ایرنا نوشت:

بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون جشنواره تئاتر فجر را بستری برای گردهم آمدن آثار مختلف نمایشی از سراسر کشور دانست و تصریح کرد تئاتر برآمده از فرهنگ و تمدن سرزمین ها و معرف شناسنامه هویت بخش کشورها است.

عزت الله انتظامی هنرمندان را رسولان فرهنگ و تمدن سرزمین ها دانست که با تولیدات هنری خود به نحوی تلاش می کنند تا بخشی از داشته های هویتی و معرفتی مردمان آن سرزمین ها را برای عموم مخاطبان بازتاب دهند و گفت: وقتی این دست از آثار در قالب جشنواره ای گرد هم می آیند در حقیقت شاهد تورق دفتر تاریخ تمدن های مختلف در رخدادی واحد هستیم.

او ادامه داد: بی شک هنر تئاتر با توجه به سابقه کهن و سرچشمه آیینی آن نه تنها می تواند عمیق ترین مبانی فرهنگی و هویتی و ملی هر کشور را در بطن خود بازتاب دهد که به دلیل استفاده از زبان هنر و با اتکا به قدرت برقراری ارتباط زنده، بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطبان خود خواهد داشت.

بازیگر نمایش «آی با کلاه و آی بی کلاه» برگزاری جشنواره تئاتر فجر در شکل رخدادی بین المللی را بستری مناسب برای ارائه داشته های تمدنی و فرهنگی غنی ایرانیان برای هنرمندان و مخاطبان جهانی دانست و تاکید کرد رمز ماندگاری و پویایی هنر، تعامل هنرمندان با یکدیگر است و این رخداد می تواند رسول مناسبی برای انتقال فرهنگ ناب و غنی ایرانی به دیگر کشورها باشد.

او با بیان آنکه تئاتر به عنوان هنر وارداتی در کشور ما باید ارتباط خود را با سنت های آیینی و نمایشی پرسابقه این سرزمین هر چه بیشتر تقویت کند گفت: قرارنیست ما هنر غربی را به همان شکل به مخاطبان ارائه دهیم چرا که در این صورت کار هنری انجام نداده ایم، هنر زمانی شکل می گیرد که بتواند معنایی تازه و بدیع و متعلق به فرهنگ و تمدن هر کشور را به زبانی جهانشمول برای دیگران بازگو کند.

انتظامی نفس برگزاری جشنواره تئاتر را تنها اجرای چند اثر نمایشی در کنار یکدیگر و ارائه آنها به مخاطب ندانست و یادآور شد: حضور هنرمندانی از فرهنگ های مختلف که به یک زبان واحد به نام نمایش زیر چتری واحد مشغول فعالیت هستند باید ماحصل کارشان به داد و ستد هنری و تقویت دیپلماسی فرهنگی منتج شود تا بتوانیم به دستاوردهای متعالی از برگزاری جشنواره افتخار کنیم.

بازگر نمایش «چوب به دستهای ورزیل» بر انتقال دانش روز تئاتر و شیوه های نوین اجرایی به هنرمندان داخلی با حضور گروه های بین المللی در جشنواره تئاتر فجر تاکید کرد و گفت: این تعامل نباید شکل یک سویه داشته باشد و هنر ایرانی با تمام سربلندی و قدمتش نیز باید توسط هنرمندان ایرانی به همتایان بین المللی منتقل شود.

سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر که از اول بهمن ماه کار خود را آغاز کرده تا 12 بهمن ماه در تهران ادامه خواهد داشت.

 


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =