داستان مردی که آشیانه‌اش در آسمان بود و عاشقانه زندگی کرد

رمان آشیانه بر اوج با پرداختی روایی نقبی زده است بر زوایای کمتر دیده شده عباس بابایی و در سرتاسر رمان از عشق سخن گفته است.

به گزارش خبرآنلاين، رمان «آشیانه بر اوج» نوشته جواد افهمی توسط انتشارات آجا منتشر شد. اين رمان نگاهی داستانی به زندگی شهید عباس بابایی فرمانده عملیات نیروی هوایی جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس دارد.

در مقدمه كتاب مي خوانيم: اگرچه تاکنون گفته ها و نوشته های بسیار و نغمه های شاعرانه شیرین در متون مختلف برای این شهید سرافراز دوران دفاع مقدس سروده اند با این حال این نوشته ها و سروده ها آنچنان که باید و شایستهاش است نتوانسته ابعاد شخصیتی بسیار ناب و منحصر به فرد این فرمانده جسور و بی باک را برای نسل چهارم و پنجم انقلاب آشکار سازد.

شهید بابایی علیرغم شأن اخلاقی بسیار والایی که داشت شخصیت تأثیرگذارش در عرصه مدیریت کلان نیروی هوایی زبانزد تمامی همرزمان و همقطاران و نیز قدرتمندان عرصه سیاسی کشور نیز بوده و هست. پروازهای فاتحانه اش در مأموریت های بیشمار، مدیریت عملیات های هوایی در بحبوحه جنگ و محاصره نظامی از سوی ابرقدرت ها و در زمانه نبود و کمبود سیستم های پشتیبانی و تدارکاتی، طراحی سیستم های آفندی و پدآفندی در عرصه جنگ برای درامان نگاه داشتن هر چه بیشتر پرنده های آهنین بال وطن از خطر سقوط و بسیاری دیگر از وجوه شخصیتی این شهید والامقام که طی این سال ها از نظر مغفول مانده است.

رمان آشیانه بر اوج با پرداختی روایی نقبی زده است بر زوایای کمتر دیده شده عباس بابایی و در سرتاسر رمان از عشق سخن گفته است. از شجاعت در بیان عشق چه آن زمان که در کسوت جوانی عاشق پیشه یک تنه در کوچه پس کوچه های شهر قزوین ره می سپرد و از دختر دلخواهش خواستگاری می کند و چه زمانی که شبانه در میان باد و طوفان و تگرگ برای نجات جان بسیجیانی که در محاصره  لشگر سوم پیاده عراق قرار گرفته اند سوار فانتوم می شود و به قلب سپاه دشمن می تازد.

افهمی، درباره اثر تازه‌اش با عنوان «آشیانه بر اوج» گفت: این رمان را بر پایه زندگینامه سرلشگر خلبان، شهید عباس بابایی و مستنداتی که در این‌باره از ارتش ارائه شده بود، نوشتم. البته «آشیانه بر اوج» اثری مستند نیست اما بر پایه مستندات تاریخی نوشته شده است. 

خالق «سوران سرد» درباره دلیل نام‌گذاری کتاب تازه‌اش با عنوان «آشیانه بر اوج» توضیح داد: این نام درست بر اساس شیوه زندگی شهید بابایی انتخاب شده است که سراسر آن اوج بود. یک داستان‌نویس، برای آن‌که بتواند داستان خوبی بنویسد، باید فراز و فرود را در نگارش اثر داشته باشد. زندگی شهید بابایی سرتاسر فراز بود و همین امر نوشتن کتاب را برایم دشوار می‌کرد. گویی عباس بابایی همواره بر فراز ابر‌ها زندگی می‌کرد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    4 0
    مرد بود
  • علی ریاحی A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    3 0
    شهيداني چون "عباس بابايي" با پرواز بر دل بلند آسمان معرفتي چون نور حقيقت يافتند و بر چشم بلند آسمان كلمه اي را آفريدند كه بلندي آسمان را در خود گم كرد و مشق و چراغي بر راه ما شد، مشقي كه با هر بار خواندن آن از دل و جان درسهايي سراسر از ايمان گرفتيم روحش شاد........