اقتصادنیوز نوشت:برگزاری انتخابات مجلس و ترکیب نمایندگانی که بر سر کار خواهند آمد، چه تاثیری بر فضای اقتصادی کشور خواهد گذاشت؟ آیا فضای اقتصاد از انتخابات مجلس تاثیر می‌پذیرد؟

برگزاری انتخابات مجلس و ترکیب نمایندگانی که بر سر کار خواهند آمد، چه تاثیری بر فضای اقتصادی کشور خواهد گذاشت؟ آیا فضای اقتصاد از انتخابات مجلس تاثیر می‌پذیرد؟ کارشناسان اقتصادی در این مورد چه می‌گویند؟ 

وحید محمودی، اقتصاددان می‌گوید: انتخابات مجلس و ترکیب آن بر اقتصاد داخلی و بین‌المللی تاثیر می‌گذارد. وی ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در اقتصاد ایران به دو نکته توجه دارند، یکی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و دیگری رئیس جمهور بعدی ایران که برای بررسی اینکه آیا دولت روحانی بر سر کار خواهد ماند یا دولتی تندور بر سر کار می‌آید چشم به نتیجه انتخابات مجلس و آرایش سیاسی آن دوخته‌اند. 

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران، اصولا بین سیاست و اقتصاد ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و این ارتباط در فضایی مانند ایران که اقتصاد سیاسی آن پررنگ است، بیشتر دیده می‌شود. در دوره پساتحریم و پسابرجام برقراری ارتباط دو سویه با دیگر کشورهای دنیا فرصتی را برای ایران به وجود آورده و باید دید چگونه می‌توان به طور متقابل از ظرفیت‌های کشورهای دیگر استفاده کرد. 

وی همچنین عنوان می‌کند: از طرفی ما اکنون در دوره بازسازی دوم اقتصادی قرار داریم. دوره بازسازی اول، دوره پس از جنگ بود و دوره بازسازی دوم، بازسازی اقتصاد پس از دوره هشت ساله قبلی و پساتحریم است. 

محمودی تاکید می‌کند: زمانی که با سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بین‌المللی صحبت می‌کنیم می‌بینیم آنها برای ورود به بازار ایران دو نکته را مد نظر دارند؛ اول نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست و دیرگی ریاست جمهوری بعدی ایران است. اگر در امریکا محافظه‌کاران بر سر کار بیایند واکنش فعالان اقتصادی بین‌المللی برای حضور در بازار ایران یک چیز است و اگر دموکرات‌ها قدرت را در دست بگیرند واکنش به گونه دیگری است. 

اما رئیس جمهور بعدی ایران هم در شرایط اقتصاد بین‌المللی بسیار موثر است. این استاد دانشگاه می‌گوید: اگر روحانی همچنان رئیس جمهور باقی بماند سرمایه‌گذاران می‌توانند دورنمایی از شرایط اقتصادی و سیاسی ایران در پنج تا شش سال آینده داشته باشند و با خیال راحت‌تری وارد فضای اقتصادی ایران می‌شوند، چون می‌توانند فضا و شرایط را پیش‌بینی کنند و با توجه به قول و قرارهای فعلی آینده اقتصادی را پیش‌بینی می‌کنند. 

محمودی همچنین می‌گوید: سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای پیش‌بینی رئیس جمهور آتی ایران، نیم نگاهی به انتخابات مجلس و آرایش سیاسی آن دارند. اگر احساس شود که تندورها بر مجلس ایران حاکم شده‌اند، این برداشت را خواهند داشت که کار روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم سخت خواهد بود و احتمالا قوه مجریه هم به دست هم‌حزبی‌های مجلس سپرده خواهد شد، چون گرایش کلی به این سمت است. اما اگر مجلسی میانه‌رو و مرکب از نیروهای اصولگرا و اصلاح‌طلب به مجلس راه پیدا کنند نشان دهنده آن است که مجلس معتدل بعدی با دولت روحانی راه خواهد آمد. این پیام آرامش و ثبات در اقتصاد ایران برای جامعه بین‌الملل است. 

اما به گفته وحید محمودی نتیجه انتخابات مجلس بر اقتصاد داخل هم تاثیر می‌گذارد. چون از نگاه او، بخش خصوصی برای حضور در اقتصاد داخل نیازمند ثبات و آرامش است و بخش عمده این ثبات از فضای انتخابات و سیاست نشات می‌گیرد؛ به خصوص اکنون که قرار است برنامه ششم توسعه توسط مجلس بعدی بررسی و تایید شود و فضای اقتصادی پنج ساله آینده را رقم بزند. 

او در نهایت می‌گوید: همین موارد به خوبی اهمیت مجلس دهم و نتیجه انتخابات بر اقتصاد را مشخص می‌کند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =