۰ نفر
۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
چگونه باید با یک زندانی رفتار کنیم؟

«پژواک زندان» نگاهی متفاوت به زندان و زندانی و نوع مواجهه با او در جامعه از سوی انتشارات نیستان روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، دکتر مرتضی بهشتی، پژوهشگر و وکیل دادگستری در جدیدترین اثرش به نام «پژواک زندان»، در رویکردی اجتماعی و حقوقی به زندان و زندانی و جامعه پیرامونی آن، به گونه­ ای به این پدیده سیاه نگاه کرده تا بتواند پژواک بی­ زندانی را به ارمغان بیاورد. زیرا زندان و زندانی در هر جامعه و حکومتی تنها نهادی است که تماماً هزینه است و سودی را برای فرد و حاکمیت ملی و سازمانی در برندارد و عقل اجتماعی و سیاسی و اقتصادی هر نظامی براین باور است که هزینه­ های بی فایده را ازبین برده یا به حداقل ممکن برساند.

نویسنده دراین اثر بدون ورود به جامعه آرمانی، به امور بدیهی اشاره می­ کند که باید در رفتار با زندانی و خانواده آن مورد توجه قرارگیرد تا به یاری آنها بتوان بار رفتاری ناشی از زندانی شدن انسان را کاهش دهد و بایسته ­ها و نبایسته­ های برخورد با زندانی و خانواده­اش را بازگو کند.

بنابرگزارش ناشر، بهشتی در این کتاب می خواهد بگوید: در قبل و بعد از صدور حکم به زندان، صرفا این فرد متخلف نیست که به زندان می­ رود، بلکه بار منفی رفتاری وی را خانواده و جامعه نیز می­ پردازد، از این­رو ضمن این که باید به گونه­ ای هزینه تخلف را بالا ببریم و مجرم بداند تاوان جرمش را باید متحمل شود، لکن باعث از بین رفتن هویت فردی و اجتماعی وی نشود و موجب تضییع حقوق وی نگردد...

و با همین رویکرد است که نویسنده باور دارد که چون با زندانی کردن مجرم، قصد نابودی وی را نداریم، بنابراین مرخصی و ملاقات با خانواده و... حق اوست و تحت هیچ شرایطی حق محدود کردن و مشروط کردن به اموری و یا موافقت مسئولی را نداریم؛ زندانی هم باید تاوان جرمش را بدهد و هم باید زندگی کند. منطق حقوق و تربیت دین به ما اجازه نداده است در زندان، زندگی را از زندانی بگیریم و او را پس از طی دوران حبس، فردی ذلیل و سست و بی­اراده و بی­خاصیت تحویل جامعه بدهیم.

زندان، به خودی خود زندانی را دربند می­ کشد ولی نباید آیین ­نامه­ ها و مقررات مربوطه چهره ­ای از زندان و زندانی را ترسیم کند که چنین باور کنیم زندگی زندانی هم در دست ماست و می­ توانیم به آن بی­ تفاوت باشیم و یا تداوم آن را به بایدها و نبایدهایی مشروط کنیم.

خالق زندگی خدای مهربان است و منزلگاه پایان زندگی هم بازگشت به سوی اوست و تحت هیچ دلیل و مصلحت­ جویی نمی توان زندگی چنین آفرینشی را از او سلب کرد و باید زندانی را بیماری تلقی کرد که به حکم قانون و در نتیجه بی­ مبالاتی­ هایی گرفتار زندان شده است تا از تسری بیماری­ اش به جامعه جلوگیری شود، نه اینکه فکر کنیم زندگی او را صاحب شده ­ایم و می­ توانیم برای او هرگونه تصمیمی بگیریم.

نویسنده کتاب «پژواک زندان» بر این نکته اذعان دارد که چون آثار جرم و زندانی شدن مجرم به گستردگی جامعه می­ باشد، باید اقدامات تأمینی و درمانی نسبت به زندانی شامل خانواده او و جامعه پیرامونی­ اش نیز باشد.

این کتاب در 300 صفحه و با قیمت 16هزار تومان روانه بازار نشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =