در ابتدای سال تحصیلی جاری، حکم یک خانم از خدمتگزاران مدرسه به آموزگاری تبدیل شد.

خیلی‌ها فکر می‌کنند که درس دادن به بچه کلاس اول ساده‌تر است. پس او را سر کلاس اول فرستادند. یک ماه و نیم بعد مدیر مدرسه به آموزش و پرورش شهرستان نامه نوشت که این خانم «سواد لازم و کافی برای آموزگاری ندارد و از لحاظ کلاس‌داری و ایجاد نظم و ترتیب هم در کلاس دچار نقایص فراوان است و اعتراضات اولیا بسیار زیاد و سرسام آور است.» در نامه مدیر آمده که : «ایشان خودشان نیز هر روز اقرار می‌کند که سواد کافی ندارم و مقصر اداره است که من را به کلاس فرستاده است.» مسئولان اداری، نامه را به همدیگر پاس داده و هرکس در حاشیه نامه چیزی نوشت. سرانجام هم فقط مدرسه این معلم را عوض کردند. او به مدرسه‌ای دورتر منتقل شد و در سمتِ آموزگار چند پایه کلاس‌های سوم و چهارم ابتدائی مشغول کار است. حالا دیگر اولیا اعتراض نمی‌کنند و مدیران سرسام نمی‌گیرند.
سال تحصیلی 91- 92 ، با 6 پایه شدن دوره ابتدایی حدود 50 هزار معلم کم آوردند. یک عده را از دبیرستان و راهنمایی به ابتدایی برگرداندند. یک راهکار جنجالی وزیر وقت (حاجی‌بابایی)، تغییر پست تعدادی از «نیروهای خدماتی» به آموزگاری بود. البته همه خدماتی‌ها، خدمتکارِ نبودند. اما از معلمی هم چیزی نمی‌دانستند. در مدرسه، فرستادن افراد بیسواد و ناوارد سرکلاس، فاجعه‌بار است. آن هم در دو سه سال اول دوره ابتدایی که روانشناسان آن را سرنوشت‌ساز می‌دانند. انتشار تصادفی برخی مکاتبات اداری وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که هنوز هم انتقال خدمتگزار یعنی نیروی خدماتی ، به کلاس درس بر خلاف گفته مدیران ارشد وزارتخانه قطع نشده است. نگاهی به این مکاتبات نشان می‌دهد که استانداردِ معلمی در مدارس و نظام آموزش رسمی ایران به خصوص در سطح دبستان‌ها تا چه حد فاجعه‌باری پایین آمده است. البته معلم خوب و زحمتکش و عاشق داریم، اما تعدادشان سال به سال کمتر می‌شود.

استانداردِ مدیریت هم به همین نسبت تنزل کرده است. چرا بافت نیروی انسانی آموزش و پرورش به این روز در آمده است؟ مهمترین دلیلش این است که سواد، مهارت حرفه‌ای و تعادل روانی و معیارهایی از این دست اصولاً سنجش نمی‌شود.
 نتیجه‌اش همین است که می‌بینیم. مدرک‌های تحصیلی در ظاهر بالاتر می‌رود، تعداد پرسنل زیاد می‌شود، اما سواد واقعی و مهارت و بهره‌وری و کیفیت نظام آموزشی روز‌به‌روز بیشتر سقوط می‌کند و انگیزه‌ها هر سال بیشتر افت می‌کند. استعداد‌ها به سمت آموزش و پرورش که نمی‌آیند هیچ، اندک افراد علاقه‌مند و مستعد هم به مروز خارج یا حذف می‌شوند. متوسط سطح «IQ» و «EQ»پرسنل سال به سال تنزل می‌کند. دیدن کسانی که فارسی را درست می‌نویسند و می‌خوانند و صحبت می‌کنند در مدارس باعث شگفتی می‌شود. نوعی گیجی و گنگی در بدنه آموزش و پرورش دیده می‌شود.باز هم تاکید می کنم معلم خوب و باسواد و حرفه‌ای داریم اما تعدادشان کم است. و فقط برخی از معلمان و کارشناسان و اولیا در عمل، عمقِ این زوال را می‌بینند.


* این خانم معلم یک نشانه است؛ مثل تب که علامت عفونت جایی در بدن است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 398676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توانا ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    31 0
    با داشتن اين همه نيروي تحصيلكرده جوان و بيكار بايد هم در كشور نيروي خدماتي و خدمتكار به سمت معلم تبديل شود اگر اين كار ها را نكنند پس چه كساني بعد از سال ها تحصيل جهت يا فتن شغل مناسب به خارج از كشور مهاجرت كنند؟
  • بی نام NL ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    7 28
    از دوران مدرسه فقط یادم میاد که احراج میشدم کتک میخوردم رفتار دبیرا باهام واقعا بد بود من بچه شلوغی نبودم فقط زیر حرفای زور و بیخودشون نمی رفتم
  • بی نام A1 ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    28 5
    من با مدرک دکترا ی علوم تربیتی مشتاقانه علاقمند به خدمت در آموزش و پرورش هستم ولی اصلا جایی برای ما در آموزش و پرورش در نظر گرفته نشده.
    • بی نام A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
      16 34
      دکترای علوم تربیتی هم شد رشته؟برو فکر نان باش که خربزه آب است
    • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
      8 1
      دکترای علوم تربیتی؟ آموزش و پرورش به فوق دیپلم پرورشی البته نوعش رو هنوز نفهمیدیم چون نه موضوع پرورش روح است نه جسم نه پرورش هنری ونه...فقط حقوق خوبی می گیرند و کار خاصی هم انجام نمی دهند نیاز دارد که بعد از چند سال به احتمال زیاد به وزارت و مدیر کلی و... ارتقا می یابند
  • حسین EU ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    10 0
    قابل توجه شماها میانگین تحصیلات با داشتن بیشترین نیرو بالتر از سایر ارگان ها است ولی چون حقوق کم است انگیزه وجود ندارد
  • حمید IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    15 0
    فقط فکر کردید در آموزش و پرورش خدمتگذار رفته جای معلم قرار گرفته در اداره و کارخانه و ......... نیز بسیارند که مدیر بالا دست نصف توانایی علمی و مدیریتی زیر دست را دارا نمی باشد تازه هزار و یک توهین و تحقیر نیز نسبت به زیر دست تواناتر خود روا می دارد و با رابطه و با یک مدرکی از دانشگاه سر کوچه شده مدیر بله برادر خانه از پای بست ویرانست خواجه در فکر نقش ایوانست لذا فقط می تونیم بگیم الفاتحه مع الصلوات
  • وارسته A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    6 9
    اینجانب دلسوزی ، شجاعت و علم دوستی و حق طلبی مراجع و روحانیون را همیشه ستوده ام . امّــــا متعجبم چرا مراجع تقلید و روحانیون نسبت به مشکلات آموزش و پرورش و نیز مشکلات معیشت و نوع استخدام معلمان هیچ واکنشی نشان نداده اند ؟ جامعه ی فرهنگیان از مراجع انتظار داریم بهبود وضعیت آموزش و پرورش برایشان دغدغه باشد .
    • بی نام A1 ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
      10 0
      ما فرهنگیان هیچ انتظاری از این عزیزان نداریم فقط خواهشا در حرف ها و سخنرانی هایشان تهمت های ناروا به ما نزنند کافی است
  • فرهنگی A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    9 0
    بیشتر نیروهای ابتدایی در آموزش وپرورش ایران در رشته غیرتخصصی خودتدریس میکنند این کار مسئولان ضربه جبران ناپذیری بر دانش آموزان وارد میکنند دانش آموزی داشتیم که سوم راهنمایی می خوند ولی پدرش به سفارش مشاور برای او معلم خصوصی گرفته بود تا حروف الفبا ی فارسی را به او بیاموزد
  • فرهنگی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    8 0
    متأسفانه بنده به عنوان دبیر فنی که در هنرستان مشغول تدریس هستم ،گاهی اوقات به جای درس خودم باید بشینم واملاء وقرائت صحیح فارسی وخیلی چیزای دیگه که مربوط به دوران بسیار حساس ابتدایی هست رو به دانش آموزام یاد بدم. اینه که ما معلمان مقطع بالاتر باید چوب کمبود نیروی متخصص تو دوره ابتدایی رو بخوریم.
    • ی معلم A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
      7 0
      اقای دبیر محترم تو چوب کمبود نیروی متخصص را نباید بخوری باید چوب نظام اموزشی مارو بخوری که همه باید برن پایه بالاتر ردی نباید داشته باشیم عزیزم اشکال نظام آموزشی ماست نه معلم
  • معلمی از خوی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    12 0
    باغچه خیلی وقته مرده است کسی نیست براش گریه کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    1 0
    آقاي عبداللهي نقطه اميدي براي معلمها بوديد شما ديگه كم كار شدي يا كم كارت كردن؟
  • معلمی از استان مرکزی IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    به تازگی موج عظیمی از خدمتگزاران به سمت دانشگاههای علمی کاربردی برای گرفتن مدرک لیسانس سرازیر شده اند که حتی برخی سواد درست خواندن و نوشتن هم ندارند....حالا کاش در دانشگاه به آنها چیزی آموزش داده می شد معمولا با جزوه های بی محتوای 10 یا 15 صفحه ای که تازه از آن هم 8 یا 7سوال از پیش تعیین شده طرح می شود و جلسات امتحان اپن و باز که کلی هم استاد هنگام امتحان کمک می کند و بعد از آن هم کلی سفارش از این طرف آن طرف.....دست آخر دانشجویی که هنور کلمه متاهل را به صورت متعهل می نویسدبرای مثال آنچه با چشم خود دیده ام نمره 19 از درس رسانه های الکترونیک آن هم برای مثالمی گیرد و با افتخار معدل 18 خود را به رخ سایر همکارانی که جور او را در ایام امتحاناتش کشیده اند...