چرا شهرداری تهران، نام خریدار بوستان مادر را اعلام نکرد؟ /شرکت خریدار این پارک، وابسته به کجاست؟

جماران نوشت:

بوستان مادر، یکی از بوستان های معروف تهران است. نه از این جهت که شهرداری تهران توانسته با کاشت درختان زیبا و ایجاد فضای سبز، محیطی پاک و امکاناتی در خور شان مردم پایتخت فراهم نماید. بلکه از این منظر که شهرداری توانسته با کمک کمیسیون ماده 5 کاربری آن را در "شان" سرمایه گذاران و سرمایه داران به «پهنه تجاری، اداری و خدماتی» تغییر دهد.

معروفیت این بوستان از آن جهت است که شهرداری با بی توجهی و عدم تمکین به ابتدایی ترین مقررات شهری توانسته به تنهایی در برابر قانون مقاومت و ایستادگی کند.

شهرداری تهران تا این لحظه که این گزارش تنظیم می شود از افشای نام شرکت سرمایه گذار خودداری کرده است. هنوز بسیاری از اعضای شورای شهر تهران و مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی و حتی نمایندگان مجلس نیز نمی دانند مالک این پروژه کیست. نام بسیاری از بانک ها و موسسات و نهاد های نظامی بعنوان مالک این پروژه بر سر زبان ها چرخیده است. حتی به دلیل اطلاعات اشتباهی که یکی از اعضاء شورای شهر تهران در اختیار یک روزنامه قرار داده بود؛ آن روزنامه با شکایت یک بانک دادگاهی شد.

به راستی چرا شهرداری تهران در افشای نام سرمایه گذار «پروژه پردیس نور» تا این حد محتاطانه عمل کرد؟
31 فرودرین ماه 93 در یکی از جلسات غیر علنی شورای شهر تهران، محمد حقانی از تغییر کاربری زمینی در منطقه 5 تهران در زمینی به مساحت تقریبی 7 هکتار خبر داد. از آن تاریخ به بعد بود که توجه افکار عمومی، رسانه ها و مسئولان به این تخلف بزرگ جلب شد.

تا خرداد 87 کل محدوده زمین موسوم به «بوستان مادر» ذیل تصویب طرح جامع در شورایعالی شهرسازی و معماری به عنوان G11 مصوب می شود.

در تاریخ 1 شهریور سال 88 یعنی دقیقا در کوران حوادث بعد از انتخابات 88 که کشور در شرایط بحرانی و ویژه ای به سر می برد! شهرداری منطقه 5 طی نامه ای تغییر کاربری محدوده را که در تدقیق پهنه های طرح جامع G112 تعیین شده بود به M112 تقاضا می کند.

پس از نامه نگاری های متعدد بین شورای شهر و شهرداری و کمیسیون ماده 5، نهایتا مقرر می شود در آخرین سری تدقیق نقشه های طرح تفصیلی در ذیل موارد متعدد دیگر حدود 78% آن به R122 و 22% آن به M111 تغییر کند و به امضای کمیسیون ماده پنج رسیده و در تاریخ 1392/4/1 همراه سایر نقشه های طرح تفصیلی ابلاغ می شود. شهرداری زمینی که در طرح جامع قرار بود پارک عمومی شود را به دلایلی! با مالک فعلی تهاتر می کند.

این تهاتر را علیرضا جاوید، بعنوان نماینده شهردار در یک برنامه تلویزیونی تایید کرد. او گفت: در حال حاضر مالک یکی از مجموعه‌های اقتصادی است که زمین را بابت مطالبات خود از شهرداری دریافت کرده است.

هرچند این تهاتر نیز دارای شبهه قانون است. زیرا شهرداری تهران در سال 92، تا سقف 40 میلیارد تومان بدون مصوبه شورا تهاتر نماید. در حالی که ارزش بوستان مادر در حدود 500 میلیارد تومان است. این درحالی است که مشخص نیست شهرداری تهران برای تهاتر این زمین از شورای شهر تهران مصوبه‌ای دریافت کرده است یا نه!

پس از این اطلاع رسانی ها بود که برخی اعضاء شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی، شورایعالی معماری و شهرسازی، کمیسیون فرهنگی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل 90، دفتر مقام معظم رهبری و حتی قوه قضائیه هم به این مسئاله ورود کردند و حتی دستورات و مصوبات بالادستی نیز صادر شد.

