۰ نفر
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
سخنان فانی در دیدار معلمان با مقام معظم رهبری

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که برنامه های راهبردی در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین است، گفت: پرهیز از هرگونه شتاب زدگی سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش دولت یازدهم بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ صبح امروز علي اصغر فاني در ديدار جمع كثيري از فرهنگيان و معلمان منتخب سراسر كشور كه در حسينيه حضرت امام خميني (ه) برگزار شد، اظهار كرد: رهنمودهاي راهبردي سال گذشته ي حضرت عالي و ناميدن آموزش و پرورش به عنوان "كانون اساسي" براي خلق دنياي آينده و تأكيد بر حمايت و پشتيباني همه ي دستگاه‌ها و نهادها از آن، موجب شد تا خدمتگزاران به مردم در اين دستگاه اثربخش بيش از پيش در راستاي تحقق توصيه‌هاي آن رهبر عزيز ، مبني بر توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، اهتمام به كيفي كردن آن و اجراي سند تحول بنيادين، تلاش دوچندان كنند.

سند تحول بنيادين

وي به دستاوردهاي آموزش وپرورش در سال 94 پرداخت و تصريح كرد: به منظور مديريت و راهبري يكپارچه ي تحول در آموزش و پرورش، شوراي راهبري اجراي سند تحول تشكيل شده و با انجام طرح هاي مطالعاتي و وضعِ قوانين و مقررات، زمينه هاي اجرايي شدن سند تحول فراهم آمد؛ به گونه اي كه برنامه هاي زير نظام هاي اصليِ پنج گانه ي سند تحول، تدوين و از ابتداي سال 1395 بررسي آنها در شوراي عالي آموزش وپرورش آغاز و به حول و قوه ‌ي الهي، نيمه اول امسال مصوب و اجرايي خواهند شد.

عضو كابينه تدبير و اميد با بيان اين كه اقدامات آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتني بر اجراي سند تحول بنيادين است ، خاطرنشان كرد: با اجرايي شدن بيش از150 برنامه ، سال 1395، سال اجراي متوازن و همه جانبه‌ي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش خواهد بود. همچنين نظام جامع برنامه ريزي در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار يافته و بستر اجراي برنامه هاي سند تحول بنيادين ريل گذاري شده واستقرار ساختار جديد نظام آموزشي و توليد محتوا بر مبناي برنامه ي درسي ملّي از اولويت هاي اجرايي سند تحول مي باشد و تغييرات متناسب با سند تحول و برنامه ي درسي ملّي تا پايه ي نهم اعمال شده و از ابتداي سال تحصيلي 96-95 پايه ي دهم نيز استقرار خواهد يافت.

كتب جديد التاليف دوره متوسطه

فاني ادامه داد : به همين منظور 140 عنوان كتاب با رويكرد تحولي ، به منظور بسط ِفرهنگ تحول‌خواهي، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در بين معلمان ، مديران و اولياي دانش آموزان، برنامه‌هاي تبييني و آموزشي نيز در حال اجرا است. علاوه بر اين با تدوين نقشه ي راه سند تحول آموزش و پرورش، مراحل تلفيق برنامه ي درسي با فعاليت هاي پرورشي، تدوين و تأليف كتاب هاي جديد دوره ي متوسطه و طراحي رشته هاي جديد فني و حرفه اي و كاردانش ، آموزش تفكر و چگونه انديشيدن ( فلسفه براي كودك)، پرورش مهارت پژوهش‌گري ، سبك زندگي اسلامي - ايراني و مطالعات زيست اجتماعي و سواد رسانه اي نيز به انجام رسيده است.

ارتقاي معيشت فرهنگيان

وزير آموزش و پرورش معلمين كشور را ركن اساسي نظام آموزشي عنوان كرد و افزود : هرگونه تحول بنيادين در آموزش و پرورش، مستلزم توجه همه جانبه‌ ي دلسوزان نظام به مشكلات و مسائل معلمان است. در همين راستابه منظور بهبود معيشت و ارتقاي منزلت معلمان و توانمند سازي حرفه اي آنان از مهرماه 1394 با طراحي و اجراي برنامه ي رتبه بندي معلمان،گامي ارزنده به منظور تقويت انگيزه و بهبود معيشت برداشته شده كه با استمرار و توسعه ي آن در سال 1395، شاهد اثرات مثبتِ افزون تر آن خواهيم بود.

