همزمان با نخستین روز از دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران کارگاه آموزشی خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی با آموزه‌های طب سنتی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر حمیدرضا ضیائی پژوهشگر طب سنتی در پانل تخصصی کارگاه آموزشی خودمراقبتی و اصلاح سبک زندگی با آموزه‌های طب سنتی که در نخستین روز دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی برگزار شد، بیان کرد: مراقبت‌های بهداشتی و اصول پیشگیری از بیماری‌ها در تمام جنبه‌های زندگی پایه و اساس سبک زندگی در ادوار گذشته این مرز و بوم بوده است. 

ضیائی با بیان اینکه به طور قطع یکی از اموری که زمینه ساز سلامتی و سعادت و کمال انسان در دنیا و آخرت است داشتن محیطی سالم و امن است، گفت: استفاده بهینه از زمین پاک، آب و هوا، درختان و گیاهان، میوه ها و خوراکی‌های طیب و حلال می توان به طور ذاتی از اکثریت بیماری‌ها پیشگیری کرد و با تعمق قابل توجهی در شفا بخشی اکثر بیماری‌ها نقش اساسی عوامل فوق را مشاهده کرد.

وی ادامه داد: گیاهان سهم بزرگ و بسیار مهمی در زندگی بشر دارند، تلطیف هوا، تعادل هوای محیط، حفاظت از خاک و تامین اکثریت مواد خوراکی انسان فقط بخشی از فوائد آنها است. تلطیف روح و روان آدمی یکی دیگر از اثرات آنها است.

محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: سازمان بهداشت جهانی در یکی دو دهه اخیر توجه ویژه ای به ترویج طب سنتی داشته است و علت آن توجه به خصوصیات ذاتی طب سنتی، ویژگی کل‌نگر بودن و قابل اجرا بودن آن است.

ضیائی با بیان اینکه در قرآن و روایات نیز به طیب و حلال بودن، به اندازه، زمان و چگونگی مصرف توصیه شده است، عنوان کرد: پیام‌های متعددی از اصول و مبنای طب سنتی برای آحاد مردم از حکیمان این مرز و بوم در گذشته دور و نزدیک به یادگار مانده که سبک زندگی صحیح را به ما می‌آموزد.

وی بیان کرد: پیام‌های ده گانه اصول و مبانی طب سنتی به خوردن با اشتهای واقعی، دست کشیدن از غذا قبل از سیر شدن، خوب جویدن، مصرف یک نوع غذا، خوابیدن در ابتدای شب، سحر خیزی، تحرک مناسب، سلامت معنوی، کاهش استرس و مصرف نان سبوس دار اشاره دارد.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران از 7 تا 10 مهرماه در مصلی امام خمینی (ره) تهران و از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی بر پا می‌شود. این نمایشگاه از ساعت 9 تا 19 روزهای یادشده میزبان علاقمندان است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 378339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =