تسنیم نوشت:

مهدی تاج در خصوص برخی مشکلات در برگزاری مسابقات لیگ چهاردهم از جمله مشکل اسکوربورد ورزشگاه تختی گفت: سازمان لیگ تنها مسئول برگزاری مسابقات است اما در کشور ما سازمان لیگ کارهای نظام‌وظیفه، دریافت مالیات و احتمالا در آینده‌ای نزدیک پرداخت قبض آب و برق بازیکنان را هم برعهده خواهد گرفت. احتمالا به زودی به ما نامه بزنند که مقداری از پول بازیکنان را نگه دارید تا بدهی‌های آنها پرداخت شود.
وی ادامه داد: همه چیز را از چشم سازمان لیگ می‌بینند در حالی که تجهیز ورزشگاه‌ها به عهده ما نیست. ما فقط مسئول برگزاری مسابقات هستیم و هر باشگاه دو ورزشگاه را به ما معرفی می‌کند که ما هم نام این ورزشگاه‌ها را به AFC می‌دهیم تا آنها تایید کنند. با این وجود ما سال گذشته 400-500 میلیون تومان برای تجهیز ورزشگاه تختی هزینه کردیم و برای تجهیز ورزشگاه آزادی به فروش بلیت الکترونیک نیز خودمان اقداماتی به عمل آوردیم. حتی تلاش زیادی کردیم که بازی امروز تیم نفت مسجدسلیمان برگزار شود. این تلاش‌ها جواب داد و باید از همکاری‌های صورت گرفته تشکر کنم.
رئیس سازمان لیگ درباره مالکیت باشگاه راه‌آهن و مشکلاتی که برای این باشگاه به وجود آمده گفت: حرف قوه قضائیه درست بود که آنها نمی‌توانند بدون مزایده باشگاه را به فروش برسانند چرا که امکان دارد مالکی در زندان است بعد از بیرون آمدن اعتراض کند که چرا اموال او را بدون مزایده به فروش رساندند. قوه قضائیه مزایده را برگزار کرد که البته خریداری نداشت و اکنون باب مذاکره باز شده و قرار است آقای استیلی با مسئولان این قوه مذاکره کند. باید تشکر کنم که قوه قضائیه اجازه داد هفته اول برگزار شود و آنها همچنان مالک راه‌آهن محسوب می‌شوند.
تاج با اشاره به ارتباطش با کارلوس کی‌روش و بیان اینکه با سرمربی تیم ملی هیچ مشکلی ندارد، عنوان کرد: کی‌روش اکنون به سازمان لیگ اعتقاد خاصی پیدا کرده که این اعتقاد قبلا نبود. بیانیه‌های زیادی صادر می‌شد، علیه سازمان لیگ مصاحبه انجام داده بود اما اکنون اوضاع تغییر کرده و در جلساتی که با ایشان داریم، کی‌روش می‌گوید اگر سازمان لیگ قولی بدهد به آن عمل می‌کند. این بار هم با او تفاهم کردیم که برای هر دو طرف برد - برد بود و برنامه برای سازمان لیگ و تیم ملی مناسب است. با کی‌روش اکنون رفیق هستیم.
وی ادامه داد: کی‌روش اصرار زیادی داشت که برنامه سازمان لیگ یک ساله باشد و ما اکنون برنامه یک ساله‌ای با تاریخ و زمان دقیق بازی‌ها را اعلام کرده‌ایم. در حالی که این اتفاق پیش از این 6 هفته یک بار رخ می‌داد، اکنون ما 10 روز از زمان استاندارد فیفا را که در شهریورماه است از کی‌روش گرفته‌ایم تا لیگ را برگزار کنیم و در عوض در نیم‌فصل 10 روز به او داده‌ایم تا تیم ملی را برای جام ملت‌ها بهتر آماده کند و سایر برنامه‌های ما طبق فیفا‌دی است. کی‌روش نیز این برنامه را پذیرفت و با توجه به اینکه طبق استاندارد فیفا است بهترین برنامه‌ای بود که می‌توانستیم اعلام کنیم.
