ایرنا نوشت:

رییس سازمان حج و زیارت گفت: خسارت تغییر جداول پروازی ناشی از کاهش صدور روادید برای زائران ایرانی عمره توسط کنسولگری عربستان بر عهده دولت و شرکت های سعودی است و این مساله به آنها اعلام شده است.

سعید اوحدی درباره کاهش صدور روادید برای زائران ایرانی از سوی کنسولگری های عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس گفت: بعد از کاهش 50 درصدی صدور روادید برای زائران ایرانی و پیگیری های سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه کشورمان کاردار عربستان را احضار کرد و آنها علت کاهش را کمبود نیروی انسانی عنوان کردند.

او ادامه داد: وزارت امور خارجه برای گرفتن بهانه از طرف سعودی، از آنها خواست فهرست نیروی مورد نیاز خود را اعلام کنند که کنسولگری عربستان یک مقدار با تاخیر فهرست را داد و اعلام کرد اگر برای چهار نیروی جدید از سوی سفارت ایران در ریاض روادید صادر شود، روند صدور ویزا برای زائران ایرانی به حالت قبل باز می گردد.

اوحدی گفت: کنسولگری عربستان با وزارت امور خارجه خود برای اینکه فهرست بدهند یا نه، صحبت و ریاض اعلام کرد، افراد مورد نیاز در کنسولگری های تهران و مشهد، حدود 44 نفر است. نهایتا خود آقای ظریف وزیر امور خارجه ورود و اعلام کرد که برای صیانت از حقوق زائران، این کار انجام و روادید از سوی سفارت ایران در ریاض صادر شود.

او گفت: روز پنجشنه هفته گذشته یادداشت رسمی وزارت امور خارجه کشورمان به ریاض اعلام و عنوان شد افرادی که نام آنها به سفارت ایران در ریاض اعلام شده، می توانند روادید خود را دریافت کرده و به کنسولگری های عربستان در تهران مشهد بیایند تا وزارت امور خارجه و سفارت عربستان بهانه ای نداشته باشد.

اوحدی ابراز امیدواری کرد با ارسال این یادداشت به وزارت امور خارجه عربستان، طی امروز و فردا مشکل حل شود زیرا دیگر بهانه ای برای طرف سعودی باقی نمانده است.

رییس سازمان حج و زیارت یادآور شد: روز گذشته(شنبه) نیز چهارمین نامه سازمان حج و زیارت را به وزیر حج عربستان نوشتیم و اعلام کردیم وزیر حج عربستان به عنوان متولی و مسوول صیانت از حقوق زائران باید به این موضوع به صورت جدی ورود کند و نگذارد حقوق زائران ایرانی تضییع شود.

اوحدی یادآور شد: در صورتیکه طرف سعودی به قول خود عمل نکند، مجبوریم جداول پروازی جدید خود را اعلام کنیم و 50 درصد ریزش زائران را داشته باشیم.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: برای انتخاب این 50 درصد کاهش، دو راه داریم؛ راه نخست این است که بر اساس روز و دقیقه ثبت نام افراد، دست به انتخاب بزنیم که کار بسیار سختی است زیرا افراد زیادی در سراسر کشور همزمان در سامانه فاخر نام نویسی کردند.

او گفت: راه دیگر این است که کمیته ای از بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت تشکیل دهیم و بین افرادی که ثبت نام کردند، قرعه کشی کنیم. البته امیدواریم وزارت امور خارجه عربستان به شعار خود در راستای خدمت به زائران عمل کند و نیازی به ریزش 50 درصدی نباشد.

رییس سازمان حج و زیارت درباره خسارت های ناشی از کاهش صدور روادید برای زائران ایرانی گفت: خسارت ها کاملا شفاف است زیرا ما فهرست زائرانی که پول واریز کردند را در اختیار داریم و از قبل نیز هتل و هواپیما اجازه کردیم که جبران تمامی این خسارت ها بر عهده دولت و شرکت های سعودی است زیرا آنها مانع تشرف زائران شدند.

به گفته اوحدی، جبران خسارت های تغییر جدوال پروازی طی چند روز گذشته نیز بر عهده شرکت سعودی است و این مساله به آنها اعلام شده است.

او درباره آخرین وضعیت اعزام ها نیز گفت: تا کنون 295 هزار زائر ایرانی به زیارت خانه خدا در عمره جاری مشرف شدند. البته این رقم باید 300 هزار نفر می شد اما به علت کاهش صدور روادید، پنج هزار نفر ریزش داشتیم.

رییس سازمان حج و زیارت یادآور شد: اطلاعات 50 هزار زائر ایرانی را به وزارت حج و امور خارجه عربستان فرستادیم و آنها نیز تایید کردند و دستور صدور روادید برای این افراد صادر شده اما کنسولگری عربستان، روادید نمی دهد.

او گفت: برای خود ما نیز سخت است زائری را که برنامه ریزی کرده از سفر به خانه خدا باز بماند، البته مردم ما نجیب، فهیم و صبور هستند و به شرایط امروز به خوبی اشراف دارند و امیدواریم مشکل بزودی حل شود.

 

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =