ایسنا نوشت:

یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و با وی درباره موضوعات بین‌المللی و آخرین روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ گفت‌وگو کرد.

علی شمخانی در این دیدار با اشاره به انتظار دولت‌ها و ملت‌های جهان از سازمان ملل به عنوان نهاد بی‌طرف و مرجع در رسیدگی فوری به بحران‌ها و مشکلات جهانی خاطرنشان کرد، به نتیجه نرسیدن در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی درباره حمله به مردم غزه و ۵۱ روز بمباران خانه‌ها، پناهگاه‌ها، بیمارستان‌ها و حتی مدرسه سازمان ملل باعث گستاخی بیش‌تر این رژیم و احتمال تکرار حملات خواهد شد.

او افزود: در حالی که بازرسان سازمان ملل به نتایج قابل توجهی در یافتن مقصر حملات شیمیایی در سوریه دست یافتند و مشخص شد منشأ این کشتار، گروهک تروریستی داعش با همکاری برخی کشورهای خارجی بوده است، سازمان ملل در این خصوص گزارشی منتشر نکرد و تاکنون نیز از بیان صریح نتایج تحقیقات پرهیز دارد.

شمخانی تاکید کرد، واکنش مناسب نشان ندادن سازمان ملل متحد درباره نقض حاکمیت ملی کشورها و ایجاد رویه‌های غیرقانونی موجب زیر سوال رفتن منشور سازمان ملل و شکل‌گیری جریانات خودسر و در نهایت گسترش تروریسم می‌شود.

وی گفت: به توجه به کار ویژه سازمان ملل در کمک به تقویت امنیت و حفظ صلح در جهان، دبیرکل باید فعالانه مانع از اقدامات یک‌جانبه قدرت‌ها در کشورهای دیگر شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد؛ ایران در موضوع هسته‌ای به استمرار مذاکرات خود با کشورهای ۱+۵ و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب برخورداری از تمام حقوق خود و رعایت قوانین موجود معتقد است و گزارش‌های اخیر نیز همچون گذشته پای‌بندی ایران را به انجام تعهدات و صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای نشان می‌دهد.

او افزود؛ متاسفانه برخوردهای دوگانه غرب نسبت به خلع سلاح به منع اشاعه هسته‌ای کمک نکرده است. سازمان ملل باید با اولویت و جدیت موضوع ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را دنبال کند.

شمخانی با اعلام این که ایران آماده همه نوع همکاری بشردوستانه درباره سوریه است تاکید کرد ایجاد ابتکاراتی مانند ایران - سوریه - سوییس می‌تواند از آلام و مصائب مردم این کشور بکاهد.

یان الیاسون، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل در این دیدار نیز بر ادامه حمایت‌های سازمان ملل از عراق و کمک به آن در مبارزه با داعش تاکید کرد.

وی با اشاره به چالش‌های بزرگ و پیچیده جهانی از جمله پدیده تروریسم، بر ضرورت پایبندی کشورها به منشور ملل متحد تأکید کرد و افزود؛ امنیت جهانی با خطرها و منازعات پیچیده و گوناگونی روبه‌رو است که مقابله با آن به همکاری و مشارکت جمعی همه کشورهای عضو سازمان ملل نیاز دارد.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 382916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =