فارس نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار نخست‌وزیر عراق گفت: الان هم آمادگی داریم در هر سطحی که شما می‌خواهید با عراق همکاری کنیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، امنیت کامل، حفظ تمامیت ارضی و آسایش مردم عراق را آرزوی شیرین نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: بعد از سقوط حزب بعث بارها تأکید کردیم که اگر ملت و دولت دو کشور همکاری‌های مداوم داشته باشند، تأثیرات فراوانی در منطقه خواهد داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ملاحظات ایران اسلامی در زمان جنگ، گفت: پس از فتح خرمشهر امام راحل به ما می‌گفتند مردم عراق را برادران خود بدانید و اجازه ورود به شهرهای عراق را ندادند و پس از شنیدن منطق نظامیان، گفتند: به مناطقی وارد شوید که مردم نباشند و برای مقابله به مثل هم ۴۸ ساعت قبل اعلام کنید تا مردم فرصت داشته باشند که شهر را ترک کنند و خود را نجات دهند.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر حفظ همان روحیه در مردم و مسؤولین نظام اسلامی، گفت: الان هم آمادگی داریم در هر سطحی که شما می‌خواهید، همکاری کنیم.

وی با اشاره به اوضاع داخلی عراق در شرایط فعلی، خطاب به نخست وزیر عراق گفت: سعی کنید شیعه، سنی، اکراد، ترکمانان و دیگر اقوام عراقی را به صورت امت واحده حفظ کنید، چون دشمنان اصلی همیشه از رخنه‌ها و شکاف‌ها، سوء استفاده‌های سیاسی می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اهمیت وحدت گفت: براساس تجربه‌های اجرایی، می‌دانم که رسیدن به اجماع سخت است، اما سخت‌تر از آن، این است که کشور دچار اختلافات داخلی شود.

هاشمی رفسنجانی همکاری با کشورهای اسلامی را ضرورت عقلی وسیاسی در شرایط فعلی منطقه و جهان اسلام خواند و گفت: نباید امکانات کشورهای مسلمان در تفرقه‌های بی‌اساس هدر روند.

وی با اشاره به نگاه شرق، غرب و ارتجاع به ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وجود نهادها و سازمان‌هایی که بر جا مانده از رژیم پهلوی بود، گفت: حضور مردم شورش‌های کور و تجزیه طلبی‌های قومی و مذهبی را خنثی کرد و برای تسلط بر امور، نهادهای موازی انقلابی تشکیل دادیم که تشکیل سپاه و بسیج در کنار ارتش، بهترین مدافع کشور در مقابل ارتش بعث بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقدام آیت‌الله سیستانی در دعوت از مردم برای دفاع از کشور را بسیار هوشمندانه خواند و گفت: می‌توانید از تجربه‌های ایران استفاده کنید که رابطه آنها با مرجعیت، قلبی و برخاسته از اعتقادات دینی است.

هاشمی رفسنجانی، کارهای عمرانی را نیاز فوری و ضروری دولت و ملت عراق دانست و گفت: در این زمینه تجربه‌های خوبی داریم که عقب‌ماندگی‌های تاریخی و عقب‌افتادگی‌هایی جنگ 8 ساله را با تکیه بر وحدت مردم جبران کردیم و زیربناها را ساختیم.

وی امکانات بالقوه عراق برای آبادانی را مناسب توصیف کرد و گفت: با کنترل گروه‌های افراطی و تفرقه‌انگیز، با کمک مردم و با همکاری کشورهای اسلامی می‌توانید سرمایه‌های فراوان عراق را در خدمت آبادانی کشور بگیرید.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به سوابق همکاری ایران و عراق در طول تاریخ، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران،برای حمایت از مردم آن کشور، در جهت گسترش همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گفت و افزود: حتی جنگ 8 ساله ارتش بعث علیه ایران هم نتوانست ریشه‌های علائق مردم دو کشور را بخشکاند و دیدیم که پس از سقوط صدامیان، آن علائق چگونه جوانه زد و از ویرانه‌های جنگ سر بر آورد.

آقای حیدر العبادی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع فعلی عراق، گفت: همیشه به ایران به عنوان همسایه‌ای قابل اتکا اعتقاد داشتیم و داریم و امیدواریم شاهد گسترش روابط باشیم.

نخست وزیر عراق در پاسخ به سؤال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که «حال آیت‌الله سیستانی چگونه است؟»، گفت: الحمدلله خوب هستند. قبل از سفرم در نجف به دیدار ایشان رفتم. الحمدلله در سلامتی کامل ما را مخصوصاً در جهت تکمیل کابینه و جبران خلاء چند وزیر راهنمایی کردند.

وی با اشاره به تلاش دشمنان در جهت تفرقه‌افکنی شیعه و سنی، گفت: تروریسم به اسم فرقه‌گرایی به کشتار روی آورده است.

آقای العبادی داعش را مدعیان دروغین دفاع از اسلام خواند و گفت: در عراق شاهدیم که این گروهک تروریستی شهرهای اهل سنت را ویرانه می‌کنند و آوارگان سنّی بیشتر از شیعیان هستند.

نخست وزیر عراق افزود: شیعه و سنی در عراق را که به ادعاهای آنها اعتقادی ندارند، تکفیر می‌کنند.

وی در خصوص روابط ایران و عراق گفت: روابط صمیمی دو کشور پنهان نیست و به آقای اوباما گفتم که وقتی داعش تمامیت ارضی ما را تهدید کرد، ایران برادرانه در کنار ما بود، در حالی که آمریکا برای حمایت از مردم عراق تردید داشت.

آقای العبادی داعش را ترکیبی از تندروهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی و وجه مشترک آنها را جنایت علیه بشریت خواند و گفت: شاید همین باعث ایجاد ائتلاف جهانی علیه این گروهک افراطی شده است که یک شبکه بین‌المللی ریشه‌دار هستند.

وی تقویت نظامی را راهکار مناسبی برای نابودی داعش دانست و گفت: جنگ با داعش یک جبهه روانی دارد که می‌خواهیم جامعه بین‌المللی در کنار مردم و نیروهای عراقی باشند.

نخست وزیر عراق با اشاره به گستردگی جنگ در پنج استان کشور، گفت: الحمدلله در دیگر مناطق عراق، مردم امنیت روانی مناسبی دارند و ما هم به عنوان دولت، در جهت گسترش رفاه تلاش می‌کنیم.

آقای العبادی خواستار گسترش روابط ایران و عراق در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شد و گفت: اگر چه رژیم بعث می‌خواست سوابق همکاری دو ملت را با جنگ 8 ساله نابود کند، اما دیدیم که چگونه مردم دو کشور علاقه‌مند به رفت‌وآمدها هستند و در واقع روابط دو کشور عمق مناسبی در تاریخ و فرهنگ مشترک دارد.

نخست وزیر عراق در پایان این دیدار با یادآوری تأثیرات مثبت سفر گذشته آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عراق، مجدداً از ایشان برای سفر به بغداد و زیارت عتبات عالیات دعوت کرد.

 

17503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
    11 4
    آیت اله رفسنجانی
  • بی نام A1 ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
    0 3
    شهرهاى خودمون ازعراق بدترن.چرا اين نياز رو درموردخودمون احساس نمىكنيد؟؟؟؟