بیش از شصت سال است که اسرائیل و فلسطین به دو نماد تبدیل شده اند. نماد تقابل قدرت مداران و ستم دیدگان. آنچه امروز در غزه می گذرد صحنه نمایشی است از تمامی آنچه در گوشه و کنار زمین رخ می دهد. گویی خداوند برای مردم زجر دیده غزه رسالتی قائل شده است تا با زجر و درد خود نماد تمامی ظلمی باشند که نمی شنویم و نمی بینیم. آری٬ غزه نماد است. نماد یورش ظلم. غزه پرچم است. پرچم تمامی مظلومین جهان. به همین دلیل است که تنها هنگامی که در جایگاه ستم دیده گان باشید می توانید آنان را درک کنید. آنگاه که به تو می گویند «تو که می دانی زورت نمیرسد پس بیخیال». آنگاه که له میشوی و صدای شکسته شدن استخوان هایت را می شنوند اما بر فریادت نیز ایراد می گیرند.

اسرائیل نیز نماد است. نماد قدرت نامشروع و بی اخلاق در جهان مدرن. نماد قدرت رسانه هایی که می توانند مردم بی دفاع را «تروریست» و ارتش جنایتکار را «بی دفاع» معرفی نمایند. قدرت رسانه هایی که حتی تصویر زخمی ها و کشته شدگان غزه را سرقت می کنند و به نام رنج مردمانی از اسرائیل جا می زنند. اگر رسانه ها می توانند ظلم آشکاری مانند فلسطین و غزه را اینگونه وارونه نمایش دهند و مخاطبانشان را قانع کنندُ پس در دیگر رخدادها چه می کنند.

غزه امروز نماد است. نماد آنانی که در مسیر درست تاریخ حرکت می کنند و آنانی که در جبهه غلط ایستاده اند. هنگامی که آمریکا حتی به موضوع تحقیق و تفحص در رخدادهای غزه نیز رای منفی می دهد٬ می توان متوجه شد که بازیگران جهانی عرصه سیاست در جهان امروز در کجای نقشه ظلم و ستم قرار گرفته اند و هنگامی که غرب پایش را از مرزهایش آنسوتر می گذارد چه میزان از ارزش هایی که درون مرزهایش محترم می شمارد فاصله می گیرد.

آری بیش از شصت سال است که اسرائیل به سیاهچاله تمدنی برای غرب تبدیل شده است. در جایی که خدا هم مقدس پنداشته نمی شود حمایت از اسرائیل اوجب واجبات و اول مقدسات است. سیاستمدارانی که برای کوچکترین لرزشی بر آرمانهای حقوق بشری در حکومت های منتقد و مخالفشان فریاد واانسانا سر می دهند، در جایی که حتی سکوت شرم آور است، اقدام به ابراز حمایت از واضح ترین جنایات ضد بشری حکومت اشغالگری به نام اسرائیل در غزه می کنند. غرب ره آوردهای بسیاری برای بشر امروز داشته است و از آزادی تعریفی جامعتر از بسیاری از حکومت های جاری جهان ارائه داده است اما مخالفت پیش داورانه با اسلام و حمایت کور از اسرائیل به سیاه چاله تمدنی برای غرب تبدیل شده است که همه آن ارزش ها را یک جا می بلعد. و نتیجه آن می شود تا حتی بسیاری از آنانی که در صف مدافعان حقوق بشر شناخته می شوند چشم بر همه واقعیت های دردآور غزه ببندند و کشتار زنان و کودکان بی دفاع غزه را با پیشرفته ترین سلاح های آمریکایی، به عنوان «حق دفاع اسرائیل» تحریف کنند. لذا غربی که مدعی ترویج اندیشه سکولاریسم در جهان معاصر است مدافع ایدئولوژیک ترین، نژادپرستانه ترین و خشن ترین حکومت معاصر می شود و بسیاری از رسانه هایش تمامی تخصص حرفه ای خود را صرف توجیه جنایت های اسرائیل و تناقضات آشکار گفتمان غرب در این باره می کنند.

غرب باید بپذیرد که در مواجهه با «دیگری» کمتر انسانی رفتار کرده است و عموما انسانیت، آزادی و حق تعیین سرنوشت را در درون مرزهای خود قبول کرده است. این مرزها زمانی زنان و سیاهان را نیز قبول نمی کرد، ولی هیچگاه دیگران را، جهان سوم را، جنوب را واجد حقوق مساوی ندانسته است. فلسطین نماد این دوگانگی است، در زمانی که مسافران اروپایی هواپیمای سرنگون شده تیتر یک رسانه های جهان است و غزه با همه کشتارهای فجیعش در ردیف های بعد قرار می گیرد..
اگر انسان به ما هو انسان به رسمیت شناخته می شد آنگاه کودک٬ کودک بود. فلسطینی و غیر فلسطینی اش تفاوت نداشت. و تفاوتی نداشت که انسان بی دفاع در کجای این کره خاکی باشد. وقتی انسانها به خودی و غیر خودی تبدیل شوند نژاد پرستی آغاز می شود و آنگاه دیگر زن و کودک فلسطینی انسان شمرده نمی شوند و کسی برای آنان حق دفاع از خود را به رسمیت نمی شناسد.

اگر انسانیت انسان به رسمیت شناخته میشد دیگر آن خاخام به اصطلاح اعظم اما احمق و درباری یهودی چنان فتوای نژاد پرستانه ای نمی داد و اندکی شناخت از سیره ابراهیمی علیه السلام کافی بود تا فتوا به نابودی کوچک و بزرگ و زن و مرد و کودک فلسطینی برای حفظ منافع صهیونیسم ندهد . اساسا وقتی انسانیت و اخلاق و عدالت و بندگی خداوند مبنای ایدوئولوژی نباشد سهل است که از دل یهود صهیونیسم، از دل مسیحیت فاشیزم و از دل اسلام داعش و القاعده خارج شود و راه به بیراهه رود.
اینجاست که وقتی به قول خالد مشعل تعداد زن و کودکی که از گرسنگی و بیماری در شدت محاصره غزه و در طی زمان تلف می شوند کمتر از کشتارهای این روزهای فاجعه بار نیست، مقاومت بهترین و تنها راه افشای ماهیت دروغین اشغالگران متجاوز است. توجیه اسرائیل که رزمندگان زنان و کودکان را سپر بلای خود گرفته اند نیز آنهمه پوشالی است که نیاز به توضیح ندارد. برای اسرائیل یک فلسطینی خوب فلسطینی مرده است. در جایی که روح مقاومت در غزه دمیده شده باشد، زنان و کودکان به این دلیل که حامی مقاومت و مخالف اشغال هستند، کشته می شوند.

بر این اساس مقاومت با همه خسارت های جانی ومالی اش، یک خاصیت بزرگ معنوی دارد و آن این است که اسرائیل هر چه بیشتر از زور و سلاح استفاده کند خود و حامیانش را رسواتر می کند و پیروزی اخلاقی مقاومت را عمیق تر و عظیم تر می سازد. اگر روزگاری فراعنه مردان و پسران را می کشتند و زنان را زنده می داشتند اینک کسانی پیدا شده اند که زنان را نیز می کشند تا به زور سلاح برای خود صلح و ثبات ارزانی بیاورند غافل از آنکه صلحی که از دل ظلم پدیدار شود هرگز پایدار نخواهد ماند.
روز قدس روزی است که ما را یک قدم به انسان و اسلام نزدیکتر می سازد و ما را در دفاع از حقانیت یکی از مظلومترین ملل معاصر قرار می دهد. بیایید اینجا که جبهه ظالم و مظلوم آشکار است، این یادگاز امام عظیم الشان را صرف نظر از همه تفاوتهایمان گرامی بداریم و دفاع از مظلومان فلسطین را مصروف تسویه حساب های جناحی و داخلی نکنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 366802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 62
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس GB ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    15 3
    متن به خوبی گواه است که تیتر اومانیستی نیست. مگر هر جا سخن از انسان به میان آمد اومانیسم است؟ نویسنده هدفش توجه به موضوعی انسانی در غزه بوده که برای پیروان همه ادیان و همه گرایش های فکری قابل فهم بیان و فهم باشد
  • جلال A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    131 5
    از هر ده تا روضه خوانی که برای فلسطین بالای منبر میروند یکیشان هم درد مردم فلسطین را نداره
    • بی نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      4 1
      احسنت
  • بی نام SK ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    92 2
    نه غزه نه لبنان جانم فداي انسانيت كه هر نقطه اي از اين كره خاكي رو نگاه ميكني سياستمداراش بويي ازش نبردن
  • سیاوش A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    47 55
    به امید نابودیه این خونخواران اسرائیلی
    • مظلوم A1 ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      13 1
      به امید نابودی همه ظالمان دنیا هر کی می خواد باشه.
    • بی نام A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      5 2
      مظلوم ها هستن که ظالم ها رو می سازن کجا رفتن اونهمه فلسطینی 60 سال پیش؟ پورد شدن؟ اسرائیل همه شون رو کشت؟ نه دارن تو اروپا و امریکا و بقیه کشورها زندگی میکنن کشورشون واسه شون دغدغه نبوده و نیست اما ما 30 سال تاوان حمایت از اونا رو دادیم
  • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    127 5
    شما هم اون خانواده ای که با صاف کردن میخ و روزی 750 تومن زندگی میگذرونن رو دیدید؟ کمکهای انساندوستانه به غزه مثه بقیه دنیارو کسی مخالفش نیس ولی برخی کارها مثه همین شعارها و کمک نظامی در نهایت باعث تحریم و فشار بیشتر بر همین مردم ایران میشه
    • بی نام A1 ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
      68 2
      من دیدم و بینهایت ناراحت شدم،حالا اینا خونه شون سوهانک و طرفای تهران بود شما مناطق محروم تر رو حساب کن چه خبره... اصلا همین بچه هایی که دستشون رو میکنن تو سطل های زباله پراز آلودگی ایدز و هپاتیت واسه 1لقمه نون رو بگو کسی نمی بینه؟؟؟....اینا آینده سازان ایرانن... نه اون غزه ای ها و لبنانی ها... ببینید با بچه های ایران چکار کردید...با اون کاغذپاره هاتون با دخالت های بی جاتون چه هزینه هایی انداختید گردن اینا
    • بی نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      3 8
      مگه دفاع از غزه و کمک بهش نفی اون خانواده فقیر داخل کشوره؟ مگه صفر و یکه که اگر از اون گفتی دیگه از این نگی؟ شما هم نظراتتون وابسته به نظرات حکومته؟ فقط اگر اون موافقت کنه شما مخالفت میکنید و برعکس. خودتون قوه تشخیص ندارید؟ از ترس تحریم و فشار ساکت شیم در برابر ظلم واضح و روشن؟ مشکل اون خانواده که با صاف کردن میخ زندگی رو میگذرونن به تحریم بود تو همین شرایط تحریم بنز 1 میلیاردی تو خیابون چرخ نمیزد و مگه قبل از تحریم همچین خونواده هایی نبودند؟همه جای دنیا و نه فقط حکومت ایران در حال اعتراض به این جنایت در حال وقوعه و از فشار هم نمیترسه. خدا نکنه یه روزی مورد پرسش یکی مثل حسین قرار بگیریم که آیا یاوری هست مرا یاری کند؟ و از ترس بنشینیم در خانه که اونی که ترسید با سپاه مقابل حسین فرقی نداره.
    • ارش A1 ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      9 1
      خدا شاهد است نزدیک افطار اطراف سطل های بزرگ زباله شهرداری پسر بچه و دختر بچه هایی را می بینم که یک گونی ابی رنگ روی شانه های کوچکشان انداخته اند و داخل سطل ها دنبال مواد غذایی می گردند.این ها انسان نیستند؟قابل دوست داشتن نیستند؟
  • محمد جواد A1 ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    112 5
    هم غزه هم لبنان اما فقط مردمانش نه جنگجویانش که در جنگ سوریه خودشون را حسابی به ایران نشون دادند و رفتند پشت النصره و القاعده ضمنا هم غزه و هم لبنان بعد از ایرانند و اولین اولویت وطنه، حل مشکل دریاچه ارومیه، بی آبی، گرد و غبار خوزستان، محرومیت سیستان و بلوچستان و...
  • داریوش US ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    24 54
    لعنت بر این صهیونیست ها
  • بی نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    71 3
    هر دو طرف مقصر هستن ولى رهبران حماس خودشون رفتن قطر مردوم را فرستادن زيره توپ و تانك اسراييل هم جنايتكاره اين وسط مردم بيچاره دارن تاوان پس ميدن
  • آریا A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    97 4
    نه غزه....نه لبنان....فدایی داری ایران
  • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    21 10
    ارزش انسان خيلي والاست ،اين شعار كه جانم فداي يك خاك باشد يا جانم فداي انسان اينها شعارهاي بي مفهوم و بي معناست. همه ماها بايد در جهت ارتقاء انسانيت انسانها از همه لحاظ تلاش كنيم نياز به فدايي شدن نيست
  • محمد A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    نظرات منفی نشون میده یه عده حتی برای انسانیت هم ارزشی قائل نیستن...بنی آدم اعضای یکدیگرند....متاسفم براشون...
    • بی نام US ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
      64 4
      یعنی صدا و سیما تونسته تعریف شما از انسانیت رو فقط به حمایت از مردم این بخش کوچک از کل دنیا محدود کنه؟ محض اطلاعتون از صدا و سیما راجع به نسل کشی جاری در چین و آفریقا یه سؤال بکنید، خوب مطمئناً جوابتون رو نمیدن، اما یه جستجوی کوچیک توی اینترنت بکنید ببنید چه صحنه هایی می بینید.
  • بی نام A1 ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    220 8
    جانم فدای ایران
  • بی نام A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    89 2
    شما از ایران بی خبرید که کاسه داغتـــر از آش شدید .... اون بچه های بلوچ و کرد و لر و... که محرومن اون بچه کار 7 ساله ای که با دستگاه پرس کار می کنه اون بچه بندری که توخاک کشوردوست و برادر قادسیه روزی هزاربار مرد"""" حقش چیه تو این مملکت؟... هروقت خرابه های قبل و جنگ8 ساله و تاثیر کاغذپاره ها و قطعنامه های 35ساله رو درست کردید بفکر آباد کردن و مدیریت دنیا باشید
  • یک ایرانی مسلمان EU ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    23 79
    هم غزّه،هم لبنان جانم فدای ایران
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    178 2
    کاری با دعوای بین اینا ندارم جنگ همه جوره اش بده، مثل ما که 8 سال تو جنگ بودیم 35سال تو تحریم همه جوره اش رو کشیدیم. اما آخرش بعد این جنگ ها 2 روزه همینا از ما میزنن جلو... آخرش ماییم و تحریم ماییم و دست خالی ماییم و یه دنیا دشمن که سال به سال حلقه محاصره شون تنگتر میشه از خلیج فارس تا خزر همه جوره ازمون میکنن و هیشکی طرف ما نیست، آخرش بچه های ما هستن که هیشکی رو تو این دنیا ندارن عقده ای بزرگ شدن همه چیز رو از چشم این حکومت می بینن میشن خوراک تجزیه طلب ها خوراک دشمن ها...آره اونوقت ایرانی نمی مونه که بخواین اسمش رو تو شعاراتون بیارید..اگه مسئول داریم تو این مملکت مدیون اون بچه خوزستانی لرستانیه کردستانی و... است که 10 ساله داره خاک میخوره مدیونه 1دقیقه وقتش رو صرف غیر کنه
    • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      8 1
      حرف حساب می زنی واقعا
  • احمدی A1 ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    کاش این شعار را اماراتی ها میدادند نه ما ایرانی ها وقتی عربها تماشاچی هستند ما شدیم دایه عزیز تر از مادر
  • بی نام A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    8 45
    سلام بر انسان سالم که دارای انسانیت است انسان اگر بداند نجات مظلوم چقدر خوب است و به او کمک کند به طور یقین جوانمرد است درود بر جوانمردان لعنت خدا و تمام انساهای جوانمرد بر وحشیان مدرن که به جای شراب که هر روز می خورند حالا در کنارش خون می خورند همانطور که ضحاک خورد اگر مردم غزه دل بهخدا بدهند وتلاش کند امسال سال آخر حکومت اسراییل و آمریکا و شریکان آنان است درود بر مردان باغیرت مگر بر منافقین که تا بخواهید صفات بد و زشت دارند اوباما یک منافق و کافر مطلق است منافق بودنش تشویق و تحریک کرن و کافر بودنش حمایت از وحشیان آدم کش برای هیچ اوباما اطمینان دارم به یاری خدا نسل تو هم منقرض می شود جفت دختراتا مردنشان را می بینی آن وقت می فهمی انسان کشی چقدر بد است مگر و لعنت برسران بی غیرت و شرف کشورها
    • مظلوم A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      9 4
      به یاری خدا هر کس به ناحق خون ریخته عزیزانش جلوی چشمش پر پر بزنه هر کی می خواد باشه.
  • محبت اله زارع IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    8 76
    متاسفانه برخی دوستان جان کلام آقای فاتح را متوجه نشدند. تاکید ایشان در جمله آخرشان است. زیرا در این روزها برخی با سوء استفاده از اوضاع کنونی مردم غزه سعی در تسویه حساب سال 88 دارند و برخی تندروترهاحتی دنبال شکست مذاکرات دولت روحانی با علم کردن اوضاع کنونی هستند بعضی حتی ته دلشان خوشحال هم شده اند که اینچنین اتفاقاتی پیش آمده و امید دارند در مسیر مذاکرات ایران و 51 مشکلاتی ایجاد شود.
  • اتابك EU ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    156 5
    خبر جان چرا نميگى خيليا حماس رو محكوم كردن كه داره از سپره انساني استفاده ميكنه مثلا ميره از مدرسه موشك ميزنه يا تو بيمارستان سلاح انبار ميكنه خدايي تو كه ميگى انتقادتون به خبر انلاين چيه سانسورش نكن
    • امیر IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      2 9
      خبرجان جوابشم بده که مگه حماس کیه؟ حماس همین مردم غزه اند. تو یه پهنه کوچک با 2 میلیون جمعیت انتظار داری برن سر کوه وایسن؟ حماس همونه که تو انتخابات دموکراتیک فلسطین برنده انتخابات شد و بعد سر نپذیرفتن فتح برای چند سال بینشون تفرقه افتاد و تهاجم حال حاضر ارتش رژیم قاتل صهیونیست نتیجه اتمام اون تفرقه و اتحاد گروه های فلسطینیه. این سپر انسانی هم صدای همون امثال رسانه های مثلا آزاد خخخ سی ان ان و بی بی سی و ان بی سی و یورونیوز ه که خیلی از همون مردم خودشون هم دیگه باورشون ندارند. اما ظاهرا اینجا طرفدار کم ندارند
    • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      4 6
      این چیزایی که شما میگی رو والا بی بی سی هم نمیگه حتی منیر جاودانفر تحلیلگر یهودی شبکه ی بی بی سی تو فیس بوک نوشته جهان داره پی میبره که نتانیاهو دیوانه است من کاری به حماس ندارم ولی شماها هم زیادی دارید از اونور بوم میفتید
  • امير علي EU ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    149 8
    وقتي اونها خون ما رو نجس ميدونن پرچم مارو آتيش ميزنن وبراي صدام ملعون عزاي عمومي اعلام ميكنن چرا ما بايد منافع مردم ومملكتمون رو براي اونها به حراج بگذاريم نه غزه نه لبنان جانم فداي ايران
  • نعیم IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران
  • ایرانی اتسان باخدا IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    126 7
    به نظر شما مردم ایران که به علت آب و هوای آلوده ، مواد غذایی ناسالم ، بنزین آلوده وپارازیت و سایر عوامل دچار انواع بیماریها شده اند مهمتر اند یا دیگران هرکسی هرجایی . بهتر نیست ما به جای دایه عزیز تر از مادر شدن برای دیگران به فکر توسعه پایدار و توجه به محیط زیست و در کنار آن ایجاد فرصتهای شغلی پایدار باشیم . حالا اگر خواستیم کمک کنیم میشه کمکهای غیر نقدی کرد و اجناس ایرانی را از کارخانه های ایرانی خرید تا چرخ مملکت عزیز و دوست داشتنی خودمان هم بگردد. وقتی ما سیستم تصفیه فاصلاب ، بازیافت زباله ، سیستم بهداشتی امحا زباله های بیمارستانی ، غبارگیر کارخانجات و .... را نداریم بهتر نیست به فکر ایجاد آنها باشیم .چراغی که به خانه رواست به خانه رواست مسجد عزیز است
    • بی نام EU ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
      4 4
      اینکه از کشته شدن کودکان بی گناه مال هر کشور و با هر دینی دردت نیاد عجیب وگرنه من هم آرمانشهری که تصویر کردی برای کشور دوست دارم و این دو با هم منافات ندارند اونایی که این تناقض را در مغزت فرو کردند همونایی هستند که یه روز اگر پاشون به این مملکت باز بشه همون میکنن که هشت سال بر سر مردم ما آوردند....و یادت باشه با این طرز تفکر اونوقت مردم دنیا باید به فکر توسعه پایدار خودشون باشن و برای پایداری اقتصادشان هم هر بمب و موشک مجاز و غیر مجازی سرت فرو بریزن که چرخ اقتصادشون بگرده و جان تو بشه هزینه پایداری توسعه
    • بی نام FI ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      0 0
      بی نامی که گفتی آرمانشر 1 آرمانشهر نیست چون میتونیم به آنجا برسیم و هم این مملکت پولش را دارد و هم تخصص فقط برنامه ریزی بلند مدت و کمی هم غیرت و همیت مسئولان را میخواد و مقداری هم چشم و دل و دست وجیب خیلی پاک 2 ما باید به جایی برسیم که هیچکسی جرات چپ نگاه کردن به این مملکت را نداشته باشد 3 باید دوستان خوبی را انتخاب کنیم و هواسمون به منافع ملی باشه چین و روسیه و ونزوئلا و... به درد خودشون هم نمیخورن چه یرسه به ما
  • mozafar IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۲
    78 2
    والا مظلوم تر از مردم ایران نیست،جنگ،تحریم،زلزله،کم آبی،خشکسالی،فقر،گرانی،بی کاری،هوای آلوده و.... ولی جانم فدای ایران عزیز و ایرانی.
  • منتشر کن اویزون A1 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    4 18
    همین کسایی که شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را سر میدهند اگر خدایی ناکرده جنگی به وقوع بپیونده اولین کسانی خواهند بود که از کشور فرار میکنن. این شعار ریشه در خودخواهی داره و این افراد خودخواه هرگز جان خود رو فدای هیچ چیز نخواهند کرد.
  • بی نام A1 ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    13 0
    اینا خودشون با خودشون مشکل دارن اونوقت ما واسه چی دخالت میکنیم تو امورشون؟ فتح، حماس ،جهاد اینهمه سال با هم درگیرن نتونستن یکی بشن جلوی اسرائیل اونوقت به ما چه که کرانه باختری رو مسلح کنیم؟...
  • بی نام IR ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    66 7
    جنایت اتفاق افتاده در غزه غیر قابل انکاره اما چرا سایر قسمت های فلسطین ٫غزه رو به حال خود رها کرده ؟ بخاطر همینه که باید بگیم نه غزه نه لبنان جانم روفدای ایران
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    6 2
    مشکل ما کم شدن انسانیت است چه در داخل کشور چه در جهان.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    73 4
    كساني كه دلسوز غزه و لبنان و فدايي آن ها هستند رو خواهشا بفرستيد برن تا دفاع كنند و به ارزوشون برسند تا ما هم يه نفس راحت تو اين مملكت بكشيم منظورم هم اصلاح طلب بود و هم اصولكراها
  • بی نام A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    13 2
    دولتي كه خودش مشكل دارو داره نباید بخواد دارو براي غزه بفرسته دولتي كه بعد از يه هفته حرفشو عوض ميكنه و وأم ازدواج جووناشو نداره نباید كه به غزه كمك كنه دولتي كه مصرف پروتيين و گوشت مردمش از سطح جهاني كلي كمتره نباید كمك بفرسته
  • بی نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    12 6
    درود بر ابوالفضل فاتح که ایسنا و آزادی بیان یادگار اوست
  • بانام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    10 0
    آقاى بينام همينكه شما خودت و خواهر برادرات عرب هستين باشه مايه افتخارتون من دلم اول براى كودك سرطانى ايران ميسوزه كه پول دوا درمون نداره با داروى چينى جون ميده هيچ جا عكسشو نشون نميدن و...... بعد عرب پرستى كه تو جنگ ايران عراق همشون مشغول عشق وحال بودن بچه هاى ايران تيكه پاره ميشدن و اونا بيتفاوت بودن كلاتو بذار بالاتر اجنبى
  • بی نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    10 0
    هنوز شهرهای مرزی در کردستان عرق مین های زمان جنگه، شمایی که حاضری بری غزه، بیا اینجا برو رو مین، هم مین ها رو خنثی کن و هم به هدفت برس. بهشت همین نزدیکیاست لازم نیست خیلی دور بری. شمایی که احساس میکنی آدمیتت فوران کرده، فکر نکن فقط شما دل داری و بقیه انسان نیستن، همه دلشون خونه ولی عده ای دروغگو مانع بروز انسانیت واقعی در من جوان شدن تا ابد هر چه آنان بگویند را با تردید نگاه می کنم. بیشتر از کودکان فلسطینی سراغ دارم که در هنگام بازی رفتن رو مین، اینجا که اسرائیلی نیست، هست؟
  • فرهاد A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    10 0
    جانم فدای ایران عزیز
  • بی نام AT ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    9 1
    اول ایران بعد جاهای دیگر. در ضمن جنایت محکوم است چه از طرف اسراییل و چه از سوی حماس...
  • علی A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    4 5
    این جمعیت حاکی این شعار بود هم غزه هم لبنان جانم فدای انسان. چون هرکی انسان بود امد روح انسا چنین فاجعه ای را تحمل نمیکند
  • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    15 0
    نه غزه نه سوریه نه عراق نه لبنان جانم فدای ایران
  • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    12 3
    تو رو خدا مارو روشن كنيد مكه ايندفعه مقصر حماس نبوده و شروع كننده اون ها نبودن؟؟؟
  • محب مولا علی IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    13 0
    اون افرادی که میگن ما خون شیعه رو حروم میدونیم. حقشونه زیر توپ و تانک له بشن. ولی دلم به بچه های کوچیک میسوزه .که واقعا بی گناهن
  • علی A1 ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    11 1
    8 سال که ما جنگیدیم فلسطینی ها کجا بودن همه جوری پشت صدام بودن تازه وقتی هم مرد کلی برای صدام عزاداری کردن نه غزه نه لبنان جانم فدای ابران
  • یک رفیق قدیمی IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۳
    11 1
    یکبار هم شده از مسلمانان چچن و چین حمایت کنیم
  • بی نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    12 1
    به نظرم آقای فاتحی و دوستانی که به مسئله غزه به صورت ایدئولوژیک نگاه می کنند ، فراموش کرده اند که خود عربها زمینهاشونو به چند برابر قیمت به یهودیها فروختن و بعد از این که دیدن کشورشونو از دست میدن ، دست به دامن عبدالناصر و دیگر رهبران بی عقل عرب شدن که اونا با حمله به یهودیها بخوانید جرزنی بعد از معامله زمینهاشونو بازپس بگیرن ، که اسرائیل هم در همون جنگهایی که اعراب شروع کننده اش بودن ، کلی زمینهای دیگر رو از فلسطینیها اشغال کرد . شما دارین به کی دل می سوزونین ؟ من قسم می خورم که دلسوزی شماها برای کودکان مظلوم غزه نیست ، برای حماس است ، که اگر برای کودکان بود ، کودکان سین کیانگ و نامی بیا و همین کشور خودمان هم بودند که می توانستند چشمان شما را خیس کنند ، که هیچگاه نکرده اند.
  • نفس IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    13 0
    ایران عزیز همیشه سرفراز و دور از دست اهریمنان باشی
  • مهدی A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    8 10
    ما تورم داریم پس اسلام بده، جوونامون بی کارن پس گور بابای مردم غزه و لبنان، سانسور داریم پس تمام حرفای غربی ها درسته و ،،، کمی هم انسانیت بد نیست شما که تو همه ی زمینه ها پیروی مردم اروپا و آمریکا هستید چرا اینجا پا پس می کشید؟
    • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
      4 2
      آر یو اوکی؟؟
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    12 0
    ولی من با همون شعار قبلی موافقم. خودمون هزارتا مشکل داریم وقت برای غصه خوردن برای بیگانه نداریم خدای اونام بزرگه فعلا از همه مظلومتر ملت ایرانه.
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    5 2
    قابل توجه دوستان عزیز و حامیان فلسطینیان و حماس: 1آیا حمایت از گروهی که در سوال 2007 یکی از رهبرانش در مصاحبه تلویزیونی با الجزیره اعلام میکند :"سنتصر علی الاسراییل کما انتصر یزید علی الحسین" کار درستی است؟ 2گروهی که برای به درک واصل شدن صدام و قذافی و بن لادن اعلام عزای عمومی میکنند جایی برای حمایت گذاشته اند؟؟ اگر ما از چنین افرادی حمایت میکردیم شما ها نمی گفتید که از آرمان ها فاصله گرفتید جنگ بد است حتی اگر بین آمریکا و انگلیس باشد
  • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    6 2
    نه شرقی. . نه غربی. . نه غزه. . نه لبنان. . جـانم فـدای ایـــــــران
  • بی نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    2 2
    اسراييل غده سرطاني است
  • بی نام RO ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
    2 2
    چرا فکر می کنید دفاع از بی دفاعان غزه لزوما و ذاتا و صد در صد مخالف منافع ملی است؟من که فکر نمی کنم چنین تضادی باشدحداقل به این شدت، فکر می کنم این نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران شعار مزخرفیه. ببخشیدا