نسیم آنلاین نوشت:

فرمانده یگان‌های ویژه ناجا گفت: همدلی امروز روسای قوا، دیگر جایی برای اغتشاش نمی‌گذارد. سردار حسن کرمی گفت: هیچ اغتشاشی پس از فتنه ۸۸ به شکل تعارض با نظام نداشته‌ایم/ ملاک اصلی ما برای انجام ماموریت پشتیبانی مردمی است.

بخشهایی از سخنان سردار حسن کرمی:
-طی دو سال گذشته قدم در مسیری برداشته که چهره واقعی این یگان را به مردم نشان دهد. اجتماعی شدن از رویکردهای این یگان طی سال‌های اخیر است. هر چند به لحاظ نوع کار متفاوت از سایر پلیس‌ها هستیم و ماموریت اصلی ما کنترل اغتشاشات و فعالیت ضد تروریستی است ولی ملاک اصلی برای انجام ماموریت پشتیبانی مردمی است و درصدد تقویت هرچه بیشتر این حمایت مردمی هستیم.

-نیروهای "نوپو" در این یگان نیروهای ویژه پاسدار ولایت هستند. اجتماعی شدن، رویکرد اصلی این یگان بوده که حضور در ورزشگاه و سواحل دریا با لباس‌هایی متفاوت نیز موید این مطلب است.

-آموزش پلیس و تجهیزات آن برای مقابله با چنین تحرکاتی تعریف شده است. آموزش و تجهیزات را به پلیس داده‌اند که بحران‌ها را بتواند کنترل کند و چگونه ورود یابد. در واحدهای ما یک اسلحه جنگی پیدا نمی‌کنید، اصلا لزومی ندارد یگان ویژه اسلحه جنگی داشته باشد، چون به کار این پلیس نمی‌آید. در بحران این موضوع خیلی خطرناک است. یعنی اگر در بحران اسلحه ببرد سر صحنه، علیرغم اینکه آستانه تحمل نیروها باید بالا باشد ولی یک توهین ممکن است باعث دست به ماشه شدن فرد شود. در نتیجه نیروی انتظامی در اینگونه بحران‌ها آموزش دیده است و خیلی کمتر تلفات می گیرد و ما به نیروهای خود آموزش داده‌ایم که صحنه بحران را به صورتی مدیریت کرده و در دست گیرند که حداقل تلفات را داشته باشد.

-تلفات برای ما چه از مخالف و چه موافق هزینه دارد. لذا لازمه اینکار یک سری تجهیزات است که بازدارنده باشد و منجر به درگیری نشود.

-ما در طول این دوسال برخی تجهیزات را که در اختیارمان نبود را تهیه کردیم و از سال 88 متوجه شدیم که باید خود را به تجهیزات خاصی مثلا موانع سد کننده، انواع گازها و وسایل الکترونیکی مجهز کنیم. قبل از درگیری با باتون و سپر می توان با ابزار صوتی و نور که در کشورهای مختلف دنیا برای کنترل اغتشاشات به کار می رود، استفاده کرد. در واقع بحران با حجم وسیع در سال 88 ما را برآن داشت که تجهیزات لازم را داشته باشیم. حتی آن موقع میان برخی مقامات کشور مطرح شد؛ الان نیاز است نیروی‌های دیگری برای کنترل بحران وارد عمل شود، چون ناجا به تنهایی توان کنترل نداشته است. ولی برخی گفته بودند که نه؛ ناجا آموزش دیده برای چنین مواقعی و مسئولیت بر عهده ناجا است و اگر می‌توانید در قالب پلیس کمک کنید.

-وقتی نیروی نظامی را بخواهیم وارد اغتشاش کنیم ازنظر افکار عمومی و بین المللی دیگر وضعیت قرمز را رد کرده و بحرانی تر شده است ولی وقتی که وضعیت پلیسی را حفظ بکنیم و هر نیرویی از مردم و هر تشکل دیگر در قالب پلیس آید، هم سطح امنیتی را پائین نگه داشته‌ایم وهم توانمان برای مقابله و کنترل بحران بالاتر رفته است. لذا الان این موضوع جامعه عمل پوشیده و با راه اندازی قرارگاه انتظامی که توسط ستاد کل ابلاغ شد، همه نیروهای در یک قالب قرار گرفتند. وزارت اطلاعات، بسیج، سپاه و.. همه مشارکت کردند.

-الان ما در بسیاری از زمان ها که نیاز برای هماهنگی داریم، قرارگاه انتظامی تشکیل جلسه داده و نمایندگان دستگاه‌ها در آنجا حضور می یابند و با شیوه و شگرد پلیسی جرائم کنترل می‌شود. تجهیزات پلیس هم امروز به تناسب نیاز و برای اینکه سطح درگیری خود را در اغتشاشات اندک و غیر فیزیکی کنترل کنیم و هزینه کمتری داشته باشیم،

-54 نوع تجهیزات یگان ویژه را در داخل کشور بهینه سازی یا تولید کرده‌ایم. این تولیدات یک انقلابی در پیشرفت تجهیزات پلیسی ایران به شمار می رود و مشتریان زیادی از سایر کشورها جهت خرید آنها داریم. روسای پلیس‌هایی کشورهایی که از ایران بازدید دارند، نیز علاقه‌مند به خرید و ارائه آموزش‌های پلیس ایران به آنها هستند.

-در فتنه 88 خودروی مجهز که وارد جمعیت و اغتشاش شود و آسیب ناپذیر باشد، نداشتیم. احتمال حریق خودرو و آسیب به نیروهای ما وجود داشت ولی در حال حاضر مجهز به خودروهایی با ایمنی کامل و آسیب ناپذیری جهت کنترل اغتشاشات شده‌ایم. امکانات الکترونیکی صوت و نور نیز به تجهیزات ما اضافه شده است. انواع خوشبوکننده و بدبو کننده خنده و گریه آور در یگان ویژه تولید شده و ایده این امکانات توسط کارشناسان داخلی طراحی و صنعت کشور نیز آن را ساخته است

- انواع آبپاش‌ها را ساخته‌ایم. قبلا یک نوع آبپاش داشتیم که سنگین بود ولی الان در پنج لایه تعریف شده است 18، پنج و دو تنی، موتور چهارچرخ و کوله موتورسوار انواع آبپاش‌های موجود است که بر حسب نوع ماموریت به کار گرفته می شود.

-سال 88 برخی مواقع خطاهایی از یگان ویژه نیز بود ولی ناجا برای جبران ورود می‌یافت. مثلا اگر جایی در خانه ای شکست، بلافاصله تیم می‌فرستاد تا رضایت را حاصل و هزینه و خسارت را پرداخت کنند. البته خیلی از مردم قبول دریافت هزینه نمی‌شدند. این ناشی از مردمی نبودن یگان های ویژه بود. البته در بعضی مواقع مثل فتنه 88 که نوعی اغتشاش به شمار می رفت که از حالت عادی خارج شده بود و قدرت های دیگری از خارج کشور پشت قضیه بود برای اینکه کنترل خارج نشود سعی در مدیریت سریع داشتیم.


47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371277

برچسب‌ها