ایرنا نوشت: سباستین کورتز وزیر خارجه اتریش بعدازتهدید مقامات ترکیه درخصوص لغو توافق با اتحادیه اروپا بر سر پذیرش پناهجویان ضمن هشدار به این اقدام, اعلام کرد که اتریش تصمیم مستقل و خطرناکی را در صورت لغو این توافق خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا, وزیر خارجه اتریش امروز در مصاحبه با برنامه تلویزیونی صبح او وان مورگن ژرنال تاکید کرد: تا هر زمانی که ترکیه بخواهد , اتحادیه اورپا با این کشور همکاری خواهد کرد اما در صورت کوتاهی مقامات ترکیه , ما هم نقشه های دیگر خود را اجرا خواهیم کرد . ما همواره اعلام کردیم که در حفاظت از مرزهای خارجی اتحادیه اروپا , کوتاهی نخواهیم کرد و این مورد را به هیچ عنوان قابل مذاکره نمی دانیم.
اگر ترکیه بخواهد تصمیم به ترک همکاری با اروپا کند, شانس خود را در بسیاری از زمینه ها از دست خواهد داد و ما تصمیمات لازم را برای هر برخوردی خواهیم گرفت.
پیشتر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه (سوم خرداد) تهدید به لغو توافقنامه با اتحادیه اروپا کرد. او گفته است که بدون پیشرفت در مذاکرات بر سر لغو روادید برای شهروندان ترک ، توافق سال 2013 از اول ماه ژوئن اجرا نخواهد شد.

یگیت بولوت یکی از مشاورین با نفوذ اردوغان مدت کوتاهی پس از آن به رادیو تلویزیون دولتی ترکیه 'تی آر تی خبر' واکنش نشان داده و گفته است، در صورتی که اتحادیه اروپا تعهداتش را در قبال لغو لزوم روادید عملی نسازد، 'می تواند باعث لغو همه توافقنامه ها بین ترکیه و اتحادیه اروپا گردد. نه توافقنامه پس گرفتن پناهجویان و نه دیگر توافقنامه ها برقرار نخواهند ماند.'
تهدیدات شدید ترکیه در ارتباط با توافقنامه مهاجران واکنش های شدیدی از جانب اتحادیه اروپا در پی داشت. دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا روشن ساخته است که این اتحادیه در مناقشه لغو لزوم صدور روادید برای شهروندان ترکیه، تحت فشار قرار نگرفته و نمی ترسد.
وی در اجلاس گروه هفت گفت که 'کوتاه آمدن ما هم حد و مرز روشنی دارد.' او در ادامه گفته است که 'برای من واضح است که ما نمی توانیم معیارهایمان را بر دیگر کشورها از جمله ترکیه تحمیل کنیم. اما دیگران هم نمی توانند معیارهایشان را بر ما تحمیل کنند.'

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 540826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =