بیماری استادان روی موج شایعات / شجریان و کیارستمی در بستر بیماری

روزنامه شرق نوشت: نوروز ٩٥، ‌جامعه هنری ایران را با دو خبر ناراحت‌کننده مواجه کرد؛ نخست پخش ویدئوی نوروزی محمدرضا شجریان، ‌خسرو آواز ایران،‌ در فضای مجازی بود که با موهای تراشیده به وجود یک دوست ١٥ساله در بدنش اشاره کرد که البته منظورش سرطان بود و نگرانی‌های بزرگی را در جامعه هنری و میان علاقه‌مندانش به‌وجود آورد.

نکته قابل‌تأمل روحیه قوی شجریان بود که به سرطان واژه «یک دوست» را اطلاق کرد. بعد از آن هنرمندان و بسیاری از اهالی سیاست و مردم نسبت به این مسئله واکنش نشان دادند. پرویز پرستویی در اینستاگرام رسمی خود نوشت: «متأسفانه مطلع شدیم استاد شجریان اسطوره موسیقی و هویت آواز ایران مبتلا به سرطان پیشرفته شده‌اند و اکنون در حال گذراندن دوره پرتودرمانی و شیمی‌درمانی هستند. یادمان باشد نوای ربنای استاد سال‌ها همدم لحظات ناب و روحانی ملت ایران بوده و حالا نوبت ماست که همه با هم برای سلامتی ایشان دست به دعا ببریم».

همچنین علی جنتی، ‌وزیر ارشاد، با انتشار خبری نسبت به این موضوع از خود واکنش نشان داد.

اما در این مسیر هم برخی از شکست‌خوردگان انتخابات و مخالفان استاد شجریان برای گِل‌آلودکردن فضا مطلبی علیه شجریان از جانب همسر اول استاد نوشتند که با واکنش نوه این خواننده مواجه شد.

«آوا مشکاتیان» نوه دختری شجریان در پیامی، نامه منسوب به همسر سابق این خواننده را ساختگی و دروغین خواند.

رایان شجریان، فرزند استاد، پس از علنی‌شدن بیماری محمدرضا شجریان با تراشیدن موهای سر خود و انتشار آن در فضای مجازی به این اتفاق واکنش نشان داد و البته از روحیه خوب پدر در معالجاتش خبر داد. همین‌طور همایون شجریان در فیس‌بوک خود نوشت: ‌«امن‌ترين و گرم‌ترين جای دنيا، همون جايی كه ديگه نياز به هيچ‌چيز و هيچ‌كس نداری. جايی كه از هيچ چيز نمی‌ترسی و بهت آرامش ميده و عزيزت می‌داره. جايی كه آخر هر تلاشی بايد آرزو كنی اونجا باشی و وقتی اونجا بودی ديگه همه تلاشت رو برای اون می‌كنی. جايی كه قانونش فراتر و پرقدرت‌تر از هر قانونيه. جايی كه اونجا جاودانه مي‌شی، هر لحظه متولد ميشی و هرگز نمی‌ميری. جايی كه با هيچ چيزی نميخوای عوضش كنی، چون واقعا امن‌ترين جای دنياست چون با هيچ سيل و طوفان و زلزله‌ای خراب نميشه... فقط قلب مردمه، قلب مردم، مردم و مردم. خوشا به حال اون كسانی كه لايق قلب مردمن و به اونجا تعلق دارن».

اما بلافاصله در پی آن هم خبری منتشر شد مبنی بر بیماری عباس کیارستمی، ‌فیلم‌ساز بزرگ ایرانی و دوباره شوکی دیگر به جامعه هنری و علاقه‌مندان این هنرمند وارد شد. از آنجا که به دلیل تعطیلات مطبوعات منتشر نمی‌شدند، در فضای مجازی برخی اخبار غیرواقعی درباره بیماری کیارستمی منتشر شد تا آنجا که شایعه مبتلابودن کیارستمی به سرطان در سطح وسیعی پخش شد. حتی برخی‌ها منبع این خبر را به فریدون جیرانی منتسب کردند.

فریدون جیرانی نیز اعلام کرد برخی خبرها به نقل از وی که درباره نوع بیماری عباس کیارستمی اطلاع‌رسانی شده، موردتأیید وی نیست. فریدون جیرانی، کارگردان سینما و سردبیر «روزنامه سینما» با تأکید بر گفت‌وگویی که یکی از رسانه‌ها با وی منتشر کرده به خبرگزاری مهر گفت: «شنیده‌های من حاکی از آن است که حال آقای کیارستمی خوب است و ایشان از بیمارستان مرخص شده‌اند».
جیرانی افزود: «قطعا دقیق‌ترین اطلاعات از وضعیت عباس کیارستمی را می‌توان از خانواده وی پرسید و بنده هم مطلبی که به نقل از من در یکی از سایت‌ها منتشر شده تأیید نمی‌کنم و درباره بیماری آقای کیارستمی هم منابع موثق باید نظر بدهند نه من».

اما جدیدترین خبر درباره وضعیت سلامتی عباس کیارستمی را رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما، اعلام کرد. دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در گفت‌وگو با «شرق» دراین‌باره گفت: ‌«بعد از عمل جراحی که به دلیل مشکلات گوارشی روی آقای کیارستمی صورت گرفت،‌ در ١٢ فروردین ماه نگرانی‌هایی به‌ وجود آمد. به این دلیل که عفونت در بدن ایشان پخش شد و در جایی روند بهبودی را دچار اختلال کرد و پزشکان ناچار شدند بار دیگر به عمل جراحی دست بزنند. برای رفع عفونت‌ها از سوی پزشکان داروهای آنتی‌بیوتیک تجویز شد که طبعا ٤٨ ساعت بحرانی را به‌وجود آورد. البته خوشبختانه این دوره تمام شده و امیدواریم امروز خبر خوشی از سلامتی و بهبودی کامل آقای کیارستمی بشنویم».

میرکریمی در ادامه عنوان کرد: «خوشبختانه تا این لحظه جناب آقای دکتر هاشمی، ‌وزیر محترم بهداشت ‌و پزشکان معالج در نهایت دقت روند درمان را پیگیری کرده‌‌اند. بنابراین از همه تقاضا داریم در فضای مجازی از انتشار اخبار غیرواقعی و غیرموثق ممانعت کنند و برای خانواده و علاقه‌مندان ایشان نگرانی به‌وجود نیاورند».

مدیرعامل «خانه سینما» در پایان عنوان کرد: «طبعا اخباری موثق‌اند که از سوی خانواده یا پزشکان معالج آقای کیارستمی اعلام شود. من هم با کسب اجازه از بستگان و خانواده ایشان به خودم اجازه دادم دراین‌باره صحبت کنم تا جلوی پخش اخبار غیرواقعی، جو ملتهب و پرشایعه فضای مجازی گرفته شود».

انتشار خبر بیماری شجریان و کیارستمی با موج شایعاتی درباره این هنرمندان همراه بوده است. جامعه هنری در حالی سال ٩٥ را با اخبار مربوط به بستری‌شدن و بیماری هنرمندان آغاز کرده که به نظر می‌رسد ناگوارتر از بیماری این هنرمندان، خبرسازی بر پایه شایعات است.

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =