معاون گردشگری: تراز ورودی گردشگران خارجی امسال بی‌سابقه بود؛۷۰ هزار نفر بیش از خروجی، عمدتا از کشورهای عربی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی معتقد است مردم اگر سفرهایشان را در طول سال پخش کنند، هم ارزانتر سفر می کنند هم در روزهای خلوت تری به مسافرت می روند.

زهرا تالانی: ایران سالهاست برای ورود ۲۰ میلیون گردشگری خارجی، برنامه ریزی می کند. در دولت های نهم و دهم روی این عدد مانورهای زیادی داده شد. اما عملا اتفاقی نیفتاد و حتی در مواردی مثل سال ۹۰ و ۹۱، آمار ورودی گردشگران خارجی، کم هم شد. در دولت یازدهم اما اتفاقات بهتری افتاده است؛ تغییر نگاه دنیا به دولت جدید و همچنین فعالیت های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اوضاع را کمی بهتر کرده است. با این حال هنوز هم ورودی گردشگری به ایران، در حد پتانسیل ها و جاذبه ها نیست. 

بخش خصوصی معتقد است که قوانین و آیبن نامه ها دست و پاگیر هستند و بخش دولتی معتقد است که باید حمایتها باشد تا بتوان این صنعت را رشد داد.

از سوی دیگر و در آستانه نوروز، دوباره بحث سفر ارزان مطرح می شود. اینکه واقعا گردشگران داخلی می توانند ارزان سفر کنند؟ غیر از این امکانات و زیرساخت های گردشگری در ایران چرا مناسب نمی شود؟

برای پاسخ به تمام این سوالات سراخ مرتضی رحمانی موحدی معاون گردشگری سازمان مراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رفتیم. به گفته او در تابستان ۹۳ امار گردشگری ورودی برای نخستین بار پس از انقلاب ۷۰ هزار نفر بیش از گردشگران خروجی بوده است: «این آمار بعد از انقلاب بی سابقه است.»

مشروح این گفتگو را می خوانید:

تلاش زیادی برای افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران شده است. ابتدا آماری از میزان ورود گردشگر خارجی در سال ۹۳ اعلام کنید.

در نه ماه از امسال، 3 میلیون و 700 هزار نفر ورودی گردشگر داشتیم. از این آمار، حدود 200 تا 300 هزار نفر ترانزیت بود باقی کسانی بودند که هدف بازدید از ایران بود. همچنین در تابستان امسال تراز گردشگری ورودی نسبت خروجی برای نخستین بار پس از انقلاب مثبت بود؛ 70 هزار نفر. این میزان بعد از انقلاب بی سابقه بوده است.

عمده گردشگران خارجی امسال از چه کشورهایی بودند؟

بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق .

این افزایش آمار به خاطر کم شدن تحریم و مسائل بین المللی است؟

به هرحال مسئله مزاکرات و توافق ژنو خیلی تاثیرگذار است و حتی اگر مسئله هسته ای حل شود ما پیش بینی می کنیم این آمار بیشتر هم شود.

در آماری که دارید آیا مشخص است چند نفر گردشگر مذهبی هستند؟

این طبیعی است که اولین جاذبه ایران در گردشگری، گردشگری مذهبی و دید و بازید از شهرهای دارای اماکن مقدس است که با بخش های دیگر هم همراه می شود. اما اینکه این گردشگران به شهرهای دیگر هم بروند می تواند ظرفیتها و برتری ما را در جذب این گردشگران نشان دهد.

برخی کارشناسان حوزه گردشکری معتقدند اگر صنعت گردشگری به بخش خصوصی واگذار شود بسیار می تواند کارآمدتر باشد. شما با خصوصی سازی موافقید؟

سیاست دولت و سیاست استانداران حمایت از گردشگری است و خوشبختانه در حال حاضر این مسیر تقویت می شود. بنابراین رویکرد اصلی ما این است که مصوباتی را تصویب کنیم و دستورالعملهایی را تقویت کنیم که به مشارکت بیشتر بخش خصوصی در ارکان تصمیم سازی و اجرا بیانجامد. اما یکسری قوانین بحث حاکمیتی دارد و نمی توان نادیده گرفت . اما ما همچنان تاکید داریم که بخش دولتی و خصوصی باید در کنار هم به توسعه این بخش کمک کنند.

در دنیا ظرفیتهای جدیدی برای گردشگری تعریف می شود. مثل گردشگری موسیقی و از این نوع گردشگری های خاص، آیا در این زمینه برنامه ای دارید؟

بخشهایی در گردشگری هستند که رها است اما باید نگاه بخش دولتی فرا بخشی باشد تا حضور بخش خصوصی به این عرصه را فراهم کند. همچنین در گردشگری منابع تبدیل به جاذبه می شوند و جاذبه به محصول گردشگری تبدیل می شود؛ این مسیر گردشگری درتمام دنیا است. ما منابع تاریخی، مذهبی، هنرهای سنتی و دستی داریم و حتی موسیقی اما باید تبدیل به جاذبه شوند و قابل عرضه به مخاطبان شود. ما الان گردشگر علمی هم داریم. در زمینه های دیگر هم می توانیم خلاقیت داشته باشیم مثل طبیعت گردی و صعود به کوه دماوند. در زمینه موسیقی هم مثلا به جای اینکه استاد شجریان تور به کشورهای دیگر بگذارد، درهمین کشور خودمان کنسرت بگذارد و از دیگر کشورها به ایران بیایند که این نگاه فرابخشی است. چون بخش هنر در اختیار وزارت ارشاد است و باید به ما کمک کند. همانطور که اطلاع دارید یک تفاهم نامه همکاری بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و جامعه تورگردانان امضا شد. این یک ظرفیتی بود که در این سالها مغفول مانده بود و الان استفاده شد چون با امضای این سند فرصت خوبی برای ارائه خدمات فرهنگی به گردشگران ورودی ایجاد می شود. این تفاهم نامه می تواند الگوی خوبی در استفاده از ظرفیتها باشد.

آژانس‌ها و تورگردان‌ها در این زمینه تخصص و آمادگی دارند؟

در زمینه گردشگری های خاص، باید دفاتر خاصی هم وجود داشته باشد تا این تورها را برگزار کند. ما الان برای تور علمی دفتر خاصی داریم چون جامعه هدف را می شناسد. دفاتر ما باید به سمت تورهای تلفیقی بروند یعنی تورهای تخصصی برگزار کنند و در کنار آن جاذبه های تاریخی کشور را هم نشان دهند. ما از این تورها حمایت می کنیم اما نیاز به خلاقیت و جوشش دارد.

یکی از مشکلاتی که در ورودی گردشگران خارجی مغفول مانده و البته بیشتر از هر عامل دیگری، موثر است، تبلیغات برای شناخت ایران است. تورگردان‌ها می گویند که در کشورهای خارجی شناخت خوبی از ایران وجود ندارد. چرا در این زمینه کار نمی کنید؟

هرقدر هم ما تبلیغ کنیم به اندازه تبلیغات خودشان نیست. حضور گردشگران خارجی در ایران و دیدن مردم موثرتر است، چون گردشگری یعنی تعامل با مردم و حضور چهره به چهره. ما تجربه حضور در نمایشگاه‌های خارجی را داریم و افراد زیادی را می بینم که علاقه مند به ایران هستند. من 5 سال در کشور آلمان بودم، تورهای علمی فراوانی را می دیدم که به ایران می آمدند و کاملا هم راضی بودند. یک استاد دانشگاه بود که خودش تور را جمع می کرد و با آژانس هماهنگ می کرد، از این نوع ارتباطات داریم. باید بخش خصوصی به این سمت برود و ما هم حمایت می کنیم.

در مورد ظرفیتها که اشاره کردید، مدتهاست که موضوع گردشگری حلال هم عنوان می شود. در این زمینه کاری انجام شده است؟

گردشگری حلال پدیده جدیدی نیست و در همه گردشگری های سلامت و علمی و می توان آن را گنجاند. چون عده ای گردشگر به دنبال این موضوع در سفرهایشان هستند و ما مدعی اصلی آن هستیم. در اروپا هم حتی غیرمسلمانان خیلی به دنبال نشان حلال روی مواد غذایی هستند، چون بهداشتی تر است. اما گردشگری حلال استانداردی دارد که در این زمینه با موسسه جهانی حلال که وابسته به کشورهای مسلمان است، تفاهم نامه امضا کردیم. اکنون کار مطالعاتی در حال انجام است و در حال تدوین استانداردهای آن برای بازاریابی هستیم تا دفاتر، آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها بتوانند این استاندارد را بگیرند. امیدوارم تا یک سال آینده این استانداردها آماده شود تا هم در نمایشگاه‌های جهانی آن شرکت کنیم و هم ظرفیتها را اعلام کنیم.

در زمینه گردشگری سلامت چه فعالیت های انجام شده است؟

اتفاقا گردشگری سلامت هم یکی از همین زیر مجموعه های گردشگری حلال است و حتی مردم غیرمسلمانان هم دوست دارند که پزشک و پرستار همجنس خودشان را داشته باشند. ما شاخص های خوبی مانند بیمارستان و تجهیزات خوبی داریم اما رقابت با کشورهای مسلمان همسایه سخت است. این موضوع باز هم فرابخشی است و وزارت بهداشت باید کمک کند. همچنین باید آژانسهای مسافرتی هم این شرایط را فراهم کنند بعد اینکه این گردشگری نیاز به مراقبت بعد از رفتن به کشورخودشان را هم دارد و ما باید این شرایط را فراهم کنیم و بیمارستان و آژانس پاسخگو باشد تا بتوانیم امتیاز بگیریم.

گردشگری در تمام دنیا یکی از منابع درآمدی دولت‌هاست. اما در ایران همچنان دولت برای گردشگری هزینه می کند. چه زمانی گردشگری درایران درآمدزا می شود؟

خوشبختانه دریک سال اخیر، سیاست دولت حمایت از صنعت گردشگری بوده و در این زمینه سرمایه گذاری کرده است؛ چون این صنعت دو مزیت دارد یکی این که از نظر حجم سرمایه گراری طیف وسیعی دارد یعنی از برگزاری تور کوچک تا هر نوع سرمایه گذاری و ساخت هتل می توان در آن سرمایه گذاری کرد، کمتر اقتصادی این طیف های متنوع را دارد. بعد هم زودبازده بودن آن است چون وقتی به اتمام می رسد سریع بازدهی دارد. بنابراین اگر سرمایه گذاری شود محل درآمد برای کشور می شود و به بودجه دولتی هم کمک می کند.

تا چند وقت دیگر فصل مسافرت و گردشگری ایرانیان هم شروع می شود. در همین زمینه هتلداران هم از فرصت استفاده کرده و ارقام بالا رفته است. آیا شما برنامه ای برای رسیدگی به این موضوع ندارید؟

سرمایه گذاری در هر زمینه ای باید منطق داشته باشد. طبیعی است که بخش دولتی برای سرمایه گذاری ازمنابع خودش استفاده می کند و حتی می تواند هتل و هرچیز دیگر را رایگان هم در اختیار مردم بگذارد، اما بخش خصوصی نمی تواند. از طرفی هیچ سرمایه گذاری برای پیک سفر سرمایه گذاری نمی کند. در تمام دنیا فصل گردشگری داریم یعنی یک زمانی شلوغ و یک زمانی خلوت است اما فعالان صنعت گردشگری سعی می کنند مدت شلوغی سفر طولانی تر باشد؛ پس عرضه و تقاضا برای بخش خصوصی مهم است. الان نوروز هم برای گردشگران یک ظرفیت است و ما به هتلداران میزان افزایش قیمتها را اعلام می کنیم، الان هم این را اعلام کردیم و بازرسی می کنیم. چون یک جریان منطقی برای افزایش قیمت هتلها وجود دارد.

برنامه ای برای سفر ارزان دارید؟

الان کارکرد نوروز کاملا متفاوت شده است. قبلا نوروز برای دید و بازدید بود و خانواده ها دور هم جمع می شدند اما الان همه مسافرت می روند و کسی قصد ماندن در خانه را ندارند. من هیچ وقت یادم نمی آید که در گذشته نوروز خانواده ها سفر بروند. متاسفانه الان به گونه ای شده که دو روز تعطیلی بیشتر شود جاده ها شلوغ می شود. اما وقتی سفر به سبد خانواده ها برود یعنی اینکه برنامه ریزی شود تا در طول سال مسافرت بروند نه اینکه با یک تعطیلات هر کس ماشین دارد به سفر می برود، خود به خود سفر ارزان هم پیش می آید. باید از سفردر طول سال لذت ببریم نه اینه با مرخصی سال، اقتصاد و این مسائل آن را قاطی کنیم. در هیچ کجای دنیا همه دائم سفر نمی روند یک سفر فرهنگی و گردشگری دارند و این نظم دارد. در اینصورت دیگر شهرها شلوغ نمی شود تا عده ای سودجو مبالغ را بالا ببرند. من بررسی کردم و متوجه شدم که الان سفر مردم در زمستان بیشتر شده چون ارزان و خلوت است، مثلا مشهد خلوت است و راحت می توانند زیارت کند. این فرهنگ درست شده است.

یعنی اگر سفر در سبد خانواده باشد، خود به خود قیمتها هم کاهش پیدا می کند و سفر ارزان شکل می گیرد؟

بله، با اندیشه و برنامه باید سفر رفت چون این در هزینه ها هم موثر است. الان شهرها هم ظرفیت چندانی ندارند وقتی شلوغ می شوند همه چیز هم گران می شود و برخی از این شرایط سواستفاده می کنند. ما هم نمی توانیم هم به تاسیسات کمک کنیم هم اینکه برای مردم هتلها را ارزان کنیم، چون سرمایه گذار باید کمی هم به فکر منافع خودش باشد چون این یک صنعت است وهرکس براساس منافع خودش می تواند سفر برود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 402350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    7 0
    پاکستان و افغانستانو...؟کشوری که واسشه جوونای خودش سرگرمی نداره چطور میخواد توریسم خارجی جلب کنه؟با این امکانات؟اکثر کشورایی که درآمد زیاد از توریست دارن به همه فرهنگ ها احترام میذارن...به نظرتون ما خودمون خومونو نمیتونیم تحمل کنیم میتونیم یه غربی رو تحمل کنیم؟
  • یزدانی A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    4 1
    این 3 هزار نفر دقیقا کجاها میرن گردش؟ میشه بگن ما هم بریم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    22 2
    میدونی چرا بی سابقه بوده ؟ اونها از ترس داعش از عراق و سوریه اومدن و پولی ندارن که بخواهند تو ایران خرج کنن و تازه هزینه هم برامون دارن ، خیلی خوشحال نباشید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    21 0
    چرا ناقص میگویید۰۰۰ درستش اینه هشتاد در صد از عراق نه به خاطر توریستی بلکه درمان و زیارت و بیست درصد هم کل مردم دنیا
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    6 0
    یعنی بیش از ده هزار توریست در روز ... ببخشید ، ولی تابستان که با همسرم به ایران آمدیم بعد از 2 ،3 ساعت کشمکش به همسرم ویزای 2 هفته دادند و خبری از آن ده هزار نفر هم در گیت ورودی فرودگاه نبود
  • mgh A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    9 0
    اونقدر پولمون بی ارزش شده که یک کارگر عرب با حقوق ماهیانش میاد ایران میشه آقای مهندس و حسابی بهش خوش میگذره