ژان مارک آیرو، دوست قدیمی اولاند و نخست وزیر پیشین به دولت بازگشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ژان مارک آیرو، نخست وزیر نه چندان خوش شانس اولاند بین سالهای 2012 تا 2014 ، استاد زبان آلمانی و رییس کهنه کار حزب سوسیالیست در مجلس ملی فرانسه جای لوران فابیوس را در وزارت خارجه و توسعه بین المللی فرانسه گرفت. آیرو که پیشتر شهردار نانت بوده و در سال اول ریاست جمهوری فرانسه بعد از صدارت دو ساله، جایش را به مانوئل والس داد، در میان سیاستمداران و هم حزبی های خود به مرد بی حاشیه ای معروف است که توانسته همچنان وفاداری اش به اولاند را حفظ کند.

ماتیلد سیرو، روزنامه نگار فیگارو دربارۀ آیرو می نویسد: سیاستمداران فرانسوی می گویند او در طول دو سال غیبت همچنان رابطه خوب خود را با رییس جمهور حفظ کرده؛ هر چند خاطره رفتنش از دولت را فراموش نکرده اما با رفتار و مواضع سیاسی معقولانه، عدم رضایتش را به نمایش می گذارد، آیرو نه تنها مرد جنگ نیست، بلکه صادق، آرام، مودب و راستگوست.

آیرو قرار است عضوی از کابینه مانوئل والس باشد؛ همان نخست وزیر جوانی که در سال 2014 جایش را گرفت و باعث شد آیرو از کابینه خداحافظی کند؛ لحظه ای که گفته می شود برای جانشین فابیوس چندان آسان نبوده است.

می گویند آیرو، مرد پرکاری است و از همه مهمتر اینکه رابطۀ خوبی با وزیر دفاع دارد، مسئله ای که می تواند در تصمیم گیری های سیاسی- بین المللی امتیاز مثبتی برای او باشد.

تحلیلگران فرانسوی می گویند برخلاف سگولن رویال که تا دو روز قبل گفته می شد گزینه اولاند برای وزارت خارجه است، آیرو، مرد محتاط، با مسئولیت و آرامی است و به دنبال جنجال درست کردن در رسانه ها نیست.

روزنامه نگار فیگارو بر این اعتقاد است که فرانسوا اولاند با هوشمندی تمام مردی را برای وزارت خارجه برگزید که به عقل و درایت شهره است و قدرت اجماع زیادی دارد.

وزیر جدید 66 ساله را در زمرۀ آخرین وفاداران اولاند می دانند، آنهم در روزگاری که الیزه با مشکلات زیادی روبروست.


فیگارو/ترجمه: زهرا خدایی

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 509110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =