ایرنا نوشت:

مرکز آمار ایران اعلام کرد: حدود 54 درصد خانوارهای کشور که معادل 12میلیون و 108هزار و 270 خانوار است در فصل تابستان سال 1392، حداقل یک سفر داشته اند و در مقابل حدود 46 درصد و یا 10 میلیون و 306 هزار و 730 خانوار در این فصل سفری نداشته اند.

از نتایج آمارگیری از گردشگران ملی برای تابستان 92 که از سوی مرز آمار ایران منتشر شده است، تعداد سفرهای داخلی در فصل تابستان،64 میلیون و 428 هزار و 927 سفر بوده است.همچنین 59 درصد از سفرهای داخلی در فصل تابستان، با اقامت شبانه و 41 درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

بیشترین سفرهای با اقامت شبانه فصل تابستان در سال 1392 با هدف دیدار دوستان و بستگان (53 درصد) و سپس با هدف های گردش و تفریح (24 درصد) و زیارت (15 درصد) انجام پذیرفته است. سفرهای با اهداف فوق در مجموع 92 درصد از سفرها را تشکیل داده است.

یرپایه این گزارش، حدود هشت درصد از سفرها در فصل تابستان با اهدافی نظیر درمان، آموزش، خرید و کسب و کار صورت گرفته است.

الگوی سفر به لحاظ هدف اصلی سفر، در سفرهای بدون اقامت شبانه متفاوت از سفرهای با اقامت شبانه است. در فصل تابستان، بیشترین هدف اصلی از سفرهای بدون اقامت شبانه، گردش و تفریح عنوان شده در حالیکه بیشتر سفرهای با اقامت شبانه در این فصل، با هدف دیدار دوستان و بستگان بوده است.

همچنین در فصل تابستان، 37 درصد از سفرهای بدون اقامت شبانه با هدف گردش و تفریح، 25 درصد با هدف دیدار دوستان و بستگان، 13 درصد با هدف درمان و 11 درصد با هدف زیارت انجام شده است. 14 درصد سفرهای بدون اقامت شبانه، با اهدافی نظیر آموزش، خرید و کسب و کار صورت گرفته است.

نتایج نشان می دهد که بیشترین اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در فصل تابستان سال 1392 منزل بستگان و آشنایان با 66 درصد، ویلا و آپارتمان اجارهای با 11 درصد و ویلا و آپارتمان شخصی با 6 درصد بوده است.

سفرهای انجام شده به تفکیک شهرستانهای مورد بازدید سفرهای انجام شده، جدا از ارتباطی که با ویژگی های اجتماعی و اقتصادی خانوارها و افراد دارند، تأثیرات اجتماعی و اقتصادی زیادی بر مناطقی که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرند، در پی دارند.

در این بخش شهرستانهایی که دارای بیشترین تعداد سفر بوده اند، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از این منظر برای برنامه ریزان منطقه ای چند متغیر اهمیت دارد. تعداد سفر انجام شده در منطقه، تعداد سفرهای بدون اقامت شبانه، تعداد سفرهای با اقامت شبانه و تعداد شبی که مسافران در منطقه اقامت داشته اند.

یادآوری می شود، منظور از مقصد اصلی سفرهای داخلی، شهرستانهایی است که توسط خانوارها به عنوان مقصد اصلی سفر، مورد بازدید قرار گرفته است.

بررسی تعداد 20 شهرستان مهم کشور به لحاظ تعداد سفر انجام شده در فصل تابستان 1392 نشان می دهد که شهرستان های مشهد، تهران، رشت، قم، ساری، قزوین و بندرانزلی دارای بیشترین تعداد سفر بوده اند. اما توجه به این نکته ضروریست که الگوی گردشگری از لحاظ نوع سفر، در این شهرستانها با هم متفاوت است. عمده سفرها در شهرستانهای مشهد، تهران، قم و ساری از نوع سفرهای با اقامت شبانه و عمده سفرها در شهرستانهای رشت ، قزوین و بندرانزلی از نوع سفرهای بدون اقامت شبانه بوده است.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    0 0
    ما هم یک تور چهار شبه با ناهار در کیش داشتیم از قرار هر نفر 530000 تومان .گفتم تا بدانید وگرنه هیچ منظور دیگری نداشتم .
  • بی نام IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    5 0
    آخه سفری که از روی ناچاری شب رو توی مدرسه روی موکت بخوابی،یایه پلاژ بگیری که سقفش آسمونه، جزء سفر بحساب میاد؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    7 0
    ما که دو سه ساله هیج جا نرفتیم....
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
    5 0
    این آمار شبانه چجوری 53 درصد بدست آورده