رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع گفت:‌ گفت‌و‌گوهای اخیر نشان می‌دهد که مواضع ایران و سازمان ملل در قبال مبارزه با تروریسم در منطقه به هم نزدیک هست و واقع‌بینی بیشتری در مواضع معاون دبیر کل سازمان ملل به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی پس از دیدار با الیاسون معاون دبیر کل سازمان ملل همراه با وی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به اینکه آیا الیاسون حامل پیام دعوت سازمان ملل برای ایران جهت مقابله با تروریسم است یا خیر؟ گفت: از صحبت‌های معاون دبیر کل سازمان ملل متحد این طور به نظر می‌رسد که دیدگاه سازمان ملل در برقراری ثبات در سوریه و عراق و همچنین مقابله با افراط گرایی و تروریسم با ما مشترک است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود اظهار نارضایتی‌های کشورهای منطقه در قبال عملکرد سازمان ملل، معاون دبیر کل این سازمان چه توضیحی را در این زمینه ارائه کرده است؟ گفت: الیاسون همواره نشان داده که فردی واقع بین است و نسبت به برخی دیگر متفاوت است. البته مشخص است که عملکرد سازمان ملل در برخی امور باعث نارضایتی کشورهای منطقه از جمله ایران شده است ولی تا آنجا که مربوط به گفتگوهای امروز ما می‌شود به نظر می‌رسد در صحبت‌های معاون دبیر کل سازمان ملل متحد وی واقع‌بینی بیشتری نسبت به سایر مواقع دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهار نظر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسیده است، گفت:‌ در مذاکرات طبق خطوط قرمزی که از سوی مقام معظم رهبری ترسیم شده و همچنین چارچوب‌های نظام عمل می‌شود و قطعا آقای ظریف و تیم هسته‌ای کشورمان از خطوط قرمز عبور نکرده و نخواهند کرد.

وی در ادامه در رابطه با دیدارش با الیاسون و مباحث مورد بحث در این دیدار گفت:‌ وی از اینکه اوضاع در عراق و سوریه توسط تروریست‌ها و افراطیون به اختلال کشیده و این وضعیت مشکلات فراوانی را برای مردم این کشورها به همراه داشته است ابراز تاسف کرد، ولی از سوی دیگر معاون دبیر کل سازمان ملل در رابطه با کمک‌های ایران و نقش مهمی که در منطقه برای به ثبات رساندن کشورهای منطقه داشته است، اظهار امیدواری کرد.

وی ادامه داد: همچنین گفت‌وگویی در رابطه با وضعیت عراق و سوریه و بازگرداندن امنیت به این کشورها داشتیم و وی از قول بارزانی برای کمک‌هایی که ایران به عراق برای مقابله با داعش انجام داده است اظهار خرسندی کرد. همچنین از شکست داعش در شهر کوبانی و فشارهای تعدادی از کشورهای غربی بر روی ترکیه جهت دادن اجازه به کردها برای دفاع از شهرکوبانی نیز اظهار خرسندی کرد.

ولایتی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: بارزانی داعش را خطری برای منطقه می‌داند و از ایران می‌خواهد نقش سازنده خود را در کمک به کشورها برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی به ویژه داعش ادامه دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان اینکه گفتگوهایی با الیاسون در زمینه وضعیت یمن نیز انجام دادیم، افزود:‌ من به وی اطمینان دادم که حوثی های یمن مردمی معتدل و اهل صلح بوده و به هیچ وجه قصد ندارند در یمن اختلال ایجاد کنند. همچنین گفتم که حوثی‌ها توانستند علیه القاعده اقدام کرده و در برخی مواقع حتی آنها را شکست بدهند.

در ادامه معاون دبیر کل سازمان ملل نیز با ابراز خرسندی از ایجاد حکومت‌های تازه تاسیس و دموکراتیکی مانند عراق که تلاش دارند دموکراسی را در کشورشان پیاده کنند، تاکید کرد: ایران می‌تواند نقش به سزایی در ایجاد صلح و مبارزه با افراط گرایی در منطقه داشته باشد.

الیاسون نیز که پس از دیدار با ولایتی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود در رابطه با این دیدار گفت: ما امروز راجع به مسائل منطقه‌ای دیدار و گفتگو داشتیم چراکه در حال حاضر منطقه و به ویژه عراق بحران‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند ولی خوشبختانه این کشور توانست از طریق فرایند دموکراتیک دولتی دموکراتیک و فراگیر روی کار بیاورد و ما از این اقدام حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد:‌ سوریه نیز یکی دیگر از محورهای گفتگوی ما بود که تاکید زیادی بر اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای در این زمینه شد. همچنین می‌گویم نقش تمام بازیگران منطقه‌ای و کشورهای مهم منطقه در از بین بردن مشکلات در کشورهایی مانند سوریه از اهمیت بالایی برخوردار است و همه باید مواضعی مسوولانه در خصوص تحولات منطقه داشته باشند.

معاون دبیر کل سازمان ملل با اشاره به گفتگوهای صورت گرفته در خصوص مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد:‌ ما امیدوار هستیم که گفت‌و‌گوها در بحث هسته‌ای ایران منتهی به توافق هسته‌ای شود زیرا این مسئله نه تنها برای یو ان مهم است بلکه برای کل جامعه جهانی و فضای بین‌الملل نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در کاهش تنش‌ها در خاورمیانه نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 383041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    31 4
    مورد توجه اقای زاکانی بدون استناد به مبانی منطقی و اصولی اعلان عمومی یک نظر شخصی تبعات مطلوبی ندارد امیدواریم اظهار نظر اقایان همیشه خالصانه و عاری از هرگونه شائبه باشد
  • سعيد GB ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    16 11
    درود بر مرد سياس و با انصاف ايران اسلامي