وایییییی