معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خطاب به دانش آموزان حاضر در جشنواره زیست فناوری گفت: آینده کشور در دستان شما نسل جوان است و ما تنها می توانیم به شما مشاوره دهیم و تصمیم نهایی را شما خواهید گرفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری، سورنا ستاری در مراسم اختتامیه دومین جشنواره دانش آموزی زیست فناوری که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد گفت: شما دانش آموزان تصمیم نهایی برای آینده کشور را می گیرید؛ اینکه برای آینده این مملکت چه برنامه ای دارید تصمیم نهایی با شماست اینکه مانند نخبگان ما دوران تحصیل را در ایران بمانید یا به خارج از کشور روید تصمیم با شماست، اما آن چیزی که از حالا باید در خود تقویت کنید و مهم است این است که حتی اگر هم رفتید به کشور برگردید.

ستاری با اشاره به اینکه راهی را که آغاز کرده اید باید ادامه دهید اظهار داشت: منظور راه علم، تحقیق و پژوهش است و نه آن علمی که تنها با حفظ فرمول و گرفتن نمره بدست بیاید.

رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: با تمام اصلاح‌هایی که در آموزش و پرورش صورت گرفته و تغییرات انجام شده هنوز دانش آموزان را بر پایه حفظیات و نمرات می سنجیم نه با دید فناوری و پژوهش. برای پیشرفت باید نسل جدید را باور کنیم و میزان سنجش را بر پایه دانش و فناوری در نظر بگیریم. ما از شما دانش آموزان نمی خواهیم که فرمول ها را حفظ کنید بلکه می خواهیم به صورت کاربردی این فرمول ها را درک کنید. این نیاز آینده کشور ایران است.

 

آمادگی معاونت علمی برای تجهیز پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید براینکه هم معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری آمادگی دارد تا تمام پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش را به امکانات تجهیز کنند گفت: مساله دانش آموزان برای این معاونت و بنیاد ملی نخبگان بسیار حائز اهمیت است و مساله پژوهش‌سراها و طرح شهاب جزو مسایل اصلیی است که ما با وزارت آموزش و پرورش در آن همکاری می‌کنیم.

وی افزود: همچنین جزو برنامه‌های این معاونت است تا ارتباط بین صنایع فعال در حوزه بیو تکنولوژی و پژوهش سراها برقرار شود و همچنین در پی آن هستیم که ارتباطی ثابت و سازنده در این حوزه ایجاد کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه مساله دانش آموزان برای معاونت علمی و فناوری و بنیاد ملی نخبگان دارای اهمیت فراوانی است گفت: برخی از ورودی‌های بنیاد ملی نخبگان مخترعین، بعضی هم نفرات برتر کنکور و المپیادها هستند.

وی با اشاره به اینکه قطعا شکل گزینش و شناسایی افراد در بنیاد ملی نخبگان خالی از ایراد نیست افزود: برای گزینش استعدادهای برتر و نخبگان باید بر اساس کار آفرینی رتبه بندی انجام شود در حالی که در حال حاضر این گزینش بر اساس نمره بوده و این شکل گزینش اشتباه است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حتی درس‌هایی که در دانشگاه‌ها به دانشجویان می‌دهیم بر اساس کارآفرینی برنامه‌ریزی نشده‌اند تصریح کرد: در حال حاظر کسانی را تقویت می کنیم که فقط مدرک دارند، در حالی که باید طوری رفتار کنیم که دانشجویان بعد از پایان تحصیل در رشته‌‌شان قابلیت این را داشته باشند که تولید کننده باشند و نیازی از نیازهای کشور را مرتفع کرده و برای کشورشان ارزش افزوده داشته باشند. نقاط قوت در این زمینه در آموزش و پرورش بحث پژوهش‌سراها و سازمان فنی و حرفه‌ای است.

 

حمایت از کریدورهای تجاری‌سازی دانشگاه‌ها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: برای راه‌اندازی کسب و کار دانشگاهیان این معاونت حاضر است در کریدورهای تجاری‌سازی تا جایی که امکان دارد با وام‌های کم‌بهره به حمایت از طرح‌ها و ایده‌های نو بپردازد. البته اگر از دادن پول بلاعوض خودداری می‌کنیم به این دلیل است که پول بلاعوض منبع فساد برای شخص می‌شود و نمی‌گذارد شخصیت وی شکل بگیرد، باید شخص بداند پولی که می گیرد را باید به هرحال بازگرداند و در این زمینه تلاش کنند.

سورنا ستاری خطاب به دانش آموزان ادامه داد: شاید بعضی از شماها در بیست سال آینده از کشور خارج شده باشید و یا در تردید باشید که بمانید یا بروید، اما در هر حال باید به یاد داشته باشید که همه ما به این سرزمین تعلق داریم. کشور برای ما هزینه کرده است و ما نسبت به این موضوع مسئولیت داریم و باید برای آن ارزش افزوده ایجاد کنیم. باید بتوانیم هزینه‌ای که کشور و خانواده‌هایمان برای ما کرده‌اند به آن برگردانیم. ما باید برای ایران اسلامی باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای رسیدن به سند چشم‌انداز ملی در سال 1404 در رشته زیست فناوری به پتانسیل 10 برابری نیاز است، گفت: امیدواریم نفوذ زیست فناوری در کشور به خوبی رخ دهد. در حال حاظر نیز شرکت‌های بسیار قابلی در کشور فعال هستند که در حوزه بایو، داروهای نو ترکیب، کشاورزی و غیره فعالیت می‌کنند. هنر ما این است که شما دانش آموزان و آینده سازان را به این شرکت ها وصل کنیم، البته نه برای استخدام بلکه به این دلیل که کار را بیاموزید و توانمند شوید و برای خودتان کسب و کار راه بیاندازید و برای کشور کارآفرینی نیز داشته باشید. هنر این معاونت و مسئولان کشور این است که انگیزه‌های دانش آموزان را حفظ کرده و در راه پرورش آن گام بردارند.

ستاری گفت: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری آمادگی کامل دارد تا در حوزه زیست فناوری از دانش آموزان و فعالان این حوزه حمایت کند. امیدواریم این جشنواره پل امیدی باشد میان دانش آموزان و صنایع فعال در این حوزه و ایده‌هایی که برای آینده‌ می‌توانید داشته باشید. شما آینده را دارید و این سرمایه‌ای است که هیچ یک از ما نداریم. ما شکل نمی‌گیریم و تغییر جهت نمی دهیم، ولی این شما هستید که فرصت دارید آینده خودتان را انتخاب کنید و شکل دهید.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان گفت: در حوزه زیست فناوری این معاونت آمادگی دارد تمامی امکاناتی که در معاونت و سازمان‌های وابسته به معاونت وجود دارد، حتی امکانات شرکت‌های خصوصی را برای دانش‌آموزان به کار بگیرد. شما نیز باید بدانید هرگز قرار نیست در آینده کارمند دولت باشید. شما باید کارآفرین باشید و برای جامعه‌تان تاثیر گذار باشید، در این صورت است که شما موفق خواهید بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 349943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دبیر IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    46 16
    بنده یک دبیر هستم دبیری با نزدیک به یک چهارم قرن تجربه وباید عنوان کنم که آقای ستاری عزیز از زمانی که ارزش نمره در آموزش وپرورش ازبین رفت ومعلمین مجبور به نمره دادن شدن ارزش معلم وبهتر بگویم فراگیری درست علم هم از میان رفت چرا فکر میکنید که نمره برای سنجیدن آموزش ارزشی ندارد که اگر اینگونه بود همه ی دنیا از آن پرهیز مینود بهتر است برای نجات آموزش وپرورش ارزش نمره را از ابتدایی به آن برگردانید
    • من خودم تنها A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      4 0
      نمره دادن هم اگر به حالت اول برگردد باز هم ارزش نمره دادن بیست یا سی سال پیش را ندارد چرا که سطح سواد دانش آموزان ما دستخوش تغییرات زیادی بوده و سهل انگاری های زیادی در دبستان و راهنمایی و دبیرستان می شود و به همین سبب دانشجوهای عزیز کشورمان در بدو ورود به دانشگاه میدانند که پایه علمیشان آنچه که باید باشد نیست...ولی با چنگ و دندان هم که شده خود را بالا میکشند:::..
    • بی نام A1 ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
      6 1
      شما اشتباه می کنید معلم عزیز. در تمام دنیا یاحداقل در کشورهای پیشرفته نمره ملاک ارزشیابی نیست. بلکه بر اساس میزان فهم و اصول کاربردی و با توضیحات تفصیلی در کارنامه به دانش اموزان نمره داده می شود. حداقل در جاهایی مثل آلمان یا فرانسه که این گونه هست. نمره ای که در اینجا می دهند، فقط برای یک مشت محفوظات به درد نخور هست و بس
    • بی نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      6 0
      اما شما به عنوان يك دبير ميتونيد قبول كنيد كه تاثير معدل رو توي كنكور اينقدر بالا ببرن ايا اينجا درسته جون حتما ميدونيد با اين شيوه عدالت اجرا نميشه چون به دلايلي ممكنه دانش اموز دچار افت بشه و اين مشكل بايد هميشه با دانش اموز مستعدي كه بدلايلي معدلش پايين شده بمونه ؟
  • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    6 0
    دانش آموزان را ول کن چون دانش آموزند. در دانشگاه ها هم دانشجو کتاب را حفظ می کند و نمره می گیرد. وقتی وارد بازار کار می شود سواد ندارد.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
      2 1
      مگه دانشجویان هم درس میخوانند.مهرماه که هیچ.ازدیماه تانیمه اسفندکه هم تعطیل است .به جای13روزفروردین هم سی روز تعطیلند درکل روی هم درسال فقط 3ماه درس میخوانند
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    31 8
    فناوری برای کشور های پیشرفته است .ما باید رو مونتاژ تمرکز کنیم
  • آریا A1 ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    39 0
    آقای معاون رییس جمهور ، کجای کار تشریف دارید؟در یک کشوری همین نزدیکیها در امتحان دکترا هنوز سواد کارشناسان ارشد را با نمره و فرمول حفظ شده می‌سنجند؟
  • بی نام A1 ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    0 0
    راست ميگه ما أين همه. حسابان و ديفرانسيل بخونيم نمره هامون بد كه بشه ميگن شما هيچي بلد نيستسد
  • آیدین DE ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    5 0
    آقای دبیر.من یک دانشجو هستم.دورانه مدرسه رو گذروندم.چه خیری برامون داشته؟؟؟ در ضمن منظور آقای معاون نمره نیست.منظوره ایشان اینه که تا کی فقط باید حفظیات بخورد مدرسه ای ها یا حتی دانشجوها بدیم؟؟؟ مدرسه حفظیات نیست.اگه حفضیات هستش داریم میبینیم کسانی که حفضیاتشون قویه اونا نمره خوب میگیرن در صورتی که فقط حفظ کردن نه اینکه یاد گرفته باشند. در ضمن همه دنیا درسو عملی یاد میدن نه تئوری. خبرآنلاین نظرمو اینبار لطفا بذار.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    3 0
    متاسفانه باز یک آدم غیر متخصص در مورد یک مسئله کاملا تخصصی نظر داد لطفا اجازه بدهید خبرگان و دانشمندان علوم آموزشی در این مورد اجماع کرده و تصمیم گیری کنند . ضمنا لازم است بدانید که آموزش و یادگیری در حیطه شناختی ، 6 مرحله دارد که به ترتیب عبارتند از : دانش ، ادراک ، کاربرد ، تجزیه و تحلیل ، ترکیب و ارزشیابی ؛ و متاسفانه نظام آموزشی ما ده ها سال است که در همان آموزش "دانش" درجامیزند و ارزشیابیها هم از همان "دانش" صورت میگیرد. برای همین است که فرزندان ما ، مردم ما ، دانشگاهیان ما ، متفکرین و متخصصین و تئوریسینهای ما همچنان همان "دانش آموز" مانده اند و همیشه باید مونتاژ کننده و منتظر نجات توسط دیگران باشیم
  • بی نام IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    3 0
    من دانش آموزم واقعا نمره م با سطح سوادم یکی نیست
  • مهندس IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    1 0
    حفظ کردن فرمول دیگه یعنی چی؟ لطفا ایشان که پزشک هستند به تخصص خودشان که اساسش حفظ کردن هست از پیش دانشگاهی تا آزمون تخصص ایراد بگیرن فرمول را تا نفهمی نمیشه ازش استفاده کرد
  • بی نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸
    3 0
    جناب معاون وزیر سری به دانشگاهها بزنید و ببینید بعضی از استادان چگونه وقت وعمر دانشجویان را تلف می کنند چیزی یاد نمی دهند همه تحقیر و توهین و دانشجویی که نه ماده مورد نظر و نه دستگاه لازم و نه راهنمای دلسوز ی ندارد را به نو آوری وادار می کنند در حالیکه خود استادها هیچ چیز بلد نیستند و حتی بودجه پژوهش را هم به دانشجو نمی دهند و خدا می داند 4 سال دانشجو را از قصد تبدیل به 8 سال می کنند تا بگویند ما خیلی واردیم و هیچکس هم به عدم حضورآنها و عدم رسیدگی به دانشجویان پاسخگو نیست
  • امید A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    8 0
    تو دانشگاه کارگاه کامپیوتر رو به ما تئوری درس میدن و عملی امتحان میگیرن