روایت پرویز پرستویی از یونس «امروز» / سکوتم ناشی از رضایت نبود

بازیگر فیلم سینمایی «امروز» ساخته رضا میرکریمی با نگاهی به شخصیتی که در این فیلم ایفا کرده، یادآور شد سکوت او در این سال‌ها حاصل رضایتمندی‌اش نبوده است.

سمیه علیپور: این روزها سردر سینماها تصاویری از پرویز پرستویی را به نمایش گذاشته‌اند، تصاویری از بازیگری که محبوبیتش در این سال‌ها در میان مخاطبان کاملا محسوس بوده و هست. حاصل همین محبوبیت هم پرکاری پرستویی در همه این سال‌ها بود تا اینکه از سه چهار سال قبل، او ترجیح داد کمتر در فیلم‌های سینمایی بازی کند و در دو سال اخیر قبل از حضور در فیلم‌های «مهمان داریم» محمدمهدی عسگرپور و «امروز» یک سال و نیم به کوه‌نوردی و کوهستان پناه برده بود تا آرامش خود را در آنجا بیابد.

از چهارشنبه گذشته فیلم سینمایی «امروز» با حضور این بازیگر روی پرده سینماها نقش بسته است. فیلمی که پرستویی در آن برای نخستین بار با میرکریمی همکاری کرده است. سهیلا گلستانی بازیگر نقش مقابل پرستویی در این فیلم است. او در «امروز» در قالب یونس فرو رفته است. یونس یک راننده تاکسی است که او هم مانند خود پرستویی بیشتر ترجیح می‌دهد سکوت کند.

پرستویی در گفت‌و‌گویی که در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر با خبرآنلاین داشت، در مورد چگونگی پذیرش حضور در «امروز» گفت: «یکی از مهمترین ویژگی‌های این فیلم موضوع آن است و در کنار آن می‌توانم بگویم «امروز» به لحاظ بازیگری تجربه جدیدی برای من بود.»

او در مورد این تجربه جدید چنین توضیح داد: «هر آنچه که تا امروز بیشتر در کارهایم داشتم حرف و واکنش و دیالوگ بوده و با اکت‌ها و دیالوگ‌ها سعی کردم روی مخاطب تاثیر بگذارم، اما این شخصیت خیلی حرف نمی‌زند و نقش کم دیالوگ است. وقتی نقشی چنین طراحی شود، به هر حال سخت هم می‌شود، چون معمولا وقتی دیالوگ هست ابزار برای انتقال آنچه که در نظر داریم زیاد است،‌ اما وقتی دیالوگ نباشد، ابزار کم می‌شود و انگار تمامی اجزای بدن اضافه است و حالاست که کار بازیگر سخت می‌شود.»

بازیگر نقش یونس در مورد دلیل سکوت این شخصیت گفت: «او راننده تاکسی است و طبیعتا یک راننده تاکسی صبح تا شب با افراد مختلف در ارتباط است و در مورد مسائل روزمره و موضوعات اجتماعی پرسش و پاسخ دارد، اما یونس بیشتر به خاطر مسائلی که در اطراف زندگی‌اش می‌بیند سعی می‌کند زمان را در سکوت بگذراند و بیش از آنکه صحبت کند شنونده باشد. شنیده‌ها و مسائلی را که در جوار زندگی‌اش رخ می‌دهد در سکوت سپری می‌کند. این رویه بعضی زمان‌ها همان کاری است که خود من هم انجام می‌دهم. من هم به عنوان آدمی که در این جامعه زندگی می‌کنم در برخی موارد احساس می‌کنم بهتر است حرفی نزنم و سکوت کنم.»

او این سکوت را حاصل رضایت ندانست و گفت: «بی‌تردید این سکوت ناشی از رضایت نیست. اگر رضایت وجود داشت امور به نوعی دیگر پیش می‌آمد و جلو می‌رفت. تعبیر من از آدم‌هایی مانند یونس این است که زده بغل و از یک گوشه به تمامی زندگی نگاه می‌کند. این حدیث نفس امروز و حرف امروز است. شاید وقتی قرار است ما کاری انجام دهیم خیلی زودتر از آنکه انجامش دهیم بارها جار می‌زنیم و اعلام می‌کنیم که قصد انجام این کار را داریم، اما این آدم ترجیح می‌دهد بیشتر بشنود. باید توجه داشته باشیم که این سکوت به معنای بی‌اهمیت بودن مسائل برای این شخصیت نیست، ولی موضوعات به گونه‌ای پیش می‌رود که به سکوت پناه می‌برد. وقتی مسافر فیلم هم به پست او می‌خورد سعی می‌کند در سکوت و بدون اینکه چیزی طلب کند و یا چیزی را اثبات کند با او همراه شود و خودش را وقف مشکلات این آدم کند.»

فیلم سینمایی «امروز» بعد از شش روز نمایش به فروش 70 میلیونی دست پیدا کرد.

پرستویی فیلم‌های «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی، «بیداری برای سه روز» ساخته مسعود امینی تیرانی و «مهمان داریم» را آماده نمایش دارد. «خرس» برای دریافت مجوز نمایش به مشکلاتی مواجه است.

243243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    فیلم خوبی نبود. به جای پرستویی هر کس دیگری میتونست توی این نقش بازی کنه.
  • علی A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    158 4
    با نقش هات زندگی کردیم... آزانس شیشه ای دیوانه ای از قفس پرید
    • گبی A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
      75 2
      مارمولک
  • بی نام A1 ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    39 1
    سکوتت از رضایت نیست دلت اهل شکایت نیست
  • عباس حاجي بنده A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    124 4
    اسطوره سينماي ايران زمان مي گذزد حيف است ساكت بماند ايران تشنه فيلم و بازيگري چون پرستويي است پرستويي مال ايران است فيلم مي خواهيم مانند آژانس شيشه اي و مارمولك و......
  • یه ایلامی IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۷
    17 0
    دوست داریم رضا مارمولک..بلبل جهان آرا.کارآگاه مومیایی 3 . همه بازیات زیبا و ماندگار بودن حتی سریالات مث آشپزباشی و امام علی
  • بی نام IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    4 49
    ايشان از تلويزيون بد ميگويند در حالي كه تلويزيون تهيه كننده ي اصلي فيلم امروز هست، اينم از تناقضهاي روزگار است
  • نادر A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    30 4
    فیلم امروز فیلم خیلی خوب وزیبایی بود. مردم هم از این فیلم استقبال خوبی کردند.الان سینماها دارند تا چهارصبح این فیلم رانمایش می دهند
  • علیرضا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    23 0
    جناب پرستویی عزیزدرحال حاضرنداریم مثلت..خیلی آقایی
  • بی نام A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    12 0
    افرین
  • بی نام EU ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۸
    24 0
    بهترینیییییییییییی
  • بی نام RU ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    0 0
    پرویز خان فوق العادست. دوستش دارم
    • هیوا A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۱
      0 0
      عالی بود