از آغاز فصل سوم کاوش در محوطه باستان شناسی تپه چلو در حوزه رود کالشور شهرستان جاجرم خراسان شمالی تدفین های عصر مفرغ در هفت ترانشه ی محدوده گورستان این تپه کشف شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی اکبر وحدتی سرپرست ایرانی گروه باستان شناسی امروز با اعلام این خبر به سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری "RICHT.IR " خاطر نشان ساخت که تیم مشترک ایران و ایتالیا از نیمه مهر ماه فصل کاوش در این منطقه را آغاز کردند.او هدف اصلی در این فصل را علاوه بر شناسایی محدوده های استقراری و گورستانی با استفاده از روش مغناطیس سنجی، انجام کاوش در یافت های تدفینی و استقراری اعلام کرد. وحدتی بررسی سنت های فرهنگی عصر مفرغ در شمال شرق ایران و میزان روابط فرهنگی ایران و آسیای میانه در اواخر هزاره سوم و اوایل هزاره دوم پیش از میلاد را از اهداف دیگر این پژوهش میدانی اعلام کرد.

این باستان شناس گفت: از مهمترین دستاورد های کاوش در این فصل کشف مجموعه ای از اشیای معروف به فرهنگ بلخی_ مروی در گورها است که حاکی از وجود روابط فرهنگی نزدیک با منطقه کوهپایه شمالی کپه داغ در ترکمنستان و مناطق شمالی افغانستان است.

او افزود: پیش از این نشانه های روابط بین ایران و آسیای مرکزی در عصر مفرغ به تعدادی از اشیای تجملاتی محدود می شد که در بخش هایی از نیمه شرقی فلات ایران مانند تپه حصار و ترنگ تپه به دست آمده بود گمان می رفت در اثر مبادلات تجاری به فلات ایران نفوذ پیدا کرده باشند.

وحدتی تاکید کرد: کاوش های جدید در چلو حاکی از رواج سنت های فرهنگی مشترک از جمله آداب تدفین، سنت های سفالگری و فلزگری، شمایل نگاری و.... در آسیای مرکزی و خراسان است.

او افزود این شباهت ها نشان می دهد حوزه نفوذ فرهنگ معروف به " باختری_ مروی" فراتر از آسیای میانه و شامل بخش های عظیمی از شمال شرق فلات ایران بوده و در واقع تمام منطقه ایی که در دوران متاخر به خراسان بزرگ معروف شد را در بر می گرفته است.

وی با اشاره به اینکه رافایل بیشونه سرپرستی هیات ایتالیایی را بر عهده دارد گفت: تیم مشترک براساس یک رهیافت میان رشته ای و بر مبنای بررسی بازمانده های گیاهی و جانوری اطلاعات ارزشمندی رادر باب الگو های معیشتی و میزان استفاده ساکنان باستانی تپه چلو از گیاهان و جانوران محیط پیرامونشان گرد آورده که به ما امکان می دهد به طور مقدماتی به پرسش های گوناگونی درباره مدیریت آبهای سظحی و بهره وری از منابع گیاهی و جانوری عصر مفرغ در منطقه سنخواست در حاشیه کویر در شمال شرق کشور پاسخ گوییم.

این باستان شناس در پایان با اشاره به اینکه این اثر در سال 1386 ثبت شده است، خاطر نشان ساخت که بر اساس تعیین حریم انجام شده، تپه چلو حدود 40 هکتار وسعت دارد و از نیمه هزاره چهارم تا نیمه هزاره دوم پیش از میلاد مسکونی بوده است.

این تیم مشترک بر اساس تفاهم نامه پژوهشی_ آموزشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با موسسه مطالعات تمدن های اژه و خاورمیانه وابسته به شورای تحقیقات ملی ایتالیا از سال 1390 کار خود را در تپه چلو در نزدیکی شهر سنخواست از توابع شهرستان جاجرم آغاز کرده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عارف امینی A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۳
    5 1
    عشق من سنخواست من به شهرم افتخار می کنم به امید جهانی شدن این شهر