ایسنا نوشت: مشاور رئیس جمهور گفت: دولت در سال گذشته 26 هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش اختصاص داد.

 محمدعلی نجفی شب گذشته در همایش زمزمه‌ محبت که به منظور بزرگداشت مقام معلم در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار شد، بیان کرد: هفته‌ معلم در سال جاری به مناسبت بعثت پیامبر گرامی اسلام تقارن پیدا کرده که بسیار معنی‌دار است.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانیم اصلی‌ترین اهداف بعثت، برانگیختگی اندیشه و ذهن بشر، تعلیم و تعلم و تربیت و تهذیب نفس است که این مقوله‌ها اساس کار معلمی را تشکیل می‌دهند.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: تحقق برنامه‌های بعثت به واسطه‌ تلاش معلمان در طول تاریخ امکان پذیر است و اگر تلاش معلمان نبود بسیاری از این اهداف آنطور که شایسته است در دوران طولانی پس از رسول گرامی اسلام، استمرار و مداومت پیدا نمی‌کرد.

وی یادآور شد: جامعه‌ فرهنگیان کشور در طول سال‌های پس از انقلاب اثبات کردند که به راه پیامبران الهی و در رأس آن‌ها رسول گرامی اسلام معتقد بوده و پایبند هستند و در تداوم مسیر آن‌ها حتی حاضرند از جان خود مایه بگذارند.

نجفی تصریح کرد: بنابراین باید از این تقارن حسن استفاده را کرده و امیدوار باشیم که به یمن هفته‌ بزرگداشت مقام معلم و تلاش معلمان و دیگر خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی گام‌های بلندی را به سوی تعالی فرهنگ و رشد و توسعه‌ کشور برداریم.

وی اظهار کرد: معلمان در طول 37 سال پس از انقلاب در هر سنگری که لازم بود حضور یافته و به شکل مؤثری در عرصه‌های مختلف به ویژه تعالی و تکامل نسل‌های آینده نقش آفرینی کردند.

مشاور رئیس جمهور عنوان کرد: امیدواریم با رفع مشکلات آموزش و پرورش و مسائل معلمان و نظام تعلیم و تربیت بتوانیم به محتوا و کیفیت و بالابردن سطح آموزش‌ها و رشد هر چه بیشتر جوانان و نوجوانان بیندیشیم.

این مقام مسئول گفت: همه‌ خواسته و صحبت معلمان مسائل معیشتی نیست هرچند معیشت نیز موضوع مهمی است، اما روح بلند فرهنگیان به گونه‌ای است که بیش از مسائل معیشتی به آینده کشور و سرنوشت نسل امروز و نقش تعلیم و تربیتی خود بر اندیشه و شخصیت شاگردان می‌اندیشند.

نجفی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید همه‌ تلاش خود را در طول این 2.5 سال که روی کار آمده برای رفع مشکلات و دغدغه‌های معلمان به کار بسته اما به واسطه برخی مشکلات و نارسایی‌ها نتوانسته آنطور که شایسته‌ جامعه‌ فرهنگیان است مسائل آموزش و پرورش را رفع کند و هدف و نیت دولت بسیار بیشتر از آنی است که تاکنون صورت پذیرفته است.

مشاور اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته 15 درصد از بودجه‌ جاری کشور در آموزش و پرورش هزینه شد، گفت: در سال گذشته علی رغم مشکلات مالی و بودجه‌ای که وجود داشت و بخشی از مطالبات به حق فرهنگیان ادا نشد اما در حدود 26 هزار میلیارد تومان در بخش هزینه‌های جاری آموزش و پرورش هزینه شد و امیدواریم در سال جاری بخشی از مشکلات حل شود.

وی ادامه داد: معلمان با کمال وجود احساس می‌کنند که می‌توانند نقش مؤثرتری در توسعه‌ کشور داشته باشند و از این ذخایر ارزشمند کشور که استعداد جوانان و نوجوانان است به شکل بهتری بهره گرفته و در مسیر رشد و پیشرفت کشور هدایت کنند.

نجفی ابراز کرد: برای حل مشکلات آموزش و پرورش باید نگاه همه نسبت به آموزش و پرورش تغییر کند و مورد تأیید و تأکید قرار گیرد که اصلی‌ترین نهاد توسعه‌ کشور، آموزش و پرورش است و تجربه بین المللی نشان می‌دهد که بدون تحول بنیادین در آموزش و پرورش و بدون دستیابی آموزش و پرورش به یک جایگاه و شأنی بالا در جامعه، هیچ کشوری نتوانسته به توسعه‌ واقعی دست یابد.

مشاور رئیس جمهور عنوان کرد: بر اساس پژوهش انجام شده در سال 93، مردم بیش از هر قشر دیگر به فرهنگیان اعتماد داشتند و این نشان می‌دهد که هنوز آموزش و پرورش و معلمان برای مردم مرجع هستند.

وی خاطر نشان کرد: کشور ما از یک طرف با مشکلات بی‌شماری در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی فرهنگی مواجه است، از سوی دیگر خوشبختانه فضای بین المللی و قابلیت‌های ملی به ما اجازه می ‌دهد که برای حل این مشکلات گام‌های بلند و استواری برداریم.

مشاور رئیس جمهور در پایان گفت: 9.5 درصد کل منابع نفتی دنیا و 18.5 درصد کل منابع گاز دنیا را در اختیار داریم که با بهره‌مندی از این سرمایه‌ عظیم و نیروی انسانی و جوانان با استعداد کشور می‌توانیم در راستای رشد و توسعه‌ کشور حرکت کنیم.

 

 

۴۲۴۲ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 533092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =