واحد مرکزی خبر نوشت: دیک چنی معاون رئیس جمهور سابق آمریکا گفت گفتگوها درباره توافق هسته ای ایران در دوره جورج دبلیو بوش آغاز نشده بود.

 ویکلی استاندارد نوشت در حالی که جمهوری خواهان می گویند این اوباما بود که به توافق هسته ای با ایران دست یافت اما چنین مطرح می شود بذر چنین توافقی در زمان دولت قبلی آمریکا کاشته شده بود.
آلن راپورت خبرنگار نیویورک تایمز در ماه ژوئیه اعلام کرد:‌ «نه سال پیش، جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا موفقت کرد تا در زمینه مذاکره با ایران به اروپایی ها بپیوندد.»
راپورت همچنین به نقل از فیلیپ زلیکو یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «این گشایش دیپلماتیک در اصل توسط جورج بوش برنامه ریزی شده بود.»
زاک بیشامپ از ووکس دات کام نیز در مقاله ای اعلام کرده بود: «روند دست یابی به توافق ایران در زمان جوج بوش آغاز شده بود.»
اما چنی در گفتگو با ویکلی استاندارد این ایده را رد کرد که اقدامات جورج بوش سبب دست یابی به توافق هسته ای با ایران شد.
او گفت: «نمی توانم باور کنم ما بر سر آنچه که اوباما موافقت کرده، توافق کرده باشیم.»
چنی گفت: «هدف ما همواره این بوده است که ایرانی ها هیچ سلاح هسته ای در اختیار نداشته باشند. در زمان آغاز مذاکرات اوباما با ایران،‌ این هدف او نیز بود.» چنی گفت مشکل اینجاست که دولت اوباما به این هدف پایبند باقی نماند.
چنی خاطرنشان کرد: «یکی از اقداماتی که اوباما با دست یابی به این توافق انجام داده این است که این توافق اساسا حق ایران را در قابلیت غنی سازی مشروع می داند. این نقض اساسی معاهده منع تولید و گسترش تسلیحات هسته ای است.» او افزود: «و همچنین فکر می کنم قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه هسته ای ایران به سبب مفاد موجود در توافق هسته ای لغو شده اند.»
چنی همچنین در کتاب جدید خود -که به همراه دخترش لیز آن را نوشته است- به توضیح این موضوع پرداخت که دولت بوش چگونه دو دوره دوم ریاست جمهوری خود تلاش کرد تحریم های اقتصادی علیه ایران را افزایش دهد و همچنین مذاکرات دیپلماتیک را به منظور جلوگیری ایران از دست یابی به سلاح هسته ای مد نظر قرار داد.
چنی گفت: «تلاش می کنم در آن زمان دقیقا چه اتفاقی رخ داد. در ابتدا موضوع دوستان اروپاییمان مطرح بود. آنها مشتاق انجام برخی گفتگوها بودند. باید به گذشته باز گردم و برخی از حقایق خاص را به خاطر آورم. اروپایی ها به منظور جلوگیری از ایجاد شرایطی که ممکن بود برای مقابله با تهدید ایران از گزینه نظامی استفاده شود علاقمند بودند وارد مذاکره شوند . از این رو، تلاش هایی در ارتباط با دولت ما انجام شده بود.»
او گفت یکی از دلایلی که سبب شد او کتابش جدیدش را بنویسد این بود که احساس می کرد حزب جمهوری خواه با نوعی انزوا مواجه شده است. او گفت: «بر این باورم که با ظهور داعش و گردن زدن گروگان ها در سال گذشته اوضاع تغییر کرد .»

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    4 2
    جرج بوش که اصولا توطئه چین بود. منم گمان نکنم آدم های عاقل هیچوقت با بوش مذاکره کنند. آدم قحطیه؟ زمان بوش چه بلایی سر امریکا اومد؟ اونو بگو.