وي عنوان كرد : همچنين با تأسيس و توسعه‌ي مراكز رفاهي و درماني فرهنگيان به تعداد 156 مركز ، تلاش شده است در حد مقدورات دولت، اقداماتي در اين زمينه صورت پذيرد. در خصوص ارتقاي سطح علمي و دانش حرفه اي معلمان، ضمن تسهيل شرايط ادامه تحصيل آنان با شكل گيري 499 انجمن آموزشي - علمي زمينه مشاركت و دانش افزايي و حركت علمي معلمان فراهم آمده است. هرچند اعتقاد قلبي ما اين است مجموعه فعاليت هاي صورت گرفته، پاسخگوي تلاش ها و مجاهدت معلمان به صورت مطلوب نبوده و لازم است در اين خصوص اقدامات مضاعفي را طراحي و اجرا نماييم.

تصويب برنامه راهبردي در دانشگاه فرهنگيان

وزير آموزش و پرورش به نقش وجايگاه دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي اشاره كرد و گفت : تصويب برنامه راهبردي اين دو دانشگاه سبب شده تا اين دو نهاد علمي به جلوه از تحقق حيات طيبه در آموزش و پرورش بدل شوند و در همين راستا با راه اندازي 24 پرديس استاني و تاسيس پژوهشكده تعليم و تربيت اسلامي در قم و تطبيق وضعيت حدود 700 مدرس به اعضاي هيئت علمي بخشي از اقدامات موثر آموزش و پرورش براي تأمين كيفيت علمي و آموزشي دانشگاه فرهنگيان در يكسال گذشته بوده است.

عضو كابينه تدبير واميد اضافه كرد : توسعه تشكّل هاي دانشجويي و كرسي هاي آزاد انديشي با تأكيد بر هويّت معلّمي به منزله مرتبه اي از حيات طيبه در دانشگاه فرهنگيان، مورد اهتمام جدّي بوده و بازنگري و اصلاح برنامه هاي درسي دوره كارشناسي براساس اقتضائات سند تحول بنيادين صورت پذيرفته و معماري برنامه ي درسي تربيت معلّم جمهوري اسلامي ايران با رويكرد معلّم انديشمند براساس مباني نظري سند تحول بنيادين ، تدوين و تصويب شده به گونه اي كه پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان با رويكرد فرهنگي، تربيتي و مهارتي و تربيت نسل جديد معلمان با شايستگي كنشگر فكور گسترش يابند.

تعميق فرهنگ نماز و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت

وي احياي 600 مركز دارالقرآن در آموزش و پرورش دولت يازدهم را اقدامي در راستاي كيفيت بخشي فعاليت هاي قرآني در مدارس خواند و تصريح كرد : اجراي برنامه هاي ملّي ِحفظ موضوعي قرآن با شركت بيش از 4 ميليون دانش آموز ، طرح انس با اهل بيت عليهم السلام با مشاركت بيش از 6 ميليون دانش آموز، مردمي كردن مسابقات قرآني، نهج‌البلاغه ، صحيفه ي سجاديه، اذان و احكام با حضور ميليوني دانش آموزان، بهره گيري از ظرفيت تشكّل‌هاي مردمي، تعميق فرهنگ اقامه ي نماز در مدارس كشور با رويكرد عملي و اقامه نماز جماعت در بيش از پنجاه و پنج هزار مدرسه و با حضور قريب 18 هزار نفر امام جماعت روحاني و با مشاركت 37 هزار نفر از معلمين واجد شرايط، برگزاري با شكوه جشن هاي تكليف دانش آموزان به صورت متمركز، اعتكاف دانش آموزي و هيئت هاي دانش آموزي در مناسبت هاي مذهبي و ديني، گام هاي جدّي در بسط فرهنگ معارف و ارزش هاي ديني، مذهبي وكيفيت بخشي به مدارس قرآني و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه از فعاليت هاي اثر بخشي در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش مي باشد.

فاني عنوان كرد : همچنين به منظور تقويت هويّت ديني - انقلابي و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت، علاوه بر برگزاري كنگره هاي متعدد بزرگداشت شهداي دانش آموز و معلّم ، از طريق اعزام بيش از 600 هزار دانش‌آموز به اردوهاي موثر راهيان نور در سال تحصيلي جاري، گامي ارزنده در انتقال ارزش هاي دفاع مقدس برداشته و با فعال سازي تشكل هاي دانش آموزي مانند انجمن هاي اسلامي ، بسيج دانش آموزي، شوراها ، سازمان‌ها، مجامع و مجلس دانش آموزي، فرهنگ مشاركت جويي و كار جمعي در دانش‌آموزان نهادينه شده است.

اهتمام به ورزش همگاني و رويكرد مدرسه محوري

وزير آموزش و پرورش از اهتمام آموزش و پرورش به موضوع فرهنگ سازي و رويكرد پيشگيرانه با آسيب هاي اجتماعي در دانش آموزان خبر داد و خاطرنشان كرد : گسترش فعاليت هاي متنوع ورزشي مدرسه محور و ورزش هاي همگاني به منظور صيانت از سلامت جسمي و روحي و نشاط افزايي در مدارس با مشاركت بيش از 6 ميليون دانش آموز ، تدوين نظام جامع مشاوره و هدايت تحصيلي دانش آموزان و توسعه ي "شبكه ملي مدارس ايران" و "ايجاد شبكه ي اجتماعي دانش آموزان " با محتواي آموزشي و تربيتي هدف مند در قالب مدل بومي براي دانش آموزان به عنوان بخشي از فعاليت هاي مرتبط با رشد مهارت هاي تحصيلي و فناورانه در آموزش و پرورش است.

رشد پوشش تحصيلي و عدالت آموزشي

عضو كابينه تدبير و اميد پرهيز از هرگونه شتاب زدگي و ابتنا به اجراي برنامه هاي كارشناسي شده و تهيه زير نظام مديريت و راهبردي در آموزش و پرورش را اقدامي مهم خواند و اظهار كرد : تدوين سياست ها و خط مشي هاي توسعه ي مدارس علوم و معارف اسلامي ، تقويت مشاركت هاي مردمي در ساخت ، تكميل، توسعه و تجهيز فضاهاي آموزشي وپرورشي از طريق جلب مشاركت بخش غير دولتي، اجراي برنامه ي جامع كارآفريني براي تربيت دانش آموزان كارآفرين و بسترسازي براي تحقق اقتصاد مقاومتي و توسعه ي آموزش هاي فني وحرفه اي و توسعه ي پژوهش سراهاي دانش آموزي به 500 پژوهش سرا و تجهيز 64 پژوهش سرا به آزمايشگاه هاي نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزي از طريق طرح خريد خدمات آموزشي و مدارس آموزش از راه دور از اقدامات كارشناسي انجام شده در سال جاري است.

وي اقدامات آموزش و پرورش را از لحاظ كمي را هم روبه پيشرفت توصيف كرد و گفت : افزايش پوشش تحصيلي در دوره ابتدايي از 98 و 3 دهم به 98 و45 صدم درصد، اجراي طرح شهاب از صفر به 386به 386 هزار دانش آموز، افزايش پوشش پيش دبستاني از 38 و 2 دهم به 57 و يك دهم درصد ، افزايش پوشش تحصيلي دانش آموزان فني و حرفه اي و كار دانش از 57 و 84 صدم به 61 و 6 دهم درصد و افزايش دانش آموزان مدارس غيردولتي به كل دانش آموزان از 8 و 73 صدم به 10 و 67 صدم درصد در سال تحصيلي 95-94 نسبت به سال تحصيلي 993-92 رشد داشته است.

فاني خاطرنشان كرد : بدون ترديد وزارت آموزش و پرورش تلاش مي كند در سال "اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل" از طريق فرهنگ سازي به عنوان يكي از مهمترين رسالت هاي خود، بستري مناسب براي تحقق عملي اقتصاد مقاومتي و عملياتي نمودن آن در اركان مختلف اين وزارتخانة اثر گذار فراهم كند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    یعنی خدا باید یه معیاری برای داشتن رو برای انسان ها قرار بده تا بدونه بعضی انسان ها واقعا چه قدر پر رو تشریف دارن با 25 سال سابقه کار و حقوقی که با اضافه کار و راننگی تاکسی فوقش به 20 برج می رسه انتظار شق القمر داری؟؟
  • بی نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    به داد معیشت معلمان برس
  • بی نام RO ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    گزارش دروغ معیشت فرهنگیان. فرهنگیان عزیز بازنشسته مهر ۹۴از مزایای طرح رتبه بندی سودی نبردند.حکم زده شده و افزایش اول مهر باحکم بازنشستگی حذف شد وهیچ بدرد این عزیزان بعد از سی سال خدمت نخورد .ودر اصل نوعی نقره داغ شدند.
  • نسیم شمال IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۳
    0 0
    دروغ هایی به این بزرگی اونم در مقابل مقام معظم رهبری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کدام معیشت و کدام بهبودی آقای فانی ؟؟؟
  • اوس تقی بازنشسته RO ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
    0 0
    دبیر بازنشسته ازاستان بوشهر . امیدوارم وزیر محترم با اتکا به امداد بروردگارعالم و حد مقدورات قانونی هرچه زودتر جامه فرهنگیان راچه شاغل وچه بازنشسته را ازاین تنگناهای معیشتی رها سازند ودر تاریخ باقیات الصلحاتی برای خود دست وبا کند چون بطورجدی فرهنگیان درفقر مطلق روزمرگی هایشان راسبری میکنند و نهایت فقر با مشکلات عدیده ای سردرگریبان هستند ودر قبال خانواده هایشان شرمنده اند خداوند متولیان مجلس و اموزش برورش رامساعدت فرماید تا این معضل تاریخی را برطرف گنند. من ا....التوفیق .