تاج که در برنامه ورزش و مردم حضور یافته بود، در خصوص اعتراض دایی به اینکه اسامی بازیکنانی که کارت پایان خدمت‌شان مشکل دارد دیر اعلام شده است، گفت: دایی یک حرف بسیار خوب در مصاحبه‌اش زده که گفته خون بازیکنان از بقیه مردم رنگین‌تر نیست و همه باید به سربازی بروند. اینکه یک نفر چون پول بیشتری دارد به سربازی نرود، فردا هم می‌گویند اگر چراغ قرمز را رد کرد هیچ ایرادی ندارد، همه از جمله بازیکنان باید مانند بقیه به سربازی بروند و این صحبت‌هایی که می‌شود درست نیست.
وی با بیان اینکه کارت‌های پایان خدمت مشکل‌دار ارتباطی به سازمان لیگ ندارد، تاکید کرد: این موضوع باید در نظام وظیفه پیگیری شود و به هیئت فوتبال و باشگاه و ... مربوط نیست. نظام وظیفه کارت‌های پایان خدمت و معافی را برای بازیکنان صادر کرده و اینکه بازیکنان چه مدارکی به نظام وظیفه دادند تا معافی بگیرند باید مشخص شود و سوالی است که در ذهن همه است.
رئیس سازمان لیگ اظهار داشت: باید بگویم کارت معافی جعل نشده و مدارکی که ارائه شده تا حدودی اشتباه است، روز گذشته با آقای باران چشمه و مسئولان نظام وظیفه جلسه‌ای داشتیم که قرار شد این موضوع به صورت جدی پیگیری و با متخلفان برخورد شود. قرار نیست بحث کارت‌های پایان خدمت را «ماست‌مالی» کنیم و این موضوع هم تا آخر پیگیری خواهد شد.
تاج یادآور شد: نامه محرمانه نظام وظیفه در تاریخ 29 تیرماه به ما اعلام شد و ما هم یک روز بعد در روز 30 تیر اسامی را به باشگاه‌ها اعلام کردیم. موضوع حسین ماهینی را هم که دایی گفته بین همین اسامی بود. تنها بازیکنی که نامش در این نامه وجود داشت و برای ما مدارک آورد تا مشخص شود کارت پایان خدمتش جعلی نیست ساسان انصاری بود که ما هم به او اجازه دادیم در هفته اول لیگ بازی کند. نظام وظیفه اعلام کرده که مشکلی از بابت کارت پایان خدمت بازیکنان ندارد و آنها تنها باید بار دیگر مدارک معافی خود را به نظام وظیفه ارائه دهند تا به صورت دقیق بررسی شود. البته آنها گفته‌اند اگر تخلفی صورت گرفته باشد نظام‌وظیفه اجازه بازی آنها را در دیگر تیم‌ها را نیز نمی‌دهد چون متقلب هستند.
وی با بیان اینکه نام ماهینی و چند بازیکن دیگر فقط در شنیده‌ها بود و مدارکی مبنی بر جعلی بودن معافیت آنها وجود نداشت، خاطرنشان کرد: به برخی بازیکنان مشکوک بودیم و به همین دلیل می‌خواستیم مدارک مکتوب به دست‌مان برسد. نام حسین ماهینی نیز در بین اسامی که به ما اعلام شد وجود داشت و ما در تاریخ 30 تیرماه اسامی را به باشگاه‌ها اعلام کردیم و رحیمی به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در جریان این ماجرا قرار داشت.
تاج در ادامه صحبت‌های خود در خصوص احتمال افزایش دستمزد داوران گفت: اکنون داور وسط برای هر بازی 650 هزار تومان دریافت می‌کند، کمک‌ها 450 هزار تومان می‌گیرند، ناظر داوری دستمزد 250 هزار تومانی دارد و ناظر بازی نیز 350 هزار تومان دریافت می‌کند، به این ترتیب هر بازی برای سازمان لیگ بیش از 1.5 میلیون تومان هزینه دارد و با توجه به درآمدهایی که داریم امکان افزایش وجود ندارد.
رئیس سازمان لیگ ادامه داد: باید کمی صبر کنیم تا در شرایط بهتری دستمزد داوران را افزایش دهیم. البته کمیته داوران پیشنهاد دستمزد یک میلیون تومانی را به ما داده است که این موضوع را بررسی می‌کنیم.
وی با اشاره به برگزاری لیگ دسته یک و دیگر مسابقات فوتبال عنوان کرد: ما از شهریورماه مسابقات لیگ دسته اول را آغاز می‌کنیم و با توجه به اینکه این لیگ و لیگ برتر توسط AFC رصد می‌شود باید در تاریخ 10 آذرماه نیم‌فصل آن را به پایان برسانیم تا 7 دی‌ماه نیز لیگ به خاطر مسابقات جام ملت‌های آسیا تعطیل است و پس از آن پیگیری خواهد شد. در لیگ دسته دو نیز با 39 تیم مسابقات را در شهریورماه آغاز خواهیم کرد و باید بگویم لیگ 3 ما نیز 80 تیمی است و در مجموع سالیانه 5 هزار و 700 مسابقه توسط سازمان لیگ برگزار می‌‌شود.
تاج در پاسخ به این سوال که شفاف‌سازی قراردادها به چه دلیل صورت گرفت، گفت: چند مورد بود که ما از لیگ‌مان ایراد گرفته‌ایم و در جلساتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم اگر فوتبال‌مان را آسیب‌شناسی نکنیم دچار مشکلاتی خواهیم شد. یکی از این مسائل جوانگرایی بود که همه انتقاد کردند و گفتند سازمان لیگ روی دویدن بازیکنان تاکید دارد در حالی که در فوتبال دانایی بهتر از توانایی است اما به نظرمان در فوتبال این موضوع برعکس است و بازیکنان بیشتر باید توانایی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در 3 مسابقه ابتدایی لیگ میزان دوندگی‌ها مطلوب بوده است، افزود: تضمینی نیست که ادامه مسابقات نیز به این صورت برگزار شود و میزان دوندگی‌ها بالا باشد اما امیدواریم لیگ پویایی داشته باشیم، باید بگویم 15 بازیکن بزرگسال نمی‌توانند در طول یک فصل به مربی 50 بازی سرویس بدهند و به همین دلیل ما برخی قوانین را از جمله کارت‌های زرد را تغییر دادیم تا به بازیکنان جوان فرصت بیشتری برسد.
رئیس سازمان لیگ با ارائه توضیحات فوق درباره علت قانون شفاف‌سازی قرارداد بازیکنان گفت: این موضوع از آنجایی که آغاز شد که گفتند پرسپولیس و استقلال هر کدام 50 تا 60 میلیارد بدهی دارند، این خوب نبود که بازیکنان چک‌هایشان برگشت بخورد و آنها مشکلات مالیاتی داشته باشند. این مشکلات در همه جا وجود دارد اما ما تصمیم گرفتیم طوری عمل کنیم که این مشکلات کمتر شود. وزارت ورزش و جوانان نیز روی جای بسیار خوبی دست گذاشت و بدهی‌های این دو باشگاه را اعلام کرد ما هم این موضوع را پیگیری کردیم، آقای کفاشیان پافشاری زیادی کرد و به این نتیجه رسیدیم که قانونی بگذاریم تا باعث کاهش هزینه‌ها شود.
تاج تاکید کرد: اگر چنین قوانینی وجود نداشته باشد و نتوانیم هزینه باشگاه‌ها را درست کنیم، آنها فقط زیان‌ده خواهند بود و این مسئله‌ای است که اکنون باشگاه‌های ما درگیر آن هستند ما طبق قوانین AFC عمل کردیم و از باشگاه‌ها خواستیم که سقف بودجه‌شان را به ما اعلام کنند و از همین رو سازمان لیگ سقف بودجه کارشناسی شده را برای آنها تعیین کرد. در قراردادهایی هم که اعلام شده خیلی از باشگاه‌ها کمتر از 15 میلیارد تومان هزینه کرده‌اند و بودجه 7 - 8 میلیاردی نیز در بین هزینه باشگاه‌ها دیده شده است.
وی در خصوص اینکه اگر باشگاهی بیشتر از سقف بودجه تعیین شده هزینه کند، چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: اگر باشگاهی بودجه‌ای بیشتری بخواهد باید متمم آن را به ما اعلام کند تا آن را بررسی کنیم و ما این بودجه را به AFC اعلام خواهیم کرد تا آنها بودجه باشگاه را تایید کنند.
رئیس سازمان لیگ تاکید کرد: برخی باشگاه‌ها که همیشه هزینه‌های زیادی داشتند و درآمد آنها نیز بسیار پایین است، اکنون نیز مشکلاتی دارند که باید این مسئله هرچه زودتر درست شود. اعلام هزینه باشگاه‌ها به هنر مدیران بازمی‌گردد و آنها باید به گونه‌ای عمل کنند که ترسی از اعلام هزینه‌هایشان نداشته باشند. این فصل این اتفاق رخ داده است و بدون اینکه سازمان لیگ فشاری بیاورد خود باشگاه‌ها هزینه‌هایشان را اعلام کردند.
«قرارداد برخی بازیکنان مشکوک است که آنها را در دست بررسی قرار داده‌ایم»، تاج با بیان این جمله اظهار داشت: قرارداد 3 سال اخیر بازیکنان را در دست بررسی قرار داده‌ایم و قرارداد آنهایی که مشکوک است به صورت جدی بررسی خواهد شد. 17-18 بازیکن قراردادهایشان مشکوک است که البته این موضوع باید توسط هیئت مدیره باشگاه‌ها، مجمع آنها، سهامدار باشگاه‌ها و ... بررسی شود. به طور مثال در اعلام قرارداد بازیکنان نفت تهران حسابرس قانونی و بازرس قانونی نفت قراردادها را تایید کرده‌اند و این کار بسیار خوبی است که صورت گرفته است.
وی ادامه داد: چند جلسه با سازمان بازرسی داشته‌ایم و در خصوص تخلف باشگاه‌ها از سقف بودجه سوالاتی پرسیده‌ایم. آنها به ما اعلام کردند اعلام اشتباه هزینه باشگاه‌ها نیز جرم است و اگر باشگاهی قرارداد بازیکنش را یک میلیارد و 300 میلیون تومان اعلام کند اما رقم بیشتری پرداخت کرده باشد، جرم کرده است. این موارد جزو جرم‌های عمومی جامعه محسوب می‌شود اما ما امسال توانسته‌ایم جلوی بسیاری از جرم‌ها را بگیریم و دیگر شاهد این نیستیم که باشگاهی به جای مبلغ قرارداد به بازیکنان ماشین یا زمین بدهد.
رئیس سازمان لیگ با تاکید بر اینکه هزینه‌های باشگاه‌ها در این فصل کاهش چشمگیری داشته، افزود: امسال مجموع هزینه 16 باشگاه لیگ برتری 151 میلیارد تومان شده که این را همه می‌توانند بررسی کنند. حتی اگر 20 تا 25 میلیارد هم انحرافی وجود داشته باشد، این مبلغ به 170 یا 190 میلیارد خواهد رسید که باز هم مشکل چندانی نیست چرا که این مبلغ فاصله زیادی با مبلغ 400-500 میلیونی دارد که پیش از این اعلام می‌شد، اگر ما با این مسائل برخورد نکنیم دوباره هزینه باشگاه‌ها مانند گذشته می‌شود و این برخورد ادامه‌دار خواهد بود.
تاج یادآور شد: اگر باشگاهی مبلغ بیشتری هزینه کرده باشد و هزینه آنها بیشتر از سقف بودجه شود ما برخی پرداختی‌ها را از جمله حق پخش به آنها نخواهیم داشت، و به نوعی باشگاه‌ها را جریمه می‌کنیم. جریمه دیگری که برای آنها در نظر گرفته‌ایم متوقف کردن نقل و انتقالات آنها است و می‌خواهیم به این صورت با متخلفان برخورد کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که گفته شده تاج به باشگاه سپاهان اجازه داده بیشتر از سقف بودجه‌اش هزینه کند، گفت: نه تنها سپاهان بلکه هیچ باشگاهی نمی‌تواند از سقف بودجه منحرف شود البته این موضوع را پیش از این به وزیر محترم ورزش نسبت داده بودند اما این طور نیست که باشگاه سپاهان اجازه دارد بیشتر از سقف بودجه‌اش هزینه کند.
رئیس سازمان لیگ در خصوص رتبه‌بندی لیگ‌های باشگاهی در قاره آسیا عنوان کرد: اکنون کره‌جنوبی با 95.21 امتیاز در رتبه نخست آسیا قرار دارد و با توجه به اینکه عربستان به لحاظ فنی بهتر از ما نتیجه گرفت، با 87 امتیاز دوم است، ایران نیز اکنون 83 امتیازی شده و در رتبه سوم قرار دارد. ژاپن با 78 امتیاز و در ادامه نیز کشورهای ازبکستان، اردن، چین، عراق و... در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =