عصر امروز جمعی از مهندسان ناظر در تجمعی خواستار اصلاح شیوه ارجاع کار به مهندسان ناظر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین با وجودی که مهدی چمران رئیس شورای شهر گفته بود مشکلات شغلی بین شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی در پی لغو یکجانبه تفاهم نامه بین این دو نهاد حل و فصل شده است، امروز عصر تعدادی از مهندسان ناظر در اعتراض به نحوه کار شهرداری تهران و تفاهم نامه جدید با با سازمان نظام مهندسی با تجمع در مقابل معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ضمن انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی خواستار اصلاح تفاهم‌نامه مذکور و شیوه ارجاع کار به مهندسان ناظر شدند.

یکی از این معترضان با اشاره به عملکرد سازمان نظام مهندسی به خبرنگاران گفت: از برخوردهای سلیقه‌ای و گزینشی که بوی رانت دارد به ستوه آمده‌ایم، چرا که در زمینه بحث ارجاع ، کار به افراد خاص ارجاع داده می‌شود.

حسین مهاجر مدیر روابط عمومی معاونت شهرسازی شهرداری تهران در این باره به سرویس مشکلات مردم گفت:نمی شود از الان چیزی گفت ولی امیدواریم احقاق حق افرادی که این وسط حقشان ضایع می شود به خصوص مردم و مهندسان ناظر صورت گیرد. در بند آخر تفاهم نامه جدید که بین شهرداری و نظام مهندسی و سایر ارگانهای ذیربط منعقد شد، مقرر شد این تفاهم نامه قابل پایش و بررسی و اصلاح شود. البته این تغییرات این منوط به مطالبات مهندسان ناظر است. ما وظیفه داریم موارد را اطلاع دهیم و این کار را می کنیم.

در این تجمع مهندسان ناظر و مدیران شرکت‌های حقوقی نظارت در اعتراض به شیوه ارجاع کار به مهندسان ناظر مقابل ساختمان معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران حضور پیدا کردند و خواستار اصلاح شیوه ارجاع کار به مهندسان و لغو تفاهمنامه این نهاد با سازمان نظام مهندسی شدند. معترضان به دعوت مسئولان این معاونت به سالن اجتماعات دعوت شدند تا به مشکلشان رسیدگی شود.

یکی از مهندسانی که در این تجمع حضور داشت به خبرنگاران گفت: حدود 20 سال پیش مصوبه‌ای از سوی هیئت وزیران تعیین شد که بر اساس آن سازمان نظام مهندسی موظف به معرفی مهندس ناظر به مالک ساختمان شد. علی‌رغم اینکه این مصوبه در سال 75 به وزارتخانه مربوطه و سپس به سازمان نظام مهندسی ابلاغ شد اما هیچ‌گاه به اجرا درنیامد در حالی که هر سه سال یکبار باید نسبت به اصلاح، ویراش و یا لغو قانون اقدام می‌شد.
او ادامه داد: در سال 92 تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران به امضا درآمد که بر اساس آن سیستم ارجاع کار به مهندسین ناظر ایجاد شد تا عدالت برقرار شود اما این اقدام تنها منجر به رانت و معرفی کارهای بزرگ به شرکت‌های خاص شد.

این مهندس ناظر در تأیید ادعای خود گفت: مالک ساختمان موظف است هزینه‌ای به صورت مستقیم به حساب سازمان نظام مهندسی واریز کند تا سایر مراحل صدور مجوز ساخت انجام شود. این پول نقد در حساب سازمان نظام مهندسی باقی می‌ماند تا زمانی که مجوز ساخت صادر شود، در ادامه سازمان در ازای ارجاع کار به مهندس ناظر 5 درصد پول را برداشت می‌کند این در حالی است که بسیاری از پروژه‌‌های بزرگ به تعداد خاصی از مهندسان واگذار می‌شود.

او با بیان اینکه هیچ‌گاه شفاف‌سازی برای ارجاع پروژه‌ها به مهندسان وجود نداشته است، توضیح داد: تعداد عرضه و تقاضا در بازار خدمات مهندسی بسیار متفاوت است و عرضه خدمات بیشتر از تقاضاست به همین دلیل سیستم و فرمولی که تعیین کرده‌اند فسادی برای راه‌اندازان سیستم ارجاع، ایجاد می‌کند.

او گفت: تفاهمنامه اخیر شرایط را نسبت به گذشته بدتر خواهد کرد چرا که بر اساس آن پروژه‌های بالای 3 هزار و 500 متر به اشخاص حقوقی (شرکت‌های طراح - ناظر) و کمتر از آن به افراد حقیقی ارجاع می‌شود این در حالی است که حدود 95 درصد پروژه‌های ساختمانی کمتر از 3 هزار و 500 متر است. این امر باعث ارجاع کار بیشتر به مهندسان حقیقی و بروز فساد می‌شود در حالی که نظارت حق همه منهدسان ناظر است.

این مهندس ناظر با بیان اینکه در چنین شرایطی شاهد ورشکستگی شرکت‌های حقوقی نظارت خواهیم بود،‌ ادامه داد: ما خواستار لغو ارجاع کار به مهندسان ناظر تا تنظیم شیوه‌نامه‌ای جدید هستیم. درخواست اشخاص حقیقی بازگشت شیوه ارجاع کار به شیوه نیمه دوم سال 91 است که بر اساس آن شرکت‌های حقوقی طبق ظرفیت و صلاحیتشان حق انتخاب داشتند.

45231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 2
    اگر راه حل بهتری از ارجاع کار توسط سیستم کامپیوتری نظام وجود دارد دوستان معترض بگویند وگرنه این استدلال که چرا کار به شرکت های حقوقی گردن کلفت که صرفا با خرید پروانه مهندسان بیکار هر روز فربه تر می شدند نمی رسد چیزی جز بی عدالتی در حق مهندسانی نیست که می خواهند بر اساس حق قانونی خود حداقل کار سالانه را برای امرارمعاش داشته باشند. ... این توطئه عوامل شهرداری است که باز هم مثل گذشته بر بازار بی رمق ساختمان مسلط شوند و برگه نظارت خرید و فروش کنند
  • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    3 1
    اینها خود افراد شهرداری هستند...بدون تردید
  • مجتبی مهندس ناظر عمران A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    2 1
    این افراد خودشان رانت خوار هستند و دنبال نابود کردن سیستم ارجاع کار هستند تا خودشان و عوامل شان در شهرداری و دفاتر خدمات شهر کارهای ساختمانی را همچون سالهای قبل بدست بیاورند . سیستم ارجاع کار هرچقدر هم که مشکل دار باشه و امکان سو استفاده از آن هم وجود داشته باشه باز از شیوه قدیم و سپردن کار نظارت به دفاتر ساختمانی بهتره تا اینکه یک عده خاص بصورت مافیایی بر ان مسلط باشند
  • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
    0 0
    والا ما تو استان قزوین هستیم وضعیت خیلی بدتر از تهران هست ، پروانه کاری یک کاغذ هست برای خاک خوردن.اینجا شهر قزوین یک قانون داره شهرستان های تابع یک قانون دگه فکر کنید در یک استان دو قانون هست که جزء اعجایب می شود نام برد وقتی می گویم این موضوع رو درست کنید می گویند شورای استان که زیر نظر استان داری هست باید مو افقت کند که این کار رو انجام نمی دهد در شهرستان ها به این صورت است که معمولا کار به دفاتری سپرده می شه که به قول خود شون سابقه و امتیاز بیشتری داره . که ما از این امتیازات شکر خدا بهرمند نیستیم به نظر من بهترین حالت این هست کار به صورت یک عدد یک عدد به افراد حقیقی واگذار شود و افرادی که در یک سال و حتی سال های قبل تر کار گرفتتن صبر کنند سایرین هم به اندازه ان ها کار بگیرند.
  • حمید EU ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
    0 1
    به نظر من در تهران شخص مالک باید ناظر خود را که دارای پروانه اشتغال از نظام مهندسی و دارای ظرفیت هستند را تعیین کند و نظام تائید کند که قراردادی منعقد کنند طبق تعرفه حق الزحمه هم پرداخت و از بدو کار تا پایانکار همراه هم باشند تا کار سریع تر پیشروی داشته باشد/ تا جائیکه بنده تحقیق کردم مهندسانی که شغل ثابت دارند مخالف هستند ولی مهندسانی که شغل ثابت ندارند و فقط امرار معاششان از همین طریق است موافق پیشنهاد شهرداری هستند