در نهایت نیز پیگیریها منجر به طرح سوال از محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در صحن شورای شهر و همچنین پشمچی زاده شهردار منطقه و علیرضا نادری معاون شهرسازی شهردار تهران در جلسات متعدد شورایعالی شهرسازی شد.

همزمان با این پیگیریها، شاهد اعتراضات و تجمعات چند باره اهالی و ساکنین مجاور پروژه در مقابل شهرداری منطقه بوده ایم. اما هیچ کدام از این اقدامات خللی در پشتکار شهرداری تهران و سرمایه گذار پروژه در بی توجهی به دستورات و مصوبات قانونی سازمانهای بالادستی وارد نکرد.
این پروژه هم اکنون بدون هیچ وقفه ای در حال ساخت است.
«شرکت مبین سازه پارند» سرمایه گذار و پیمانکار واقعی «پروژه پردیس نور» می باشد. این شرکت در خرداد ماه سال 1389 با عنوان «شرکت مبین رایان پارند» و به شماره ثبت 376171 تاسیس و در تاریخ 92/9/24 به شرکت «مبین سازه پارند» تغییر نام داد. این شرکت در حال حاضر مالکیت و ساخت 5 پروژه ساختمانی در شهر تهران را در زمین هایی به مساحت حدود 110 هزار متر مربع در دست انجام دارد.

«شرکت مبین سازان پارند» یکی از زیر مجموعه های «هلدینگ تجارت الماس مبین» می باشد.

مدیرعامل این شرکت فردی به نام «حسن ممبینی» می باشد که عضو هیات مدیره این شرکت نیست. درباره ترکیب هیات مدیره و وابستگی آن به برخی نهاد ها در گزارش بعدی مفصل اشاره خواهد شد.


درباره «پروژه پردیس نور» بیشتر بدانیم

«پروژه پردیس نور» در زمینی به مساحت 71069مترمربع در منطقه 5 شهرداری تهران، خیابان آیت اله کاشانی جنب شهرداری منطقه 5 در حال ساخت است. کاربری این پروژه «مسکونی، تجاری، اداری، خدماتی، ورزشی، آموزشی و فرهنگی» تعریف شده است.

در این پروژه که مساحت کل بنای آن 417615 مترمربع می باشد، 166846 متر مسکونی، 8031 متر تجاری، 29946 متر اداری، 16365 متر خدماتی، 83308 متر مشاعات و 113117 متر پارکینگ در نظر گرفته شده است.

همچنین کاربری طبقات این پروژه شامل: 8031 مترمربع تجاری ، 29946 مترمربع اداری ، 148028 مترمربع مسکونی، 6930 مترمربع خدماتی ، 3525 مترمربع ورزشی ، 2892 مترمربع آموزشی و 3020 مترمربع فرهنگی می باشد.

فاز اول پروژه شامل 6 بلوک مسکونی 17 طبقه می باشد که با سرعت قابل توجهی در حال ساخت است.
اطلاعات تکمیلی درباره این پروژه و «شرکت مبین رایان پارند» در گزارش بعدی منتشر خواهد شد.

 

45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    10 0
    کاملا تابلو هست که مال کجاست ، از اسمش به راحتی میشه فهمید
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    5 0
    هر زمان حكم توقف پروژه بياد،مالك پروژه حق در خواست خسارت نداره،چون خيلي وقته كه گفته ميشه اين پروژه غير قانونيه الان مالك پروژه به كارش سرعت داده كه كار از كار بگذره،الته معلوم نيست چه طور تونسته تغيير كاربري گرفتهع احتمالا با رشوه بوده،كه اگر اين طور باشه حتي اگر ساختمان كامل ساخته شده باشه،ميشه ساختمان را راحت خراب كرد بدون اين كه خسارتي داد،چون مالك ميدونسته رشوه داده و حق ايجاد شده باطل است خبر جان خواهش مي كنم بدرج
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    7 0
    خب همه زحمت كه نبايد گردن اعضاي شوراي شهر باشد . تا حصول نتيجه و پاسخ شهرداري پرونده را دنبال كنيد با دو قسمت گزارش كه چيزي توش در نمياد.
  • حسین IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۱
    4 0
    گود برداری انجام شده برای آب نمای بوستان مادر با خاک دستی پر شده. آیا 17 طبقه ساختمان روی خاک دستی فنی است. اگر خانه های فرهنگیان مظلوم و بی پناه ساکن در منطقه زیر آوار بماند چه کسی مسئول است. پروژه با سرعت تمام پیش می رود و باید متوقف شود.