عضو بنیاد باران: ترکیب مجلس دهم شبیه به مجلس پنجم خواهد بود

عضو شورای عالی بنیاد باران ترکیب مجلس دهم را متفاوت از مجلس نهم دانسته و آن را شبیه و متمایل به ترکیب مجلس پنجم عنوان کرد.

عبدالله ناصری در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص پایگاه رای اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات مجلس آینده گفت:معتقدم به دلیل شرایط و نتیجه غیر منتظره ای که برای انتخابات ریاست جمهوری 92 پیش آمد، فضای سیاسی مربوط به انتخابات مجلس آینده زودتر از گذشته آغاز شده است.

وی با بیان اینکه جریان اصولگرایی تصمیم دارد به هیچ وجه شرایطی پیش نیاید که اتفاق غیر منتظره مشابه انتخابات ریاست جمهوری در مورد مجلس محقق شود، افزود: ازسوی دیگر، اصلاح طلبان و همراهان دولت نیز معتقدند که به طور جدی باید اتفاقی در قوه مقننه رخ دهد تا قوه مجریه و دولت تدبیر و امید بتواند برنامه های خود را پیش ببرد.
ناصری با بیان اینکه از این رو، معتقدم انتخابات آینده کاملا انتخابات ویژه ای در تاریخ انتخابات پارلمانی در کشور خواهدبود، خاطرنشان کرد: نمی شود به طور قطع، شرایط را پیش بینی کرد چراکه نقش دولت در برگزاری و ایجاد زمینه های مقدماتی برای انتخابات بسیار مهم است و اینکه نهادهای زیربط به خصوص وزارت کشور تا چه میزان می توانند هماهنگ با شعارهای رئیس جمهور عمل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه نقش دولت برای ایجاد یک فضای مطلوب تر برای انتخابات مجلس آینده بسیار مهم است، ادامه داد: جامعه رای اصلاح طلبان مشخص است و بخشی از آن به نحوه عملکرد دولت و میزان پایبندی و وفاداری رئیس جمهور و اعضای دولت به شعارهای انتخاباتی سال 92 برمی گردد.
وی تصریح کرد: می توان حدس زد که با توجه به شرایط موجود، مجلس آینده و مجلس دهم مجلسی کاملا متفاوت با مجلس نهم خواهد بود و ترکیب آن متمایل و شبیه به مجلس پنجم خواهد بود.
ناصری در پاسخ به این سئوال که آیا اعلام عارف مبنی بر به دست آوردن 200 کرسی مجلس آینده را واقع بینانه می دانید؟ خاطرنشان کرد: این نگاه را واقع بینانه می دانم ولی منوط به اینکه دولت، دستگاه اجرایی مربوط به آن و مشخصا مجموعه وزارت کشور از جمله فرمانداری ها و استانداری ها چگونه در این فرآیند عمل خواهند کرد.
مدیرعامل پیشین خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) ابراز عقید کرد: اگر روند اجرائیات نهاد مربوط به وزارت کشور و دولت وضعیت مطلوب و متفاوت با رویه دولت احمدی نژاد باشد، پیش بینی و تلقی عارف، تلقی نزدیک به صوابی است اما اگر قوه مجریه و مشخصا وزارت کشور به گونه ای عمل کند که ضامن تحقق شعارهای رئیس جمهور در انتخابات نباشد، نگاه عارف به انتخابات و کسب کرسی های لازم، نگاهی بعید و غیر واقعی خواهد بود.
عضو شورای عالی بنیاد باران با بیان اینکه فعالیت قانونی وزارت کشور و اعضای هیئت های اجرایی صلاحیت نامزدها در مرحله اول را مشخص خواهد کرد، افزود: در این زمینه به نظر می رسد که برخی از دستگاهها به ویژه وزارت اطلاعات به عنوان بخشی از دولت باید همسو با منویات رئیس جمهور باشد.
وی ادامه داد: اگر این مرحله از انتخابات از سوی شرکای اصلاح طلب و جامعه رای روحانی در انتخابات خرداد 92 قابل اعتماد باشد. می تواند پایگاه رایی که عارف بیان کرده است را محقق کند.
ناصری همچنین در خصوص پایگاه رای اصولگرایان برای انتخابات آتی نیز خاطر نشان کرد: تا این لحظه تشتت و اختلاف نظر در جبهه اصولگرایان بسیار حاد است چراکه آنها هنوز محوریتی را پیدا نکرده اند که بتواند با نظر نهایی او تصمیم بگیرند همچون جبهه اصلاحات که محوریت آقای خاتمی برای شکل گیری ائتلاف (عارف با روحانی) در آن بسیار تعیین کننده بود و همین ائتلاف نیز نتیجه انتخابات را تغییر داد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: بنا براخبار و اطلاعات، جریان جبهه پایداری و احمدی نژاد نیز بنا دارند در انتخابات شرکت فعال داشته باشند که به نظر می رسد نفس حضور احمدی نژاد تشتت و عدم انسجام اصولگرایان را بیشتر خواهد کرد و در چنین شرایطی اصولگرایان ببرنده انتخابات مجلس نخواهند بود.

از سوی دیگر ناصر قوامی نیز در گفت و گو با خبرآنلاین گقت:اصلاح طلبان به لحاظ پایگاه اجتماعی مشکلی ندارند و با حرکت کوچک آن ها ظرف یک هفته دیدیم که آقای روحانی توانست برنده انتخابات شود.

وی با بیان اینکه رای اصلاح طلبان باعث پیروزی حسن روحانی در انتخابات خرداد 92 شد، افزود: در غیر این صورت، اصولگرایان نامزدهای متنوعی داشتند و همه از آن ها حمایت می‌کردند اما آن رایی که روحانی را رئیس جمهور کرد، رایی بود که در یک حرکت چندروزه اصلاح طلبان تحقق پیدا کرد.

 

 

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 390422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ramin IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    25 9
    انشا الله