ایسنا نوشت:

ساکنان آمریکای شمالی امروز (پنج‌شنبه) شاهد یک خورشیدگرفتگی جزئی خواهند بود که آخرین نمونه در سال جاری میلادی خواهد بود.

خورشیدگرفتگی زمانی رخ می‌دهد که ماه از مقابل خورشید عبور کرده و تنها نیمی از نور درخشان آن را تیره می‌کند. انتظار می‌رود این کسوف جزئی در بعدازظهر امروز رخ بدهد.

این خورشیدگرفتگی از نزدیکی شبه‌جزیره کامچاتکا در شرق سیبری در ساعت 19:38 به وقت گرینویچ آغاز می‌شود. این کسوف جزئی سپس با حرکت به سمت شرق در بیشتر نقاط آمریکای شمالی قابل مشاهده خواهد بود. اوج خورشیدگرفتگی در ساعت 21:45 به وقت گرینویچ بر فراز منطقه نوناووت در نزدیکی جزیره پرنس ولز رخ خواهد داد. این پدیده در نهایت در ساعت 23:52 به وقت گرینویچ به پایان خواهد رسید.

نیویورک و سایر بخشهای شمال شرق آمریکا احتمالا این پدیده را از دست می‌دهند زیرا زمانی که ماه در جای خود قرار می‌گیرد، خورشید در سمت آنها غروب کرده است؛ البته ممکن است بخش بسیار کوچکی از این خورشیدگرفتگی برای آنها قابل مشاهده باشد.

این درحالی است که ساکنان لس‌آنجلس باید بتوانند 45 درصد از قطرپوشیده شده خورشید را در ساعت 3:38 به وقت محلی (22:38 به وقت گرینویچ) شاهد باشند.

در سیاتل حدود دو سوم خورشید باید در ساعت 22:00 به وقت گرینویچ پوشیده شده باشد و کسوف در شهرهای دنور و شیکاگو تقریبا نیمی از خورشید را فراخواهد گرفت.

خورشیدگرفتگی کلی چشمگیر بعدی در تاریخ 20 مارس 2015 (29 اسفند) اتفاق خواهد افتاد. در آن زمان، ماه بطور کامل خورشید را خواهد پوشاند و در اروپا، شمال و شرق آسیا، شمال و غرب آفریقا، شمل غربی آمریکا، آتلانتیک و قطب شمال قابل مشاهده خواهد بود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 381909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =