ایسنا نوشت: «پس از کشف و سالیابی انجام شده روی اسکلت بانوی 7 هزارساله، گروه انگل‌شناسی و قارچ شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران بررسی‌های «پالئوپارازیتولوژیک» را روی بقایای بیولوژیک حاصل از این اسکلت انجام داد.»

دکتر مولوی سرپرست تیم مطالعاتی گفت: پس از یک سال مطالعات انگل‌شناسی روی بانوی میانسال هزاره پنجم قبل از میلاد عفونت «انتروبیازیس» (آلودگی به کرم انتروبیوس ورمیکولاریس) تشخیص داده شد.

وی در توضیح این نوع انگل بیان کرد: این آلودگی انگلی حاکی از زندگی جمعی در اماکن سربسته است و انتقال آن در بین اعضای خانواده به سادگی و بصورت مستقیم صورت می‌گیرد.

مولوی افزود: آغاز مطالعات بین رشته‌ای و استفاده از دانش و تخصص گروهی، می‌تواند دریچه‌های جدیدی را فراروی دانشجویان و دانش پژوهان علوم پزشکی و بهداشت کشور باز کند.

وی افزود: به تازگی با همکاری بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی کشور، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از یک سو و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران از سوی دیگر ،شاهد انتشار نتایج منحصر به فردی در «پالئوپارازیتولوژی» بوده‌ایم.

او با اشاره به انجام این مطالعات توسط تیمی شامل متخصصان میان رشته‌ای انجام شده، گفت: نتیجه این بررسی‌ها در مجله تخصصی Parasite & vector بهچاپ رسیده که هم اکنون بصورت آنلاین در اختیار علاقه‌مندان است و ادامه این گونه مطالعات با استفاده از تکنیک‌های مدرن می‌تواند به نتایج ارزشمندی در آینده منتهی شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با کشف اسکلت زن هفت هزار ساله، طرح لوله‌گذاری شرکت فاضلاب تهران حدفاصل میدان‌های محمدیه تا قیام و کشف آثار گوناگون زیرسطحی، مستندسازی شواهدگذشته و عملیات گمانه‌زنی باستان‌شناختی در کنار اسکلت 7 هزارساله شروع شد و به دنبال آن بقایای دومین اسکلت انسانی که احتمالا مربوط به همان بازه زمانی بود، نیز کشف شد.

مدتی پس از کشف اسکلت کارشناسان پژوهشکده‌ باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موفق شدند چهره‌ این بانو را بازسازی ومحل رابرای کار انتقال اسکلت آماده کنند.

در این اقدام، نخست اسکلت به صورت فتواسکن مستندنگاری شد و تصاویری که به دست آمد با استفاده از رایانه به صورت نقشه فتوگرامتری شامل نقطه، خط و سطح پوششی از اسکلت درآمد ‌و در مرحله‌ بعدی نقشه اسکلت تبدیل به اطلاعات سه بعدی شد و همه‌بخش‌های آن حجم‌دار شدند.

سپس اسکلت بانوی 7 هزارساله تهرانی پس از شناسایی ژنتیک، مستندسازی، اسکن نوری و تحکیم سازی توسط مرمت گران پژوهشکده حفاظت و مرمت برای انتقال به موزه ملی در یک محفظه شیشه‌ای قرار گرفت.

در حال حاضر بانوی 7هزارساله که نماد قدمت کلان شهرتهران به شمارمی‌آید، به همراه قطعاتی از آثار کشف شده در بازارتهران، درموزه ملی نگهداری می‌شود.

47304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =