اقتصاددانان در اتاق تهران/ 20 راهبرد برای دوران پساتحریم

عصر روز گذشته محمد طبیبیان، موسی غنی نژاد و فرهاد نیلی در اتاق تهران حضور پیدا کردند و در کنار مسعود خوانساری به ارائه راهبردهای برای دوران پساتحریم پرداختند. آنچه می خوانید 20 نکته از این سخنرانی هاست.

فرهاد نيلي، اقتصاددان

1-توافق هسته‌ اي ايران با كشورهاي ١+٥ يك نقطه عطف تاريخي است و در نتيجه صبوري و پايمردي سياستمداران به نقطه عطفي رسيديم كه حاكمان بر سر مصالح كشور اتفاق نظر دارند.

2-ما در يك دوره انتقال قرار داريم و اقتصاد كشور به عنوان مهم‌ترين مولفه امنيت ملي شناخته می شود. اين دوره انتقال دوره حركت كشور از انزواي نسبي كه در چند سال اخير به ايران تحميل شد، به شرايط بين ‌المللي مطلوب و خروج از انزواست.

3-شرايط امروز كشور را مي‌توان به مسابقه دووميداني ٤ در ١٠٠ متر تشبيه كرد. در اين مسابقه ١٠٠ متر اول توسط تيم مذاكره ‌كننده طي شد و در شرايط فعلي مانند دونده مسابقه، چوب را به دست تيم اقتصادي مي‌سپارد تا باقي راه را تيم اقتصادي كشور بپيمايد.

4-بايد از دوره‌ اي كه تحريم‌ها را دور مي ‌زديم گذر كنيم و به تعهدات خود پايبند باشيم، زيرا دور زدن‌ تعهدات امروز هزينه‌ هاي به ‌مراتب سنگيني را به كشور تحميل خواهد كرد. از پنهانكاري دوري كرده و به شفافيت برسيم.

5-بايد آداب گفت‌وگو با جهان را كه چند سال كنار گذاشته بوديم تمرين كنيم. همچنين بايد به كار كردن دو طرفه با سازمان‌هاي بين‌المللي تن داد.

6-بايد انتظارات مردم را تعديل كرد. به اعتدال يعني پرهيز از شتابزدگي در عين هوشمندي براي از دست ندادن فرصت‌ها روي بياوريم. علاوه بر اين بايد دايما يادآور شد كه سرعت تخريب به مراتب بيش از سرعت بازسازي است.

موسی غنی نژاد، اقتصاددان

7-مهم‌ترين معضل اقتصادي كشور كماكان دولتي بودن آن است. بايد به اين مساله بپردازيم كه چرا نمي‌توانيم اقتصاد خود را آزاد كنيم. منظور من از آزادسازي مشخصا خصوصي‌سازي اقتصاد است.

8-در اين سال‌ ها بارها خصوصي‌سازي انجام شده اما اين خصوصي‌سازي ‌ها غيرواقعي بوده است.

9-بايد به سه سوال پاسخ داد. بايد بررسي كرد و ديد كه دولت جايگاه اقتصادي خود را كجا مي‌داند؟ بخش خصوصي جايگاه اقتصادي دولت را كجا مي ‌بيند؟ مردم چه نقش اقتصادي براي دولت قايل هستند؟

10-اگر اشتغال كم است يا هر مشكل ديگري وجود دارد، مردم سريعا نسبت به دولت موضع‌گيري مي‌كنند و اين مساله ناشي از دولتي بودن اقتصاد ايران است.

11-اگر پرسيده شود كه بايد از كجا شروع به اصلاح كرد، پاسخ اين است كه دولت به لحاظ اجرايي بايد از خود شروع كند و پارادايمي كه براي خود تعريف كرده است را تغيير دهد. البته اين مساله هزينه خواهد داشت كه بايد شهروندان آن را بپردازند.

محمد طبيبيان، اقتصاددان

12-چندي قبل كتابي را مي‌خواندم كه به تاريخچه چهار هزار ساله قيمت‌گذاري در كشورهاي جهان پرداخت. اين كتاب به بررسي قيمت‌گذاري از زمان بابليان و همورابي پرداخت و در آخر نتيجه گرفت كه با اين سابقه طولاني هيچگاه قيمت‌گذاري نتيجه نگرفته است، اما در كشور ما باز هم از اين روش استفاده مي‌شود.

13-عمق بخشيدن به نظام مالي يعني قرارداد. يعني يك نظام اين ها را ايجاد و حفظ كند. هر اقتصادي هم كه بتواند هزينه مبادله را كاهش دهد، اقتصاد موفقي خواهد بود.

14-اگر از من در مورد برنامه ششم توسعه سوال شود، مي‌ گويم رفرم نظام حقوقي و قضايي كشور در دستور كار برنامه قرار بگيرد.

15-اصل مساله لغو تحريم‌ها، لغو تحريم‌هايي است كه طي دولت نهم و دهم در رابطه با برنامه هسته‌اي اجرا شده بود. به نتيجه رسيدن توافقات امروز نيازمند پيگيري‌هاي حقوقي و لابي‌گري است.

16-بسياري از مشكلات ما اساسا ربطي به تحريم‌ ها ندارد، بلكه مربوط به قانوني به نام وطن ‌خواهي است كه بعد از حوادث ١١ سپتامبر عليه ايران تصويب شد. امريكا كشور مهاجران و شبيه بازار سهام است يعني اگر در آنجا سهام نداشته باشي قدرتي نداري به همين خاطر قدرت لابي‌گري در آنجا بسيار مهم است.

17-مهم‌ ترين مخالفان امروز توافقنامه با ايران در امريكا، يك لابي طرفدار اسراييل است كه ٣٠ ميليون دلار براي شكست توافق هزينه كرده است اما جالب‌ تر آنكه مهم ‌ترين حامي توافق در امريكا يك لابي صلح‌ طلب يهودي است و براي موفقيت توافقنامه ١٠ ميليون دلار هزينه كرده است. ولي ما هيچ حضوري در اين عرصه نداريم و با ادامه اين روند به جاي نخواهيم رسيد.

18-ما علاوه بر اينكه بايد يك درك درست بين‌المللي داشته باشيم بايد بدانيم كه بعد از توافقات در مشكلات باز شده است. شرايط داخل كشور مختصات خاصي دارد. ما درگير يك اقتصاد دولتي و حتي دو دولتي هستیم. در حالي كه با اين شيوه كشور اداره نمي‌شود.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران

19- دو سناریو برای شرایط جدید مطرح است. بر اساس سناریوی اول، در کوتاه مدت با توجه به کاهش درآمد در دوسال گذشته به دنبال رفاه نسبی و سرمایه‌گذاری خارجی برویم و ارزی که در خارج از کشور بوده و در شرایط پساتحریم آزاد خواهد شد را به کالا تبدیل کنیم. اتفاقی که در دو دولت گذشته افتاد و 700 میلیارد دلار ارز را به کشور تزریق کرد. نتیجه آن هم تورم 40 درصدی شد. آنچه در سناریو دوم مطرح می‌شود، استفاده از چنین بزنگاه تاریخی است. باید در این شرایط، ساختار را اصلاح کرده و قیمت ارز را متعادل کنیم که تولید کشور رونق یابد.

20-نیاز است ساختار شبکه بانکی اصلاح شده و بهبود فضای کسب و کار اتفاق بیفتد. تعیین قیمت حامل‌های انرژی نیز از دیگر اقداماتی است که ضرورت دارد در این دوره صورت گیرد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سامان RO ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    0 0
    و راهبرد 21: ریشه کن کردن رانت خواری و رانت خواران در اقتصاد ایران یک بار برای همیشه در این بزنگاه تاریخی است... و این راهبرد اصلی ترین و مقدم بر هر راهبرد دیگری است. یادمان نرود، رانت خوار در هر دولتی وجود دارد فقط شکل و شمایل آنها متفاوت است، حال در یک دولت کمتر و در دولت دیگر بیشتر به استثنا دولت قبل که از بالا تا پایین و همه و همه رانت خوار بودند و حامی رانت خواری