معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در یک نشست خبری با شرح اقدامات صورت گرفته در دو سطح ملی و بین المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار، گفت: براساس اقدامات صورت گرفته، کشورهای حاضر در اجلاس وزرای محیط زیست جهان در نایروبی کنیا خواستار میزبانی ایران برای دو نشست منطقه ای و بین المللی در این خصوص شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست؛ معصومه ابتکار در این نشست خبری که روز یکشنبه 9 خرداد در آستانه هفته محیط زیست برگزار شد، یادآوری کرد: برگزاری چنین اجلاس هایی می تواند فرصتی برای برخورداری از تجربیات و دانش علمی و فنی سایر کشورها و جذب حمایت و همکاری آن ها در این زمینه باشد.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به نشست فنی _ تخصصی که در خصوص راه های مقابله با گرد و غبار در حاشیه اجلاس وزرای محیط زیست جهان در نایروبی برگزار شده بود، ابراز امیدواری کرد: به دنبال سلسله اقدامات صورت گرفته همچنین با تحولات مثبت پیش رو در منطقه و رهاسازی بخش‌هایی از عراق از دست نیروهای تروریستی داعش، شاهد اجرایی شدن طرح‌های مقابله با گرد و غبار در سطح منطقه ای باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: بخش عمده ای از گرد و غبار در ایران از منشاء عراق سرچشمه می گیرد.البته عربستان و افغانستان و صحرای قره قوم نیز از دیگر منشاء های خارجی گرد و غبار در کشور هستند.

وی افزود: سال گذشته در راستای رفع این مشکل پیشنهادی مبنی بر ایجاد صندوق منطقه ای مقابله با پدیده گرد و غبار مطرح کردیم که متاسفانه مورد حمایت و همکاری کشورهای منطقه قرار نگرفت و بنابراین موضوع را در سطح بین المللی پیگیری کردیم.

ابتکار با ابراز تاسف از برخورد سیاسی کشورهای منطقه در این خصوص، گفت: سال گذشته برای مقابله با گرد و غبار قطعنامه ای به مجمع عمومی سازمان ملل متحد بردیم و قرار شد دبیرکل سازمان ملل متحد بان‌کی‌مون گزارشی در این راستا تهیه کند که در حال نهایی شدن است. علاوه بر این، در اجلاس منطقه ای آسیا و اقیانوسیه حضور پررنگی داشتیم.

وی گفت: قطع نامه پیشنهادی ایران با همکاری پاکستان و عراق دو شب گذشته در نایروبی در یو نه آ ۲ با رأی قاطع و با اجماع کشورها تصویب شد و بر همکاری اجرایی کشورها تاکید کردند.

گلایه از 30 ماه عدم پوشش خبرهای مهم محیط زیست توسط معاونت خبر صدا و سیما

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن گلایه از معاونت خبر صدا و سیما به دلیل پوشش ندادن برنامه های مهم محیط زیست گفت: در کره جنوبی برنامه های متعددی از جمله امضای تفاهم نامه با کشور کره داشتیم که ابعاد مهمی از همکاری های فنی را خواهد داشت و از جمله دوره آموزشی فنی برای کارشناسان محیط زیست در خود دارد.

وی در عین حال از همکاری معاونت صدا و معاونت سیما و کارگروه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و رسانه ملی به مدیریت آقای جعفری جلوه مدیر شبکه دو سیما در پرداختن به موضوع محیط زیست قدردانی کرد و با انتقاد به حذف خبرهای سازمان حفاظت محیط زیست در بخش های خبری صدا و سیما تصریح کرد: علی رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مسئله محیط زیست حضور فعال ما در جمع ۱۳۲ وزیر محیط زیست کشورها در کنار رئیس جمهور کنیا و همینطور شخص آخیم اشتاینر از دید رسانه ملی اتفاق مهمی نبود. فکر نمی کنم یک رسانه به لحاظ تکلیف قانونی حق داشته باشد فعالیت های یک دستگاه به عنوان نماینده مردم ایران را حذف کند.

ابتکار همچنین با اشاره به عدم حضور گروه های خبری صدا و سیما در نشست خبری امروز خود علیرغم دعوت روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، ابراز امیدواری کرد با تغییر در مدیریت صدا و سیما، پوشش خبری منطقی از محیط زیست اتفاق بیفتد و گفت: وقتی من با عالی ترین مقام کشور یعنی خانم پارک رئیس جمهور کره دیدار می کنم، چرا باید این موضوع از خبرها حذف شود.

وی تاکید کرد: معاونت خبر رسانه ملی حق ندارد بخش‌هایی از فعالیت یک دستگاه را حذف کند چرا که اقداماتی که در محیط زیست انجام می‌شود کارهای متعلق به من نیست بلکه متعلق به کشور است و مردم حق دارند در جریان این اقدامات قرار گیرند امیدواریم با تغییر در مدیریت صدا و سیما، پوشش خبری منطقی از اقدامات انجام شده صورت گیرد ما انتظار تمجید نداریم اما این سؤال است که آیا ملاقات بنده با رئیس جمهور کره ارزش خبری نداشت؟ و چرا باید از اخبار رسانه ملی حذف شود. بعد از 30 ماه استمرار این جریان این سؤالی است که باید پاسخ داده شود.

رویکرد حاکم بر مجلس دهم، محیط زیستی باشد

ابتکار در پاسخ به سوالی درباره انتظارات محیط زیست از مجلس دهم گفت: اگرچه در مجلس نهم اتفاقات خوبی هم رخ داد و حمایت آقای لاریجانی هم ارزشمند بود اما کارهای تعجب برانگیزی مثل درخواست انحلال سازمان محیط زیست با هدف احداث جاده در جنگل ابر یا مقابله عجیب با سازمان حفاظت محیط زیست برای حذف پتروشیمی و چندین موضوع تحقیق و تفحص که می گفت اصلا چرا به سراغ این موضوع رفته اید مطرح شد.

وی در خصوص جوسازی های صورت گرفته در مورد بنزین پتروشیمی نیز گفت:تا مدت ها انکار می کردند و می گفتند اصلا بنزین پتروشیمی نبوده است و این همه وقت ما را تلف کردند و قانون ارزیابی را رد کردند اگر در یک مجمع بین المللی از من می پرسیدند مجلس شما به چه دلیلی قانون ارزیابی زیست محیطی را رد کرد و چنین تصمیمی اصلا چه دلیلی می تواند داشته باشد، جوابی جز شرمندگی نداشتیم که بدهیم. در مجلس دهم انتظار داریم رویکرد کلی محیط زیستی در مجلس حاکم باشد و مجلس در حمایت از برنامه های دولت یازدهم برای حفظ محیط زیست عمل کند.

مخالف بهره برداری تجاری از جنگل‌ها هستیم

ابتکار همچنین در پاسخ به سوالی درباره شهادت یک جنگلبان در روز جمعه گفت: به نوبه خودم شهادت این جنگلبان عزیز را به همه دوستداران طبیعت تسلیت می گویم، در دوره قبل و این دوره تلاش برای حفاظت از عرصه های جنگلی به عنوان یک زیستگاه حساس رویکرد ما بوده است. جنگل های هیرکانی، بلوط و حرا هر سه از زیستگاه های ارزشمند ایران است بر اساس قانون غیر از درختان بیمار و شکسته هیچ برداشتی نباید از جنگل ها انجام شود البته تلاش شد بند ۶ این قانون حذف شود اما دولت به ادامه آن رای داد تا توقف بهره برداری ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه رهبری تاکید کرده اند که جنگل خواری باید حذف شود، ادامه داد: شخص رئیس جمهور و رئیس مجلس نیز بر این موضوع تاکید داشتند اما مشخص نیست علت مخالفتی که با واردات چوب انجام می شود، چیست؟ ما به عنوان متولی محیط زیست مخالف بهره برداری از جنگل های هیرکانی و بلوط کشور هستیم و معتقدیم این جنگل ها در آستانه شرایط ناپایدار زیست بومی هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: اقدامات خوبی در زمینه کاشت نهال انجام می شود اما این اقدامات درختکاری است و برای ما جنگل نمی شود. جنگل طبیعی با عمر میلیونی با شبکه در هم تنیده گونه های گیاهی و جانوری را نمی توان کاشت و بهترین گونه ها را تحت عنوان تک گزینی از بین بردند.

مجوز ارزیابی زیست محیطی برای تمامی طرح های انتقال آب

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوالی درباره سد سازی و انتقال آب بر اهمیت موضوع آب تاکید کرد و گفت: مسئولیت اصلی مدیریت منابع آب با وزارت نیرو است بر اساس قانون فعلی که امیدواریم قانون دائمی شود و در برنامه پنجم هم آمده است تمام طرح های انتقال آب بین حوزه ای و داخل حوزه ای باید ارزیابی محیط زیستی داشته باشد. در سطح ملی این چنین است و در تمام دنیا اگر بانکی بخواهد تسهیلاتی برای این طرح ها بدهد می گوید باید ارزیابی محیط زیستی با تایید مرجع معتبر ارائه کنید.

ابتکار با بیان اینکه تبعات انتقال آب محیط زیستی است گفت: تالاب ها و آب های زیر زمینی و ... از این طرح ها لطمه می بینند. حق آبه رودخانه و تالاب ها و آب های زیر زمینی و طبیعت باید در هر فعالیتی دیده شود اینکه همه کاری بکنیم و بعد بگوییم آب نیست غیرعلمی است.

وی گفت: انتقال آب بین حوزه ای به اعتقاد ما خاصیت ندارد مگر اینکه مجبور باشیم آن هم برای آب شرب و وقتی که همه راه های دیگر را رفته باشیم. آیا طرح های جمع آوری و تصفیه فاضلاب را انجام داده اید؟ اصلاح الگوی مصرف و تغییر الگوی کشت را انجام داده اید یا کماکان هندوانه می کارید و بعد می گویید آب نیست؟ همچنان می بینیم که محصولات بسیار آب بر کاشته می شود و کامیون هایی که پر از گوجه فرنگی در جاده ها حرکت می کنند در واقع آب جازموریان را حمل می کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اول اصلاح الگوی کشت، تصفیه فاضلاب، بازچرخانی آب و مدیریت صحیح منابع و به طور کلی همه مسیرها را باید برویم و اگر باز آب نبود و راهی به جا نمانده بود انتقال آب بین حوزه ای و شیرین کردن منابع آب شور هم می تواند جزو گزینه های ما باشد. در دل اروپا هم با رعایت ضوابط، آب شیرین کن ها کار می کنند و ضوابط آن هم ارزیابی زیست محیطی است.

توقف اجرای پروژه تونل سبزکوه

معاون رئیس جمهور در خصوص پروژه انتقال آب تونل سبزکوه نیز با بیان اینکه فعالیت این پروژه به دلیل عدم اخذ مجوز محیط زیست، غیرقانونی است، گفت: عواقب و خسارات ناشی از اجرای این پروژه بر عهده پیمان کار آن است و موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

لایروبی راه نجات خلیج گرگان

ابتکار در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر برنامه پیش بینی شده برای تغییر وضعیت نامناسب خلیج گرگان، گفت: برای بخش های خشک شده خلیج، برنامه های به منظور لایروبی در نظر گرفته شده که قرار است به صورت مشترک از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بنادر و کشتیرانی، شیلات و وزارت جهاد کشاورزی مورد اقدام قرار گیرد.

ابتکار ضمن انتقاد از عدم توجه و غفلت از محیط زیستدر دولت گذشته، اظهار کرد: متاسفانه محیط زیست کشور با عقب گرد زیادی مواجه شده و حتی جشنواره بین المللی فیلم سبز پس از توقف 10 ساله، مجددا احیاء شد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تعداد 1200 فیلم رسیده به جشنواره که 400 مورد آنرا فیلم های بین المللی از 41 کشور جهان شامل می شدند، گفت: برگزاری 100 کارگاه آموزشی در حاشیه برگزاری این جشنواره و پخش آثار در 50 شهر کشور دستاورد بسیار خوبی در حوزه فرهنگ سازی و آموزش و آگاه سازی عمومی جامعه است.

امضاء ۱۲ تفاهم نامه بین المللی در حوزه محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به اقدامات صورت گرفته برای تقویت صندوق ملی محیط زیست داشت و گفت: صندوق ملی محیط زیست از دیگر مواردی بود که مورد بی توجهی قرار گرفته بود و به رغم دریافت مجوز ایجاد آن در دولت آقای خاتمی، در دولت یازدهم شکل گرفت.

وی اشاره ای هم به اقدامات صورت گرفته برای جذب اعتبار توسط صندوق ملی محیط زیست داشت و اظهار کرد: بر اساس تفاهمی با چین، 20 میلیون یوان و بر اساس تفاهم با ایتالیا حدود 3 میلیون دلار اعتبار برای صندوق جهت سرمایه گذاری در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، همچنین مقابله با آلودگی هوا جذب شده است.

امضاء تفاهم نامه با بانک اتریشی RBI برای حمایت از پروژه های مدیریت پسماند، آب و فاضلاب، سنجش از دور، اندازه گیری آلودگی ها و فیلترهای کاهش آلودگی هوا بخشی از اقدامات ما در این زمینه بوده است. تاکنون حدود ۱۲ تفاهم نامه امضا کرده ایم که همه آنها به طور قاطع اجرا شده است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه با اتریش و برگزاری دوره آموزشی برای محیط بانان ایرانی در این کشور خاطرنشان کرد: دوره ای هم در راستای آلودگی های نفتی در بوشهر بر اساس همین تفاهم نامه برگزار شد.

رهایی محیط بانان از اعدام

ابتکار در بخش دیگری از صحبت های خود و در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: زمانی که مجددا به سازمان حفاظت محیط زیست بازگشتم، هفت محیط بان محکوم به اعدام شده بودند که طی این زمان با اقدامات مختلف از جمله جلب رضایت اولیاء دم و اقدامات قضایی موفق به تغییر این احکام شدیم.

معاون رئیس جمهور افزود: به منظور پیشگیری از ایجاد چنین شرایطی برای محیط بانان، آن ها باید از آموزش های تخصصی و فنی لازم همچون آموزش های حقوقی و قضایی، نظامی و دفاعی، اکوسیستمی، همکاری با جوامع محلی برخوردار شوند و به همین منظور دوره های آموزشی ملی و بین المللی برای محیط بانان تعریف شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در همین راستا صبح امروز از دوره آموزشی در حال برگزاری برای 160 محیط بان کشور در کرج بازدید داشتم و پیش بینی شده است که تا پایان سال جاری حدود 600 محیط بان تحت آموزش قرار گیرند.

وی همچنین اشاره ای به افزایش جرایم ضرر و زیان شکار و صید داشت و گفت: افزایش ضرر و زیان و جرایم شکار حیوانات یکی از مصوبات دومین جلسه شورای عالی محیط زیست بود که می تواند کمک بزرگی در راستای کاهش درگیری میان محیط بانان و شکارچیان و عواقب آن باشد.

عزم دولت یازدهم برای احیاء تالاب ها

ابتکار برنامه ریزی برای احیاء تالاب ها از جمله ارومیه را از اولویت های مهم رئیس جمهور و دولت یازدهم دانست و اظهار کرد: در خصوص دریاچه ارومیه با وجود عدم تغییر وضعیت بارش نسبت به سال گذشته، شاهد بهبود وضعیت دریاچه و افزایش سطح تراز آن هستیم که نشان دهنده نتیجه بخش بودن اقدامات صورت گرفته است.

معاون رئیس جمهور افزود: در همین راستا به رغم حاشیه سازی ها، شاهد حضور فلامینگوها در دریاچه ارومیه بودیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حوزه تالاب هورالعظیم نیز با برداشته شدن دایک ها، شاهد آبگیری40 تا 60 درصدی تالاب و شرایط خوب ایجاد شده در تالاب هستیم. هر چند به دلیل غفلت های صورت گرفته تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی با تقدیر از عملکرد ارگان های مرتبط در زمینه احیاء تالاب ها از جمله تالاب گاوخونی، هامون و بختگان، گفت: احیاء تالاب ها منجر به کاهش گرد و غبار ناشی از کانون های داخلی خواهد شد.

ابتکار با اشاره به سفرهای استانی به سمنان، منطقه دماوند، چهارمحال بختیاری، لرستان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان گفت: موارد مختلفی در این سفرها مطرح و رسیدگی شد که از جمله این موارد، احیای تالاب ها بوده است.

حمایت دولت از خروج خودروهای فرسوده/یکپارچه‌سازی معاینه‌فنی خودروها

ابتکار در خصوص اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا نیز گفت: حذف بنزین پتروشیمی، ارتقاء سوخت به استاندارد یورو ۴ و یورو ۵، تغییر سوخت نیروگاه های مهم کشور از مازوت همچون نیروگاه شهید رجایی قزوین، نیروگاه رامین اهواز و نیروگاه نکا برخی از اقداماتی است که موجب شد سال 94 شاهد هوای سالم‌تری نسبت به سال 93 باشیم.

معاون رئیس‌ جمهور افزود: در همین راستا، به طور مثال به رغم اینکه میزان بارش سال آبی جاری در استان اصفهان نسبت به میانگین کشوری نیز پایین تر بود، شاهد افزایش سه برابری روزهای پاک و سالم در این استان به دلیل اقدامات صورت گرفته، هستیم.

وی اشاره ای هم به تعداد خودورها و موتورسیکلت های در حال تردد به ویژه در تهران داشت و اظهار کرد: دولت در خصوص خروج خودروهای فرسوده برنامه ریزی بسیار خوبی دارد و مقرر شده طی مراحل مختلف و زمان بندی صورت گرفته، در فاز اول تاکسی‌ها و در مرحله بعد اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده از رده خارج شوند.

معاون رئیس جمهور افزود: دولت به طور جدی پیگیر این مساله است. در سال گذشته طرح خروج تاکسی های فرسوده کلید خورد و در این زمینه 90 هزار تاکسی در این طرح ثبت نام کردند.

وی با اشاره به وابستگی خروج خودروهای فرسوده به اجرای منظم معاینه فنی خودروها گفت: حمایت از خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد در کشور ضرورت هایی نیاز دارد که یکی از آن ها بحث معاینه فنی خودروهاست. امیدواریم قانون معاینه فنی خودروها از سوی مجلس اصلاح شود و از طرفی نظام یکپارچه معاینه فنی نیز که ماه هاست در دستور کار قرار دارد به طور سراسری اجرا شود چرا که یکپارچه سازی کلید ارتقای معاینه فنی در کشور است و معاینه فنی نیز کلید کاهش 20 درصدی آلودگی هوا در کشور خواهد بود.

ابتکار با ابراز امیدواری از راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو در کشور بیان کرد: متاسفانه به دلایلی کماکان موضوع یکپارچه سازی معاینه فنی خودروها به نتیجه نرسیده و همچنان امکان خطا در این سیستم وجود دارد. البته سازمان محیط زیست به طور جدی پیگیر این مساله است و امیدواریم در هفته محیط زیست بحث یکپارچه سازی معاینه فنی به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز در موضوع آلودگی هوا کار، بسیار و راه خیلی زیادی در پیش داریم، گفت: همکاری رسانه ها، تشویق مردم و کمپین هایی مثل سه شنبه های بدون خودرو بسیار مهم است.

ابتکار گفت: همچنین بخشی از منابع ساکن آلودگی هوا را نباید نادیده بگیریم منابع آلاینده‌ای مانند واحدهای صنعتی، معدنی و معادن شن و ماسه، تهران به یک مجتمع عظیم واحدهای شن و ماسه تبدیل شده‌اند و متأسفانه مجوزهایی در دولت قبل داده شد که تاریخ ندارد. بنده نمی‌دانم چه اتفاقاتی در دولت قبل افتاده است که هم اکنون ما را با معضلات حقوقی زیادی مواجه کرده است. برخی از این معادن شن و ماسه در اطراف تهران گودهای عمیق 50 تا 60 متری ایجاد کرده‌اند و گویا تا به مذاب‌های زمین نرسند دست از کار نخواهند کشید، سال گذشته 30 مورد از این فعالیت‌ها متوقف شد و ما از وزارت صنعت می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کند، چرا که با کوچکترین بادی که می‌آید، تمام آلودگی و گرد و غبار این معادن شن و ماسه وارد تهران می‌‌شود و باید گفت معادن شن و ماسه اطراف تهران از مهمترین منابع آلودگی هوای تهران هستند. چرا باید برای اشتغال و منافع تعداد محدودی 11 میلیون نفر زجر بکشند و تنها منافع عده‌ای خاص در نظر گرفته شود.

صدور مجوزهای بدون مدت برای برخی معادن شن و ماسه در دولت قبل

وی افزود: معادن غرب تهران و برداشت شن و ماسه به ضرر مردم تهران است و وزارت صنعت، مقامات محلی باید بر آن نظارت کنند. با تأکید خاص رئیس‌جمهور، برنامه برش یکساله برای آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرها در نظر گرفته شده است تا بتوانیم امسال در شرایط پایداری هوا، اقداماتی را انجام دهیم که شرایط ناسالم هوا استمرار پیدا نکند،‌این کار بسیار سخت است و ممکن است با تمام تلاش‌های صورت‌گرفته، با یک طوفان از سمت عراق و یا ورود گرد و غبارهای معادن شن و ماسه به تهران باز هم شرایط آلوده و ناسالم شود.

هیچ مجوزی برای کشت محصولات تراریخته صادر نشده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه در زمینه تولید و کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست تابع قوانین ملی و پروتکل کارتاهینا (پروتکل ایمنی زیستی) است، گفت: چنانچه تولید یا واردات این محصولات به محیط زیست، بهداشت و سلامت مردم لطمه بزند، ورود و تولید آن ها ممنوع خواهد بود و در این زمینه نیاز به اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: هرگونه دستکاری در طبیعت و ژن‌های طبیعت مشمول قوانین و ارزیابی ریسک است و طی دو یا سه روز آینده دستورالعمل و شیوه‌نامه مرتبط با فرآیند ایمنی زیستی اعلام خواهد شد و پس از آن شورای عالی ایمنی زیستی با تشکیل جلسه موضوع را پیگیری خواهد کرد.

ابتکار به گزارشاتی مبنی بر تخلف در واردات محصولات تراریخته اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی گزارشات تخلفات درباره واردات محصولات دانه‌های بذرهای تراریخته را در کشور داریم که این نیز مشمول مقررات می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: در این زمینه مهمترین بحث موضوع قرار گرفتن لیبل (برچسب) دست ورزی ژنتیکی (تراریخته) بر روی محصولات جهت آگاهی مردم از نوع محصول مصرفی است.

ابتکار با تاکید بر اینکه در زمینه تولیدات محصولات دستکاری شده ژنتیکی در سطح آزمایشگاهی و پژوهشگاهی نیز باید تمام قوانین ایمنی رعایت شود، گفت: حتی در سطح آزمایشگاهی و مراکز پژوهشی اگر دستکاری ژنتیکی رخ دهد باید تمام قوانین ایمنی زیستی مورد توجه واقع شود و حتی در سطح تحقیقات عملی نیز قوانین وجود دارد.

به گفته وی سازمان حفاظت محیط زیست هنوز مجوزی در ارتباط با تولید و کشت محصولات دستکاری شده ژنتیکی در ایران نداده است.

رئیس سازمان محیط زیست در خصوص طرح کارآفرینی سبز گفت: جلسات خوبی را با خانه صنعت و اتاق بازرگانی و بانکها داشتیم، یکی از این همکاری‌ها که با بیمه ما صورت گرفت، بیمه شدن پلنگ بود که از این پس، در هر جای ایران که پلنگ آسیبی را بزند، ارائه مستندات پلنگ بیمه شده و خسارات وارد شده نیز از سوی بیمه جبران می‌شود.

ابتکار همچنین با همکاری با پلیس فتا نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری پلیس فتا، با خاطیان و مجرمانی که در فضای مجازی تخلفات خود را نشر می‌دهند، برخورد می‌کنیم، به طور مثال؛ هفته گذشته در شبستر و گلستان موردهایی دیده شد که به صورت جدی با آنها برخورد شد، متأسفانه میزان تخلفات بالاست، اما اقدامات ما نیز بسیار خوب است. خط تلفن 1540 نیز در اختیار مردم قرار دارد تا گزارش‌های خود را ارائه دهند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اعتبارات پژوهشی این سازمان، گفت: تمام تلاش خود را برای تخصیص اعتبارات به پژوهش‌ها انجام می‌دهیم و شورای پژوهش سازمانی نیز فعال است با بسیاری از دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌های خوبی را انجام دادیم. ابزار ما برای تصمیم‌گیری‌ها پژوهش است و بزرگترین برنامه‌های پژوهشی ما در حوزه مناطق، حیات‌وحش و حفاظت از گونه‌های حیات وحش است.

ابتکار ادامه داد: کارنامه زیست محیطی دولت اواخر سال گذشته منتشر شد. محیط زیست در سازمان حفاظت از محیط زیست خلاصه نمی‌شود و عملکرد دستگاه‌های مختلف اجرایی در این زمینه بسیار مهم است. این کارنامه سال آینده نیز منتشر می‌شود، کارنامه مدیریت سبز دستگاه‌ها نیز داده شده است و هفته آینده دستگاه برتر در زمینه اجرای برنامه‌های مدیریت سبز معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه فقر یکی از عوامل آسیب‌زا به محیط زیست کشور است، گفت: اهداف توسعه پایدار یکی از بهترین راه‌های رفع فقر است و در روزهای آینده شورای راهبردی توسعه پایدار در جهت تحقق اهداف توسعه برگزار می‌شود.

ابتکار در پاسخ به سوالی درباره تعریض جاده در پارک ملی گلستان از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: فشارها برای توسعه در مناطق حفاظت شده و پارک های ملی همیشه بوده اما تاکید ما این است که راه هایی که از مناطق حساس عبور می کنند به نحوی باشد که آسیب ها را به حداقل برسانیم و زیر گذر یا رو گذر داشته باشد تا به گدار حیات وحش آسیب نزند.

۴۷۴۷.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۹
    0 0
    مجوز کاشت محصول تراریخته و بهره برداری از جنگل چه ربطی به محیط زیست داره؟