تسنیم نوشت:

صادرات نفت ایران به ۴ کشور آسیایی در نیمه نخست ۲۰۱۴ با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید.

به نقل از رویترز، صادرات نفت ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

در نخستین ماه سال جاری میلادی توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ به اجرا گذاشته شد. این توافق اگرچه تحریم نفتی ایران را لغو نکرده است اما ایجاد چشم‌انداز مثبت در برداشته شدن تحریم‌ها و رفع برخی محدودیت‌ها خرید نفت از ایران طی ۶ ماه گذشته را افزایش داده است.

بر اساس این گزارش ۴ مشتری بزرگ نفت ایران در آسیا یعنی چین،‌ هند،‌ کره جنوبی و ژاپن در نیمه نخست سال جاری میلادی در مجموع ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده‌اند. این رقم در مدت مشابه سال قبل ۹۶۱ هزار و ۲۳۶ بشکه در روز گزارش شده بود.

واردات نفت چین از ایران در این مدت با افزایش ۵۰ درصدی مواجه شده و هند خرید نفت از ایران را یک سوم افزایش داده است. اما واردات نفت کره جنوبی و ژاپن از ایران در این مدت با کاهش مواجه شده است.

بر اساس این گزارش واردات نفت کشورهای آسیایی از ایران در ماه ژوئن ۲۰ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت و به کمی بالاتر از یک میلیون بشکه در روز رسید. این در حالی است که واردات نفت چین از ایران در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳۸ درصدی داشت و به ۵۳۱ هزار بشکه در روز رسید.

واردات نفت هند از ایران در ماه ژوئن نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته و به ۱۶۷ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز رسیده است. هند در نیمه نخست سال جاری میلادی به طور متوسط روزانه ۲۸۱ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد.

واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه ژوئن با رشد ۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۴۵ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رسیده است. اما کل واردات نفت این کشور از ایران در نیمه نخست ۲۰۱۴ با افت ۱۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۴ هزار و ۶۵۷ بشکه در روز گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات وزارت تجارت ژاپن این کشور در ماه ژوئن واردات نفت خود از ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل را ۴۶.۸ درصد افزایش داده و به ۱۸۸ هزار و ۶۸۵ بشکه در روز رسانده است. مجموع واردات نفت این کشور از ایران در نیمه نخست سال جاری میلادی با افت ۷.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۷۲ هزار و ۱۵۴ بشکه در روز رسیده است.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی مظلوم A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    1 0
    صادرات نفت افزایش داشته ولی چرا پول تو خزانه کم شده؟علتش چیه؟