تاکید سفیران میراث فرهنگی بر حفظ میراث کنونی

مراسم اختتامیه هفته میراث فرهنگی خوزستان با رونمایی از مستند «چغامیش سحرگاه تاریخ» به کارگردانی آریان عطارپور و اهدای احکام سفیران میراث فرهنگی این استان به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مراسم اختتامیه هفته میراث فرهنگی که از 28 اردیبهشت در استان خوزستان آغاز شده بود، شامگاه دوشنبه 3 خرداد همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در هتل پارس اهواز به کار خود پایان داد.
دکتر خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مراسم اظهار کرد: تصمیم گرفتیم هفته میراث فرهنگی را کمی متفاوت و هدفمند برگزار کنیم و سعی کردیم موضوع میراث با سایر وجوه اجتماعی عجین شود از اینرو هر روز هفته به سراغ موضوعی رفتیم.
وی یادآور شد: روز نخست هفته میراث فرهنگی در خوزستان را با موضوع میراث و یافته های کاوش های صورت گرفته در چغازنبیل و هفت تپه آغاز کرده و نمایشگاهی با حضور بزرگان سرپرست کاوش در استان خوزستان برپا شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: امسال از سوی شورای بناها و محوطه های تاریخی (ایکوموس)، به سال ورزش و میراث ورزشی نامگذاری شده و روز دوم را به این مهم اختصاص دادیم و ورزش های زورخانه ای، شکل گیری ورزش های متعدد که مدیون استان خوزستان است در این روز مورد توجه گرفت و این اتفاق با قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ برتر و راه یابی صنعت نفت به لیگ یک همراه شد.
نشان عنوان کرد: روز سوم را به روز میراث و جامعه اختصاص دادیم و تحت این عنوان، موسیقی آیینی مورد توجه قرار گرفت. میراث و رسانه و میراث صنعت از دیگر عناوین روزهای ایام هفته میراث بود و امروز نیز به موضوع میراث و هنر رسیدیم.میراث از جنس هنر است و سعی نکردیم پیوند تصنعی در این بخش ایجاد کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تقدیر از کسانی که دعوت سفیری میراث فرهنگی را اجابت کردند اظهار کرد: سپاسگزار این حضور ارزشمند هستم و میهمانان ارزنده ای در جمع ما هستند و تعدادی از این بزرگان سفیر فرهنگی میراث خوزستان خواهند بود و با نام و آوازه ی خود، ما را در پاسداری از گنجینه تاریخی خوزستان کمک می کنند.

در ادامه این مراسم از فیلم «چغامیش سحرگاه تاریخ» به صورت نمادین رونمایی و از آریان عطار پور کارگردان و محمد شکیبانیا تهیه کننده این مستند با اهدای لوح،تقدیر شد. این اثر از تولیدات اداره کل میراث فرهنگی خوزستان محسوب می شود.
دکتر نشان، امید حاجتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان و کارگردان و تهیه کننده فیلم نیز در ادامه در تابلوی تعبیه شده امضای خود را ثبت کردند.
امید حاجتی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان در ادامه با تبریک اعیاد شعبانیه و سالروز آزادسازی خرمشهر و هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: وقتی صحبت از گردشگری می شود معمولا این واژه در معرفی ظرفیت های موجود و مواریث چند هزار ساله خلاصه می شود در صورتی که این بخش می تواند نجاتبخش اقتصاد ملی ما و خوستان و حل مشکل بیکاری شود.
وی ادامه داد: در اقتصاد ملی ما 2.6 درصد اشتغال به گردشگری مربوط و 2.2 درصد از تولید ناخاصل کشور مربوط به این بخش می شود و اشتغال زایی این بخش نسبت به تولید ناخالص داخلی بیشتر است و در دنیا گردشگری را به عنوان موتور مولد اشتغال می شناسند.
مدیرکل برنامه ریزی و بودجه استان خوزستان ادامه داد: گردشگری 1.7 درصد در صادرات نقش دارد و سهم این بخش با تولید ناخالص داخلی برابر و این امر به لحاظ ارز آوری قابل توجه است.
حاجتی عنوان کرد: در دنیا حدود 10 درصد تولید ناخالص مربوط به گردشگری است و ما در این بخش به 2.2 درصد رسیدیم و این مهم نشان از میزان اشتغال زایی و ارز آوری گردشگری دارد.
وی گفت: ما نهمین کشور از منظور جاذبه های گردشگری هستیم و ظرفیت عظیمی در این بخش داریم و مسوولان می طلبد بیش از پیش به این حوزه توجه داشته باشند.
این مقام مسوول یادآور شد: هیچ محدودیتی را برای حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان خوزستان نداریم و حمایت می کنیم.
حاجتی عنوان کرد: برنامه های توسعه منطقه ای بر پایه مزیت های شهرستان ها و مناطق هدف برنامه ریزی می شود. برنامه ریزی ها بر اساس مزیت هایی است که برخی از این مزیت ها طبیعی بوده و ذخایر نفت و گاز و ژئوپلتیک بخشی از آن است و بخشی از این مزایا بر اساس ساخته های دست بشر است.
وی افزود: پتروشیمی در استان خوزستان یکی از مزیت ها است. در حوزه گردشگری نباید تنها به مواریث فرهنگی و جاذبه های طبیعی معطوف شویم بلکه باید با کمک هنرمندان بتوانیم در عرصه های دیگری مزیت آفرین باشیم.
مدیرکل سازمان برنامه ریزی و بودجه استان خوزستان گفت: به عنوان نمونه بجای تقدیر از کشاورزان برگزیده، در جشنواره ای شبیه به جشن شکرگزاری جاذبه ای جدید به استان خوزستان اضافه خواهد شد و در کشورهای دیگر به راحتی با نامگذاری یک روز ساده، جذابیت های گردشگری ایجاد شده و مردم دنیا برای دیدن اتفاق طراحی شده به کشور مورد نظر سفر می کنند.
در ادامه این مراسم سفیران میراث فرهنگی استان خوزستان معرفی و لوح احکام آنان اهدا شد.
شهاب الدین عادل (استاد دانشگاه، مستندساز و پژوهشگر)، محسن امیر یوسفی (کارگردان و مستندساز)، ناصر پلنگی نقاش و بنیانگذار موزه شهدا، محسن چاووشی خواننده پاپ، آهنگساز و ترانه سرا، مهدی جعفری فیملبردار و فیلمساز هنرمندانی هستند که به عنوان سفیر میراث فرهنگی استان خوزستان معرفی شدند.محسن چاووشی تنها سفیری بود که در این بخش از مراسم حضور نداشت.
شهاب الدین عادل در این بخش اظهار کرد: سال 69 پس از جنگ آغاز به نگارش تاریخ پژوهش درباره منطقه چغازنبیل کردیم و تصویر نخست این فیلم که در این مراسم پخش شد مرا به یاد فیلمی انداخت که درباره چغازنبیل به سفارش شبکه یک ساختیم.
وی با بیان اینکه اهل خوزستان هستم یادآور شد که مردم خوزستان بسیار خون گرم هستند.
محسن امیر یوسفی نیز در این بخش اظهار کرد: دوشب پیش در خمینی شهر اصفهان از من به عنوان یک هنرمند اصفهانی تقدیر شد و امروز هم به عنوان سفیر میراث فرهنگی اهل خوزستان تقدیر می شوم و این را به نوعی مدیون جنگ هستم.
وی تصریح کرد: من متولد آبادان هستم و جنگ موجب شد دو زیست فرهنگی را تجربه کنم و امیدوارم در آبادان و در خطه جنوب فیلمسازی را ادامه بدهم. امیدوارم فراتر از نگاه به میراث به عنوان گذشته، به حال میراث و فرهنگ و هنر توجه داشته باشیم و امیدوارم مسوولان همچنان در حوزه وزارت فرهنگ توجه بیشتر داشته باشند.
ناصر پلنگی نیز در این مراسم تاکید کرد: ما سفیر میراث شدیم؛ این بدان معناست که میراث را برای انتقال باید با زبان هنر انتقال دهیم و دکتر نشان بار سنگینی بر دوش ما گذاشتند و این عنوان خیلی عجیب است و نیروی عجیب هنر این استان می تواند به ما کمک کند. اگر قرار باشد میراث ماندگار شده و به جهان معاصر منتقل شود ما زبانی جز هنر نمی شناسیم.ماندگار کردن تاریخ جز با هنر امکان ندارد.
پلنگی سخنان خود را با این بیت شعر به پایان رساند: از کران تا به کران لشگر ظلم است ولی، از ازل تا به ابد فرصت درویشان است.
مهدی جعفری نیز یادآور شد: ما نماینده جمعی از هنرمندان هستیم و انتخاب ما به عنوان سفیر میراث فرهنگی نوعی یادآوری دوستانه است که به عنوان هنرمند وظیفه سنگینی داریم. ما هنرمندان موظفیم فرهنگسازی کنیم تا مردم بیشتر بدانند که چگونه با میراث فرهنگی برخورد کنند و با دلسوزی بیشتری به میراث توجه کنیم.
وی یادآور شد: با اهمیت دادن به هنرهای خودمان و هنرمندان و بخصوص هنرمندان عرصه موسیقی، بیشتر مراقب به میراث فرهنگی باشیم.
حجت الاسلام عباس بسی خاسته مدیرکل سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اردشیر صالح پور مدرس و پژوهشگر هنر، امید نجاتی مدیرکل سازمان برنامه ریزی و بودجه خوزستان، دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار اسبق خوزستان، دکتر علی ساری نماینده مردم خوزستان در مجلس دهم، جمعی از هنرمندان و هنردوستان از دیگر حاضران این مراسم بودند.

58245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 539504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =