کورش پرند *

در عصر حاضر، يكي از شاخص هاي تأثيرگذار در راهبردهاي رقابتي كشورها در فضاي بين المللي شاخص وضعيت و جايگاه كار و كارآفريني است كه در دستيابي دولت ها و ملت ها به توسعه همه جانبه نيز به عنوان يكي از اركان كليدي درنظر گرفته مي شود.در همين مسير، توسعه و ارتقاي سرمايه هاي انساني به عنوان يكي از عوامل مؤثر در توسعه و به ويژه بهره وري نيروي كار نيازمند تجهيز نيروي انساني با عنصر "مهارت" است.

سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور به عنوان یکی از متولیان اصلی نظام آموزش مهارتی کشور با استراتژی کلان تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف تولیدی، ارتقای مهارت شاغلان مراکز تولیدی و رصد تحولات فناوریهای نوین جهانی در بخشهای مختلف تولیدی و اجرای آموزشها مبتنی بر تغییرات فناوری، در سند راهبردي مهارت و فناوري خود را با 8 راهبرد، 27سياست و بيش از 250 برنامه عملياتي را در كشور تدوين نموده و براساس آن حركت مي كند.

سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور با رسالت ارائه آموزشهاي مهارتي به جوانان جوياي كار در شهرها و روستاها، شاغلان بخشهاي مختلف اقتصادي كشور، دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهها، سربازان ، مددجويان زندانها و آسيب ديدگان اجتماعي باتوجه ويژه به جوانان، با داشتن حدود700 مركز آموزشي دولتي و 12 هزار آموزشگاه فني و حرفه اي آزاد فعال و فعاليت حدود 25 هزار مربي در بخش دولتي و خصوصي، به طور متوسط سالانه 2 ميليون نفر از اقشار مختلف جامعه را آموزش مي دهد كه حاصل آن ايجاد اشتغال و ارتقاي بهره وري نيروي انساني در بخش هاي صنعت، كشاورزي، خدمات و فرهنگ و هنر است.

در بخش دولتي 126456012 نفر- ساعت در سال1393 و 19550292 نفر- ساعت در سه ماهه اول سال 1394آموزش هاي فني و حرفه اي توسط مراكز آموزش بخش دولتي، مراكز جوار دانشگاه، صنعت، پادگان و زندان ... به متقاضيان ارائه شده است.

در بخش خصوصي در سال 1393 اين سازمان 158418634 نفر- ساعت و در سه ماهه اول سال جاري 28564155 نفر- ساعت آموزش هاي فني وحرفه اي را توسط آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد تابع سازمان در سراسر كشور ارائه نموده است.

در راستاي تحقق «راهبرد حضور مؤثر درعرصه های بین المللی» تشكيل 20 میز در حوزه ي آفریقا، اروپا، آسیا، کشورهای همسایه و نیز سازمان ها و نهادهای بین المللی، انعقاد تفاهم نامه همکاری با كشورهاي منطقه و آفريقايي، آموزش مربيان آموزش فني و حرفه اي منطقه از جمله كشورهاي لبنان، عراق و افغانستان، ارتباط با موسسات بین المللی ارزشیابی گواهینامه های مهارتي در زمینه بین المللی کردن اين گواهینامه ها، آموزش مربيان افغانستان و عراق و اتباع خارجي با همكاري كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR )، عقد تفاهم نامه با يونسكو، احداث و راه اندازی مرکز تخصصی آموزش خودرو 9 دی با همكاري كشور كره و همکاری با مؤسسات بين المللي صورت گرفته است.

در راستای تحقق الزامات قانونی بند "ز" ماده 21 برنامه پنجم توسعه، اعتبارسنجی مراکز آموزشی دولتی و خصوصی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در دستور کار قرار گرفته است كه از سال 1392 تا كنون در ارزیابی درونی مراكز دولتي700 مرکز دولتی در 31 استان و در ارزیابی بیرونی 249 مرکز دولتی در 31 استان اعتبارسنجي و در اجراي رتبه بندي بخش خصوصي، صدور 3367گواهينامه رتبه بندي براي آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد در سال 1393 و سه ماهه اول 1394 صورت گرفته است.

در راستاي توسعه بخش خصوصی و تحقق اصل 44 قانون اساسی، بيش از 65 درصد از آموزش هاي سازمان در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي آزاد اجرا مي شود. مشاركت تعاوني ها در اجراي آموزش هاي مهارتي، اجراي طرح اعطای تسهیلات با نرخ ترجيحي براي احداث و خريد فضاي آموزشي و تأمين تجهيزات به آموزشگاه های آزاد و صدور مجوز تأسيس 44 آموزشگاه در اين زمينه صورت گرفته است.

در راستای تقاضامحور نمودن آموزش های مهارتی، با برقراری تعامل با بخش های مختلف اقتصادی کشور بيش از 50 تفاهم نامه همکاری با بخش های خصوصی و دولتی در زير بخش هاي نيرو، فناوري هاي نوين راهبردي، انرژي هاي نو ، هوا و فضا ، صنعت خودرو ، صنعت فرش ، صنايع غذايي ، صنعت پوشاك و اصناف و اتحاديه ها ... منعقد و اجرايي شده است.

به منظورتوسعه بخش کشاورزی و روستایی، شناسایی بیش از 2هزار روستا، قطب بندي آموزش هاي كشاورزي، همكاري در اجراي طرح مهر كشاورزي، طراحی و اجرای الگوی آموزشی مبتنی بر محیط کار در روستاها، پيگيري راه اندازی مراکز تخصصی کشاورزی، تهیه استانداردهاي کوتاه مدت آموزش روستایی، طراحی و اجراي الگوي نيازسنجي آموزش روستائيان و عشاير در 238شهرستان در 31 استان و همچنين برگزاري آموزش هاي مهارتي در 102كانون عشايري از جمله اقدامات راهبردي صورت گرفته است.

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در راستاي توانمندسازی و مهارت آموزی اقشار آسیب پذیر و آسیب دیدگان اجتماعی، تهیه طرح جامع توانمندسازی اقشار آسیب پذیر و یا در معرض آسیب از طریق آموزش های مهارتی، برگزاری دوره های آموزشی معتادین بهبود یافته به تعداد 40 هزار و 573 نفر دوره/ معادل4،057،300 آموزش نفر- ساعت در سال 1393، تهیه طرح نیاز سنجی آموزش معلولان با همکاری انجمن های تخصصی و اجراي آموزش براي آنان و آموزش در پادگان ها و زندان ها را اجرايي کرده است.

در بخش توسعه انتشارات علمي آموزشي، چاپ و نشر بيش از 324 عنوان كتاب و فصلنامه ، صورت گرفته است.

اجراي841390 ( نفر- مشاوره) در سال 1393 و 132649(نفر- مشاوره) در سه ماهه اول سال 1394 در بخش مشاوره و هدایت آموزشی - شغلی و رهگيري اشتغال 125924 نفر از مهارت آموختگان در سال 1393 و 23479 نفر در سه ماهه اول سال جاري بخشي ديگر از اقدامات اين سازمان بوده است.

سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور به عنوان نماينده جمهوري اسلامي ايران در سازمان جهاني مهارت (WSI)، مسابقات ملی مهارت را هر ساله در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار مي نمايد و به منظور حضور مؤثر كشور در عرصه بين الملل، و نشان دادن توانمنديهاي علمي و فناوري كشور، برگزيدگان دوسال متوالي مسابقات ملي مهارت را پس از حضور در اردوهاي آمادگي به صورت هر دو سال يك بار به مسابقات جهاني مهارت اعزام مي کند.

تا كنون 15 دوره مسابقات ملي مهارت دركشور برگزار شده و در سال جاري مرحله شهرستاني و استاني شانزدهمین دوره مسابقات ملي مهارت برگزار و مرحله كشوري در آبان ماه امسال برگزار مي شود.

در سال جاري تیم ملی مهارت جمهوري اسلامي ايران اعزامي به چهل و سومين مسابقات جهانی مهارت كه باحضور 59 كشور 21 تا 26 مرداد ماه در برزيل برگزار گرديد، موفق به كسب يك مدال نقره، يك مدال برنز و 8 ديپلم افتخار شد.

در اين دوره از مسابقات جهاني مهارت كارآموزان پرافتخار كشور عزيز اسلامي مان موفق به كسب يك مدال نقره در رشته آكواترونيك، یک مدال برنز در رشته طراحي وب و همچنین 8 دیپلم افتخار در رشته های رباتيك (تيمي دو نفره)، مکاترونیک (تيمي دو نفره)، جواهرسازي، تبريد و تهويه، مدیریت سیستم های شبکه، راهكارهاي نرم افزاري برای تجارت، الکترونیک و فناوري طراحی گرافیک گرديدند.

طرح ملي آموزشی انفال؛ آموزش های فنی و حرفه ای، نیاز مشارکت فعال اقتصادی زنان لازمه اشتغال و توسعه پایدار و طرح ملي آموزشي فاطر؛آموزش هاي مهارتي به فرزندان كاركنان دولت دو طرح اجرايي اين سازمان در سال جاري است.

سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور اجراي طرح ارتقاء شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با رویکرد رفع نیاز بازار کار کشور به نیروی متخصص، مصوب جلسه 3/9/93 شورای عالی اشتغال با تمركز بر دانشجويان از طريق اجراي طرحهاي مهارت آموزي و توسعه مراکز دانشگاهی فنی و حرفه ای، و فارغ التحصيلان دانشگاهي از طريق اجراي طرحهاي كارورزي و كارآموزي و ... در دستور كار خود قرار داده است.

طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر و مناطق محروم و مرزی کشور با رویکرد اشتغال پایدار، مصوب جلسه 4/9/1393 شوراي عالي اشتغال در اولويت برنامه هاي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور قرار گرفته است. اين طرح در 8 گام اساسی شامل: نیازسنجی و امکان سنجی، برنامه ریزی آموزشی و تعیین شیوه ارائه آموزش تدوین و بازنگری استانداردهای آموزشی، منابع آموزشی و کمک آموزشی، جذب، تربیت و یا تامین مربی، آماده سازی فضا و تجهیزات آموزشی، مشاوره آموزشی و هدایت شغلی جامعه هدف، ثبت نام از کارآموزان، اجرای دوره های آموزشی، سنجش کارآموزان با برگزاری آزمون تئوری و عملی و صدور گواهینامه مهارتی به قبول شدگان و ارزیابی اثربخشی طرح، اخذ بازخورد و ارائه بازخوردها جهت بهبود فرآیند اجرایی طرح انجام مي شود.

سازمان آموزش فني و حرفهاي كشور به منظور بسترسازي اجراي سند راهبردي مهارت و فناوري به عنوان نقشه راه تحول و نوسازي در مجموعه خدمات، فرآيندها و فعاليت هاي اين سازمان، باتوجه به اسناد بالادستي كشور همچون سند چشم انداز1404، سیاست های کلی نظام اداری، اشتغال و اقتصاد مقاومتي، ابلاغ شده از سوي مقام معظم رهبري(مدظله العالي)، برنامهي پنجم توسعهي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي، و با نگاه به منشور كاري وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، هرساله اقدام به تدوين " بسته اجرايي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در سطح ستاد و صف" نموده و براساس آن مجموعه فعاليتهاي خود را اجرايي مي كند.

در سال جاري نيز اين بسته تحت عنوان "سند برنامه هاي تحول مهارت سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور" كه مشتمل بر 2 بخش كليات و برنامه هاي اجرايي در 23 فصل تدوين شده است .

اميد آن است كه در سال دولت و ملت، همدلي و همزباني بتوانيم گام هاي مؤثري را در راستاي تحقق اهداف عاليه نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و پيشبرد برنامه هاي توسعه اي دولت تدبير و اميد به ويژه در عرصه اشتغال و توليد برداريم.

* معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي و رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 453328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 1
    سازمان فنی و حرفه ای خودش با آموزشگاههاش رقابت می کنه و هیچ راه پیشرفتی برای اونها باز نمی گذاره برای همین آموزشگاهها به شدت نسبت به چند سال قبل افت کردن
  • دوست US ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    2 0
    یادش بخیر اقای احمدی نژاد به منتخبین مسابقات جهانی جایزه میداد و شعار میدادن ایران چهارم شده در حالی که سی و پنجم جهان شده بود